Saab

Rond november 2010 ontstonden de eerste berichten dat er problemen waren bij het Zweeds-Nederlandse automerk Saab.
In maart 2011 onstaan meer geruchten: de productie neemt af, Saab moet werknemers ontslaan, het automerk heeft schulden. Rond deze tijd wordt ook kenbaar gemaakt op het twitter account Saab Newsroom, welke ‘news, updates, questions and answers from official twitter channel for Saab automobile’  belooft, dat er zich probleem voordoen. Tweets over de schulden die Saab heeft, een link naar het overzicht van de financiele resultaten van het eerste kwartaal en informatie over de mogelijke overname door Pang Da Automobile, vullen het profiel.

Op het profiel is er nauwelijks sprake van two-way communicatie. Saab post vooral links van de meest recente nieuwsberichten en informatie over het eigen bedrijf, doch respons van volgers is nergens te bekennen. Maar daar is over nagedacht:
Saab verdiept zich, in maart: ten tijde van de crisis, in een andere sociale medium: de blog. Steve Wade, die zich recentelijk heeft gevoegd bij het sociale media team van Saab, zal lezers op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen omtrent het automerk. Lezers worden tevens aangemoedigd om zelf content op de site te posten en er is ruimte voor discussie.

Deze vorm van crisismanagement is een goede manier om de reputatie te redden, ondanks de grote fouten die er zijn gemaakt qua financiele beslissingen. Met de keuze om sociale media te gebruiken, twitter en blog, laat Saab zien transparant te zijn. Transparantie is een van de fundamenten van een sterke reputatie (Fombrun & Van Riel, 2004). Sterke reputaties ontstaan wanneer bedrijven open zijn over hun werkwijze. Als managers bij een crisis geen commentaar leveren en zich aan de buitenwereld onttrekken, wekt dit de indruk dat zij ongeinteresseerd zijn. Transparantie heeft weer effect op de autenticiteit, de geloofwaardigheid, van de organisatie  en kan voorkomen dat het merk niet al haar goede reputatie kwijt raakt.

Naar mijn mening maakt Saab goed gebruik van sociale media om haar volgers op de hoogte te houden van wat er nu precies speelt rondom het merk en hoe men hier, binnen de organisatie, zelf mee omgaat. Dit zorgt voor geruststelling bij het publiek. Tevens wordt het publiek de kans gegeven om zelf te bloggen en hun mening kenbaar te maken.

Advertisements

One Comment on “Saab”

  1. roosaerts says:

    Een erg boeiend case heb jij gevonden! Het is denk ik een goede manier om de buitenwereld een veiliger gevoel te geven omtrent Saab, aangezien ze open staan om hun schulden, beurs resultaten, etc mee te delen met de wijde wereld!


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s