Coca Cola op Twitter

Deze week een korte blog, omdat ik morgen een bezemtoets MPC2 moet maken waar ik nog aardig wat voor (zou) moet(en) doen.

Voor Opdracht 5 moesten we een merk volgen. Aan de hand van de tweets van het door mij gekozen merk Coca-Cola (CC) ben ik tot de volgende conclusies gekomen.

De Twitterpagina van CC (@CocaCola) heeft tegen mijn verwachtingen in, een heleboel retweets naar mensen die wat naar CC hebben gestuurd. Sterker nog, als ik even helemaal naar beneden scroll, zie ik dat maar liefst 100% van de berichten retweets zijn. Opmerkelijk is ook, dat ik nergens klachten/opmerkingen over het product zie, maar dat het lijkt alsof de mensen die met CC twitteren (h)echte vrienden zijn! Berichten zoals ‘@Johannaddal Awesome pic, Johanna’ en ‘@Tokyo_benri Heyyyy… What’s happening in Tokyo?’ zijn geen uitzondering op de pagina van CC. Blijkbaar doet het bedrijf veel moeite om contacten met followers  positief te houden, en de illusie te wekken dat ze daadwerkelijk bevriend zijn. Ook viel me op dat er tussen alle berichten aardig wat Spaanse tweets  staan, die zonder moeite door CC worden beantwoord. Zo houdt CC ook de contacten goed onderhouden met internationale vrienden.

Op de Twitterpagina van CC staan ook allerlei links naar verwante websites (Facebook, Youtube, Flickr). Helaas kun je ze niet aanklikken, dus zoek ik even handmatig de Youtube-pagina van CC op. CC blijkt maar liefst 39.582 abonnees te hebben, en heeft in de afgelopen 6 uur vijf nieuwe vrienden toegevoegd. Ik bekijk even snel het featured filmpje dat bovenaan de pagina staat, en ik zie een filmpje van het Crammerock-festival, met een hele hoop vrolijke mensen, een feelgood muziekje en een zootje CC-medewerkers die op het festival plakplaatjes plakken, petjes uitdelen en mensen uitdagen om zo lang mogelijk rondjes te tollen, wat resulteert in een hoop omvallende mensen. Een leuk filmpje om naar te kijken, en eerlijk gezegd heb ik niet één flesje CocaCola voorbij zien komen. CC is blijkbaar meer dan slechts frisdrank. Het is een hele community van levensgenieters, die door CC bij elkaar zijn gebracht.

Na dit korte onderzoekje naar het merk CocaCola kan ik rustig zeggen dat dit bij mij als een heel leuk, speels en niet al te serieus en op geld gericht bedrijf overkomt. Ook al zal dit laatste wel ongetwijfeld een belangrijke doelstelling zijn van het merk, weet het zich toch op een leuke manier over te brengen op de consumenten, wat al snel een positief beeld over het merk oplevert.

Mijn mening tegenover CC is eigenlijk nooit negatief geweest, ik vind het drankje lekker en ik vind de reclames op tv (in tegenstelling tot ruim 90% van alle andere reclames) nooit een straf om naar te moeten kijken wanneer mijn film of programma wordt onderbroken. Want ook in de reclames van CC uit het merk zich op dezelfde manier als op internet.

Conclusie: CocaCola heeft in mijn ogen een hele goede marketingstrategie ontwikkeld. Het is wel erg tijdsintensief om met zoveel klanten contact te onderhouden, maar het werkt wel. En CC weet hun product zo te promoten, dat de consumenten CocaCola associëren met good times en fun. En dat werkt. Want laten we eerlijk zijn, wie houdt daar nu niet van?

NickyTantoe

 

Edit: Bij nader inzien geloof ik dat een retweet  niet hetzelfde is als een reactie op een oorspronkelijke tweet. Dit bedoel ik er echter wel mee, mijn oprechte excuses. Ik weet de juiste term niet, dus vul zelf maar in wat er wel hoort te staan.

Leave a Reply

