Ben & Jerry’s op Facebook

Een merk volgen op een social medium. Dit was de opdracht voor de blog van deze week. Ik dacht dat het voor de afwisseling wat leuker was als ik een ander social medium dan Twitter ging gebruiken, namelijk Facebook! Ik zelf gebruik Facebook heel intensief. Ik ben er iedere dag wel een stuk of 10 keer te vinden, om de statussen van mijn vrienden te checken, of zelf een foto of status te delen. Aan de rechterkant op de homepage zag ik ook altijd veel advertenties van verschillende merken. Zo ook van het ijsmerk Ben & Jerry’s. Ik besloot om dit merk te volgen voor deze opdracht.

Ik heb tot nu toe alleen maar goede ervaringen met Ben & Jerry’s. De smaken zelf zijn opzich best standaard, maar er is altijd een toevoeging die het ijs speciaal maakt. Bijvoorbeeld mijn favoriet cookie dough: het is eigenlijk gewoon normaal vanille ijs met stukjes chocola, maar als extra toevoeging zijn er stukjes koekdeeg aan toegevoegd. Dit maakt het ijs origineel en uniek.

De Facebook pagina van Ben & Jerry’s Nederland ziet er goed uit. Er zijn veel foto’s geplaatst van ijsbekers in allerlei smaken. Daarnaast kan je alles te weten komen over het merk. Dat ze fairtrade producten gebruiken, wat voor acties ze op dit moment houden en welke smaken er zijn. Maar ook informatie over het ontstaan van Ben & Jerry’s. Ze hebben ook veel volgers: maar liefst 40.080 mensen vinden de pagina leuk. Veel mensen posten ook wat op het prikbord, bijvoorbeeld als ze tevreden zijn over een smaak, als ze een idee hebben over een nieuwe smaak of als ze een vraag hebben over het verkrijgen van een smaak. Het werd me al snel duidelijk dat Ben & Jerry’s erg actief is in het beantwoorden van al deze vragen en opmerkingen. Mensen krijgen snel een reactie terug op hun vraag, en posts als: ‘Mmmmm jummy’ worden ‘geliked’ door Ben & Jerry’s.

Om een klacht te  vinden over Ben & Jerry’s moest ik ver naar beneden scrollen. Uiteindelijk heb ik er één gevonden:

21 september
Gister een beker B&J’s Cookie Dough gekocht. ( ik ben verslaafd aan Cookie Dough)
De kwaliteit was niet zo als ik gewend ben!
Het deeg was korrelig. Niet zo lekker als het normaal was!
Zijn er meer van deze klachten bij jullie binnen gekomen?
Ik wil jullie in ieder geval even bekend maken met dit probleem!

Met vriendelijke Groet,

Ritchie

Deze klacht werd heel serieus genomen, hieronder de reactie van Ben & Jerry’s Nederland:

Ben & Jerry’s Nederland Ha Ritchie! Wat vervelend, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Zou je jouw ervaring even kort willen beschrijven op http://www.consumercarecentre.nl/formulieren/contact.php?objid=5368434 ? dan neemt ons Customer Care centrum contact met je op! You deserve your Ben & Jerry’s!

Contact met Ben & Jerry’s
www.consumercarecentre.nl

Door deze reactie wordt duidelijk dat Ben & Jerry’s ook klachten zeer serieus nemen en er alles aan doet om hun klanten tevreden te houden.

Mijn houding tegenover Ben & Jerry’s is niet echt veranderd. Ik was al best positief tegenover het merk omdat ik gewoon heel erg  van ijs houdJ. Maar door het volgen van B&J’s op Facebook is me wel duidelijk geworden hoe klantvriendelijk het merk is: mensen die al tevreden zijn worden gestimuleerd om bijvoorbeeld andere smaken te proberen, en klachten worden goed behandeld.

 

6 Comments on “Ben & Jerry’s op Facebook”

  1. Mannie says:

    Een voordeel voor B&J is dat zij niet heel veel producten verkopen. Het merk H&M kan bijvoorbeeld niet alle kledingstukken op een facebook pagina gaan zetten. Ik vind het daarom leuk dat B&J alle ijsbekers op de facebook pagina laat zien. Interactie met consumenten is belangrijk, en dat komt uit jouw post wel naar voren!

  2. aakrekel says:

    Hey Sharon,

    Wat fijn om te lezen dat Ben & Jerry´s hun klachten zo serieus neemt en dat ze echt naar hun consumenten luisteren. Maar wellicht is dat ook een stuk makkelijker via een medium zoals Facebook (waar waarschijnlijk een heel team achter zit) dan als je daadwerkelijk een bepaalde klacht indient.

    Groetjes, Annefeur

  3. Grappig om te zien dat verschillende bedrijven Social Media steeds meer gebruiken als soort van ‘help desk’. Ik heb zelf naar Vodafone gekeken en ook daar werd de pagina zowel voor reclame als help desk gebruikt. Ik vind het wel een goede ontwikkeling, want ik haaaaat het om een uur aan de telefoon te wachten op een help desk medewerker die je nog 10000x doorverwijst!

  4. stefanboerlage says:

    Mooi. Het valt me toch wel behoorlijk mee hoeveel merken er daadwerkelijk aan “persoonlijk contact” doen! Misschien dat dat tegenwoordig ook gewoon de norm is geworden. Niet; “het is een plus als je het wél doet”, maar “het is een min als je het niét doet”. Zou mooi zijn =)

  5. lies0788 says:

    Ben en Jerry’s is en blijft heerlijk ijs, helemaal met je eens. Ik vond de site er inderdaad ook erg aanlokkelijk uit zien en het is leuk dat je daar meteen alle smaken kan vinden. Ook wel netjes dat ze inderdaad meteen ingaan op een klacht, ben benieuwd of die jongen een nieuwe pot heeft gekregen..


Leave a Reply

