Doe mij maar een biertje!

Als mij deze opdracht 10 jaar geleden zou zijn gegeven zou ik ongetwijfeld Coca Cola zijn gaan volgen. Waarschijnlijk heb ik wel honderd duizend liter van dat Goddelijke spul gedronken in mijn leven, maar ik ben ondertussen 23 en om wel in dezelfde categorie  te blijven moest ik wel voor Heineken kiezen.

Ik heb ook gekozen voor Heineken omdat een vriend van mij als ‘social media strateeg’ werkt voor Heineken en verantwoordelijk is voor de twitteraccount. Ik ben Heineken gaan volgens op facebook en twitter. Op twitter zijn er ongelooflijk veel manieren om Heineken te volgen, want elk land of regio heeft zijn eigen account. Zo heb je HeinekenUS, HeinekenNorthAmerica, HeinekenEU, HeinekenNL, werkenbijHeineken etc. Ik ben HeinekenNL en HeinekenBeer gaan volgen. HeinekenNL is de account die door een vriend van me wordt onderhouden. Deze account bestaat nog niet zo lang en heeft 1540 volgers. HeinekenBeer heeft 13.949 volgers. Dit zijn geen duizelingwekkende aantallen voor zo’n gigantische multinational. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik beide twitteraccounts niet bijster interessant vindt. Er wordt op beide pagina’s bijna elke dag wel iets gepost, maar het zijn geen spannende nieuwtjes of leuke acties. Als er een berichtje met een leuke foto wordt gepost moet je weer op een link klikken. Enkele voorbeelden zijn:

“Op welk terras kan je vandaag het beste een Heineken biertje drinken?”

Of

“Staan de vooruitziende blikken al klaar voor vanavond? Wie ga jij uitdagen met de Heineken #Starplayer tijdens de UEFA Champions League?”

De facebookpagina van Heineken is daarentegen wel waanzinnig populair. Die heeft ruim 3,3 miljoen likes. Er zijn ook nog meerdere fanpages van Heineken op facebook te vinden. Op de officiële Heineken pagina staan veel dezelfde berichten als op de twitteraccount, maar op deze pagina staan de grappige foto’s er direct bij, zodat je direct veel grappige dingen ziet. Grappig om te zien is dat er in verschillende talen wordt gepost, maar vooral in het Nederlands. “Heineken” geeft ook af en toe commentaar op wallposts van mensen. Dat is wel grappig, want het geeft op deze manier het merk een stem met het flesje als gezicht. Kritiek is niet te vinden op de pagina’s.

Ik ben absoluut niet anders tegen dit merk gaan aankijken door het te volgen op facebook of twitter. Heineken is altijd vooruitstrevend geweest met reclames en er staan op deze pagina’s behoorlijk wat leuke en originele plaatjes. Op de facebookpagina kun je ook verschillende reclamecampagnes van Heineken bekijken. Uiteindelijk draait het natuurlijk om het product en dat is gewoon lekker! Doe mij maar een biertje!

3 Comments on “Doe mij maar een biertje!”

  1. lvdveen says:

    Leuk dat zo’n groot internationaal merk als Heineken reageert op wallposts! Nu zit er natuurlijk iemand speciaal daarvoor neem ik aan, maar toch wat je zegt, het geeft het merk wel een gezicht op deze manier.

  2. krs260 says:

    Dit klinkt alsof je eens met die vriend moet gaan praten over het gebruik van Twitter, natuurlijk onder het genot van een biertje. Wat was het verschilt tussen HeinekenNL en HeinekenBeer op Twitter? Deed de een het misschien wel wat beter dan de ander? En wat voor acties denk je dat Heineken via Twitter zou kunnen organiseren?

  3. lies0788 says:

    Als ik het zo lees heeft Heineken nog wel een aantal verbeterpuntjes.. Zo’n groot bedrijf met in verhouding een catchy product zou meer moeten kunnen met zijn social media.. En misschien is het verstandig om je ondervindingen te delen met die vriend van je, want dit moet beter en interactiever te maken zijn! Wel enthousiast geschreven en een leuk merk!


Leave a Reply

