Converse-iteit

Toen ik een merk ging uitkiezen om te volgen op facebook heb ik best wel een tijd lopen twijfelen welke het zou worden. Via vrienden die hardlopen krijg ik best vaak dingen van Nike te zien maar daar worden ook zo veel reclames voor gemaakt op televisie dat me dat niet perse vernieuwend leek. Daarom koos ik voor Converse. Converse is een merk dat bekend staat om de all star, maar daaromheen ook nog genoeg andere dingen produceert. Toch weten ze vrij veel diversiteit in hun merk aan te brengen. Zelfs hun all star, die qua model altijd hetzelfde blijft, weet het toch veel verschillende stereotypes aan te spreken. De kakkers, de gothics, de punkers, emo’s maar ook de ik-wil-liever-niet-al-te-veel-opvallen spreekt de all star aan. Voordat ik Converse ging volgen vroeg ik mij af hoe ze al deze verschillende mensen weten te bereiken in hun campagnes en vooral hoe ze zich op hun Facebook site promoten..

Een van de eerste dingen die opvallen als je rondkijkt op het prikbord van Converse is dat ze best wel veel doen met “streetart”, vernieuwende kunstenaars en anders vormen van kunst. Dit is een kant van Converse die ik zelf nog niet kende, maar die ik wel erg leuk vind om te zien. Daarnaast houden ze hun prikbord vrij regelmatig bij. Er wordt minimaal een keer in de vier dagen iets door ze gepost, en als ze veel nieuws hebben soms wel meerdere keren per dag. Er worden  verschillende soorten berichten geplaatst op hun prikbord. Zo zijn ze betrokken bij evenementen zoals vredesdag, posten ze reclame links voor hun kledingmerk bij bepaalde winkels,  attenderen ze mensen op bepaalde kunstenaars die zij heel leuk vinden of reageren ze op posts of foto’s van mensen die de pagina hebben “geliked”. Een van de andere leuke dingen die zij doen is het project “Wall to Wall”, waarin mensen filmpjes maken in heel europa over de streetart  van die steden en waarin ze zelf ook nieuwe streetart toevoegen. Er staat niet heel veel kritiek op de site, wat ergens wel logisch is want facebook sites “like” je en als je het niks vind dan besteed je er meestal geen aandacht aan.  

Ik moet zeggen dat door het “liken” van dit merk, ik het merk wel anders ben gaan zien. Als ik naar de site kijk dan zie ik veel meer een artistiek merk met wat funky elementen dan waar ik in eerste instantie aan dacht bij Converse.  Een aanrader zou wel zijn dat ze dit ook meer gaan promoten in Nederland, want schijnbaar is dit in andere landen veel bekender. Ik moet wel zeggen dat ik hierdoor positiever ben gaan kijken naar het merk omdat het een meer uitgesproken leuke stijl heeft dan ik verwachtte.

2 Comments on “Converse-iteit”

  1. marloesmulders says:

    Ik ben het met je eens, al door dit te lezen kijk je anders tegen het merk aan. Ik ken Converse eigenlijk ook vooral van de allstars terwijl ze zoveel meer producten hebben. Goed beschreven, je hebt mij ook positiever naar Converse laten kijken 🙂

  2. denisereurings says:

    Goed van Converse om via social media te laten zien dat ze meer zijn dan alleen maar ‘allstars’. Het merk wordt hierdoor veel breder en ze laten een zeer positieve kant van hunzelf zien.


Leave a Reply

