I Love Vintage!

Deze opdracht trok mijn aandacht het meeste. Het was een onderwerp waar veel jongeren  en studenten sterk bij betrokken zijn, namelijk brands. Heel de dag worden we geconfronteerd met verschillende merken, die stuk voor stuk een zo groot mogelijk publiek willen bereiken. Het gevolg is dat sociale media een uitstekende bron vormen om de verbinding tussen consument en producent te verbeteren.

Sinds het begin van Facebook viel de trend van Facebookgroepen van brands me nog niet op. Enekle jaren later merk ik een duidelijk verschil op, in hoe merken sociale media platformen beginnen te gebruiken. Mensen kunnen die groepen dan liken om zich zo vervolgens te onderscheiden en profileren ten opzichte van anderen. Onze lievelingsmuziek, ons lievelings snoepgoed zoals bijvoorbeeld Skittles, Leo,… onze liefste kledingwinkels,… Allemaal hebben ze ondertussen een Facebookgroep aangemaakt.

Wat wel opvalt is dat vooral de erg bekende een supersnelle respons krijgen van fans. Zo zag ik dat de groep ‘The Titanic’ (ja ik weet het, het is cliché, maar toch!) een foto postte van een filmfragment en een korte tekstje toevoegde. Enkele luttele seconden later stonden er al 3500 likes onderaan de post!

De brand die ik specifieker heb gevolg is ‘I Love Vintage’.. I Love Vintage koos ik omdat ik er vorige maand erg leuke kleren heb gekocht in Amsterdam en nog wel meer geïnformeerd wilde worden.

I Love Vintage doet zijn naam alle eer aan op hun -12.000 fans tellende- Facebookgroep. Hun profiel straalt de juiste sfeer uit doordat ze erg vaak leuke foto’s posten van de jaren ’50 tot jaren ’70. Tactisch is sociale media een erg interessante vorm van het pushen van klanten naar hun online vintagewinkel. Wat me ook opviel is dat ze Facebook gebruikt om hun Twitter  account in de schijnwerpers te zetten. Onder de posts plakken ze de link naar hun twitteraccount. Ze zijn erg actief op hun platform en houden de spanning er ook goed in door foto’s te posten over hun atelier, aankomende events of hun mogelijke modellen. Fans via sociale media nieuwsgierig maken, vind ik een perfect gebruik van het sociale medium! De interactie met hun klanten is erg groot. Men beantwoord hen allerlei soort vragen over de online shop, hun atelier en winkel in Amsterdam, reparaties,… Ze benaderen hun fans ook zelf op een persoonlijke manier door een mooie foto te posten met daar onder ‘Slaapzacht iedereen’ geschreven.

Hun Facebookgroep heeft mijn attitude tegenover hun merk enkel maar versterkt. Je voelt dat de passie en inleving die men heeft voor vintage en hun winkel doorspijpelt in hun sociale media! Goed bezig!

Leave a Reply

