Albert Heijn en Twitter, een goede combinatie!

Voor de blog van deze week moesten we een merk op een sociaal medium volgen. Ik heb deze opdracht al geruime tijd geleden gezien en heb toen al besloten een aantal merken te volgen. Één Nederlands merk en een Amerikaans merk. Voor het Nederlandse merk heb ik gekozen voor de Albert Heijn, ten eerste omdat ik zag dat ze zeer actief aan het Tweeten waren, en ten tweede omdat ik een aantal leuke en interessante Tweets van ze zag. Voor deze opdracht laat ik het volgen van Coca-Cola buiten beschouwing omdat we maar één brand moeten volgen. Als ik tussen de twee moeten kiezen vindt ik de Albert Heijn Tweets interessanter dan de Coca-Cola Tweets.

Ik heb ervoor gekozen om de Albert Heijn op Twitter te volgen en niet op Facebook, dit is een bewuste keuze omdat Albert Heijn zeer veel Tweets per dag verstuurt, terwijl ze op Facebook niet tot nauwelijks actief zijn.

De manier waarop Albert Heijn Twitter gebruikt doet me op sommige punten erg denken aan de manier waarop politici Twitter gebruiken; namelijk om hun ´product´ te marketen naar hun volgers. Albert Heijn plaatst veel acties en bonussen op Twitter die hun volgers kunnen gebruiken om vervolgens kortingen bij de Albert Heijn te krijgen. Dit is voornamelijk om de volgers naar de Albert Heijn te lokken. Dit is een beetje hetzelfde als politici die Twitter gebruiken om hun boodschap uit te dragen naar hun volgers. Twitter wordt door de Albert Heijn dus net als door politici vooral gebruikt ten behoeve van marketing. Dit gaat echter wel op een iets vriendelijker manier dan bij politici, vaak worden de bonussen, kortingen en acties aangeboden als een reactie op een vraag van een volger. Het is dus in plaats van een monoloog tussen de politicus en de volger iets meer een dialoog geworden.

Echter valt me ook iets zeer positiefs op aan de Tweets van de Albert Heijn; iedere klacht die een klant heeft en op Twitter plaatst wordt serieus behandeld. Dit is natuurlijk niet zo gek omdat de Albert Heijn niet wil dat er negatief nieuws op Twitter komt over hun winkelketen. Daarom worden mensen die vroeger waarschijnlijk niet gehoord zouden worden door de Albert Heijn met hen klachten, nu opeens wel geholpen door de Albert Heijn. Albert Heijn gaat dus zeer goed om met de kritiek die de volgers hebben op Twitter.

Het volgen van de Albert Heijn de afgelopen weken heeft mijn attitude richting het bedrijf voor een klein gedeelte veranderd. Het blijft natuurlijk een grote winkelketen die het moeilijk elke klant naar de zin kan maken, maar met de komst van Twitter worden klachten van klanten wel veel beter gehoord dan vroeger. Ik ben dus door het volgen van de Tweets van Albert Heijn wel een stukje positiever naar het bedrijf gaan kijken.


4 Comments on “Albert Heijn en Twitter, een goede combinatie!”

  1. rvs650 says:

    Echt positief van AH dat ze klachten zo serieus behandelen en op een zo nette mogelijke manier af te handelen. Ik vraag me dan gelijk af wat er zou gebeuren al ik een brief zou schrijven met een klacht, of ze dan ook de moeite nemen om mij een brief terug te sturen met een antwoord. Via Twitter gaan die dingen volgens mij een stuk makkelijker.

  2. stephaniieu says:

    Voor klanten is de komst van Twitter echt ideaal, omdat het voor ons nu eenvoudiger is om klachten ‘in te sturen’ en we krijgen hier nu ook sneller en vaker reactie op. Alleen vraag ik me af of de bedrijven hier zelf ook blij mee zijn, omdat ze nu nog meer klachten krijgen en vaak deze wel moeten beantwoorden omdat alles openbaar is..

  3. mvdl1991 says:

    Leuk stuk om te lezen! Ik heb er nog nooit aangedacht om met een klacht ah een tweet te sturen, dus wie weet in de toekomst. Maar of de klachten van de klanten nu beter worden gehoord weet ik niet. De ah bestaat al best lang, dus ze hadden vast wel extra mensen, die de klachten moesten afhandelen of in de winkels zelf.

    • reneboer88 says:

      Bedankt megan! Nee dat had ik eerst ook niet maar ik denk dat AH hiermee wel echt een goede nieuwe feature heeft bedacht voor de klanten. Vaak neem je niet de moeite om helemaal een brief te schrijven als een artikel niet goed wordt geleverd. Maar een Tweet sturen naar de AH is opzich veel minder moeite en zo kan de AH klanten dus wel makkelijker tevreden houden!


Leave a reply to mvdl1991 Cancel reply