Clinique, c’est magnifique

Sociale netwerk sites (SNS) worden in toenemende mate gebruikt als medium voor het promoten van merken, producten en   diensten (Van Noort & Voorveld, 2011). Zo is bv. Adidas op Facebook te vinden (merk/product) en heeft T-mobile heeft een webcare account op twitter (dienst). Volgens van Noort en Voorveld (2011) is de groeiende populariteit van de promotie op SNS verre van verassend. Sociale netwerk sites zijn namelijk de meest populaire vorm van sociale media onder consumenten, vooral onder jonge volwassenen. Via SNS kunnen merken zich dus over een groot publiek verspreiden.

Ik heb voor deze opdracht het merk Clinique gekozen. Clinique verkoopt huidverzorging en make-up producten. Het wordt wereldwijd verkocht. Op facebook is Clinique te vinden onder Clinique Nederland. Het is prettig dat er speciaal voor de Nederlanders een pagina is. Er bestaat ook wel een algemene pagina, maar daar praat iedereen met een andere taal door elkaar.

De facebookpagina bevat 3 delen. Het eerste deel is het prikbord, waar zowel Clinique zelf als consumenten van Clinique iets kunnen posten. De posts van consumenten bevatten vaak complimenten, vragen en af en toe een klacht. Dit zijn geen klachten over het product zelf. Vaak zijn er klachten over het feit dat Clinique niet in elke winkel te koop is. Het zijn  namelijk vaak de wat exclusievere winkels die Clinique verkopen zoals de Bijenkorf. Wanneer er wel een klacht is over bv. een vervelende huidreactie op een product word je doorverwezen naar een van de Clinique counters in Nederland. De reden hiervoor is dat zij in real life de klacht kunnen bekijken. Clinique post regelmatig iets op het prikbord. De maand oktober is bekend als de borstkankermaand. Vele merken doen dan iets speciaals met hun producten. Clinique doet hier graag aan mee, en post meteen een bericht over de speciale oktober actie.

Ook heeft Clinique de afgelopen maand een leuke winactie gehouden. Door je met 3 vriendinnen aan te melden kon je een spelletje spelen, waarmee je een introductie kit van Clinique producten kon winnen. Ik heb hier met twee vriendinnen aan meegedaan en we hebben een introductiekit gewonnen. Voorheen hadden zij Clinique nog niet ”geliked”, maar sinds ze met het merk in aanraking zijn gekomen (en iets hebben gewonnen), zullen ze vaker de site bezoeken. De winactie was een slimme zet van Clinique om bestaande fans tevreden te houden en nieuwe fans uit te nodigen.

Clinique is dus erg interactief op facebook. Naast zelf posts te plaatsen, wordt er ook gereageerd op fans en houden zij af en toe een leuke winactie.

Het kopje info vertelt in het kort waar het merk Clinique voor staat. Ze opent met een spontane zin: Welkom op jouw Clinique Nederland pagina, voor jou en door jou gemaakt! Dit geeft al aan dat wij, als consumenten, centraal staan bij Clinique. Dit geeft een goed gevoel. Aan het einde van de algemene informatie over het merk vind men de link van de officiële website van Clinique. Zo kun je gemakkelijk doorklikken naar de site voor meer uitgebreide informatie.

Het is prettig dat, als je een vraag hebt over een product, je weet dat je bij de Clinique pagina terecht kunt. Zij reageren namelijk altijd op je post. Door af en toe eens een leuke winactie te houden blijf je consumenten ook enthousiast houden over het merk. Dit is bij mij zeker gelukt. Ik zal in ieder geval fan blijven van Clinique.

Advertisements


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s