Hema op Twitter

Voor deze blogpost heb ik gekozen voor het merk HEMA. Dit is een van de oudste winkelketen van Nederland en verkoopt allerlei soorten producten onder het huismerk HEMA. Het medium waarmee ik HEMA heb gevolgd is Twitter.

Zelf maakt HEMA gebruik van allerlei soorten media. Ze maken gebruik van folders, tv, maar ook internet. Op Twitter heeft HEMA 13.394 volgers en hebben ze 1.623 tweets gepost. Zelf volgen zij veel minder mensen, namelijk 74. Met een snelle blik op de volgers lijkt het alsof het merendeel marketeer is of mensen die zich bezig houden met digitale media.  

De manier waarop zij Twitter gebruiken is best wel divers. Ze gebruiken het voor marketingdoeleinden, wat zich opsplitst in reclame maken voor de winkel zelf, een goede naam maken door te refereren aan een goed doel, zoals deze maand geven ze aandacht aan borstkanker. Daarnaast gebruiken ze Twitter ook als klantenservice. Wanneer iemand een vraag heeft geven ze antwoord of geven ze een tip hoe ze het, het beste kunnen aanpakken, maar daarnaast reageren ze ook op tweets van klanten zoals: “Wat leuk dat je blij bent met het product.” De interactie met de consumenten is goed. Zoals ik al zei reageren ze op verschillende dingen en houden ze goed in de gaten wat er allemaal gaande is. Ze proberen over te komen alsof ze echt om hun consumenten geven. Zo komen ze ook wel over natuurlijk, maar als je niet uit een ei bent gekomen weet je natuurlijk dat dit pure marketing is!

 Hun reactie op kritiek(Consument: “fuck you @hema ik heb een maillot gekocht maar er zat dus al een ladder in en ik heb de bon niet gevraagd. LEUK” HEMA: “Wat vervelend voor je dat er al een ladder in zat. Je kunt teruggaan naar de klantenservice van het betreffende filiaal.”) is eigenlijk hetzelfde als op ander commentaar. Ze tonen medeleven en geven een tip.

Mijn attitude richting dit merk is niet zozeer veranderd door het volgen van dit merk. Daarnaast is het ook geen verassing dat ze dit medium gebruiken als marketingtool. Ik heb niet het gevoel dat de manier waarop zij twitteren mijn mening kan veranderen, aangezien zij niet anders gebruik maken van het medium zoals ik had verwacht.

6 Comments on “Hema op Twitter”

  1. lies0788 says:

    Wat was je attitude eerst dan richting het filiaal? Heb je zelf ook met ze getweet? Ik ben het er wel mee eens dat er duidelijk een bepaalde manier is waarop een heleboel bedrijven gebruik maken van dit soort media waardoor je bij al die bedrijven wel een soort nep gevoel krijgt omdat je het toch al van ze verwacht..

    • annn89 says:

      Mijn attitude richting HEMA was eigenlijk best neutraal. Ik dacht niet slecht of heel goed over ze. Ik vind het een aardige winkel, maar ik zie vooral als een winkel waar ze lekkere hotdogs verkopen en waar je terecht kan voor redelijk veel dingen. De manier waarop ze hebben getweet hebben alleen naar mijn weten niet veel veranderd aan het beeld wat ik van ze had en ook niet aan mijn mening over de winkel zelf.

  2. Gaby2305 says:

    Ik ben wel benieuwd welk twitterend merk jouw attitude dan wel heeft veranderd of zou kunnen veranderen? Want gebruiken niet bijna alle merken twitter en andere sociale media voor marketing doeleinden? Dat betekent niet dat ze allemaal van dezelfde kwaliteit zijn, sommige merken doen het beter dan andere. Wat zou er nodig voor zijn om jouw attitude wel te kunnen veranderen in positieve zin?

    • annn89 says:

      Ik denk niet veel merken. Ik denk dat ze vooral mijn attitude aantasten als ze bijvoorbeeld schandalig slecht omgaan met hun consumenten of de manier hoe ze zich tonen aan het publiek slecht is. Daarnaast is het natuurlijk ook zo dat HEMA het helemaal niet slecht heeft gedaan en ik eigenlijk ook niet zou weten hoe ze anders om kunnen gaan met consumenten. En zoals jij ook al noemt dat sommige merken het natuurlijk beter doen dan anderen heeft dan misschien ook invloed op mijn attitude richting het merk. Misschien had ik daarvoor meerdere merken moeten volgen om te kijken of het een ander effect had op m’n attitude.

  3. rhoost says:

    Ik denk dat Hema ook maar zn best doet om zich aan te passen aan de nieuwste technologieen en op deze manier in contact wil komen met consumenten. Maar ik snap dat je dit al had verwacht. Ik vraag me toch af op welke manier Hema zich zou kunnen onderscheiden van andere bedrijven in het gebruik van Twitter…

    • annn89 says:

      Ja daar heb je inderdaad een goed punt. De manier waarop HEMA zich gedraagt en reageert is helemaal niet slecht en zoals ik in een andere comment net had gezegd weet ik eigenlijk ook geen andere manier hoe ze bijvoorbeeld op anderen kunnen reageren. De manier waarop ze reageren is alleen zo voorspelbaar.. Dus misschien zouden ze zich kunnen onderscheiden door “anders” en minder voorspelbaar te zijn dan andere merken. Echter, de manier waarop ze overkomen vind ik best bij de HEMA passen en ik vraag me af of het wel bij hun imago past om onvoorspelbaar en “anders” te zijn..


Leave a Reply

