Elie.S -a Self Taught Fashion Talent-

Ik heb voor deze assignment voor het merk Elie Saab (ES) gekozen.

Ik vind dat hij erg mooie kleding maakt, vooral omdat zijn werk heel kenmerkend is. Vaak rijd ik tijdens vakanties langs een van zijn ateliers die in een groot gebouw langs de snelweg gelegen is. Je kan dan zien hoe mensen uren aan het werk zijn aan een jurk. Ik volg ES al enige tijd op Facebook en nu ook sinds een aantal weken op Twitter.

Elie saab is een Libanese mode ontwerper. Hij lanceerde zijn eerste modelabel toen hij 18 jaar oud was. Hij heeft in Beirut, Milaan en Parijs ateliers waar hij zijn kleding maakt. In 1997 was ES de eerste niet-italiaanse ontwerper die mee deed aan de Camera Nazionale della Moda en in 1998 verscheen zijn eerste collectie. ES brak in 2002 door toen de Oscar winnares Halle Berry zijn jurk droeg tijdens de Academy Awards. ES werd in 2005 in Nederland bekend toen Sylvie van der Vaart zijn jurk droeg tijdens haar huwelijk met Rafael van der Vaart.

Op de facebook pagina van Elie Saab worden niet alleen berichten geplaatst door het merk zelf, maar ook door de fans. Dit merk heeft bijna 350,000 fans. Vele van hen plaatsen foto’s -van celebrities die zijn kleding dragen-, krantenartikelen en videoclips e.d. Het merk zelf plaatst over het algemeen de reclamecampagnes, foto’s van de modeshows en interviews met de ontwerper. Op de Facebook van ES is er duidelijk te zien dat er veel geinteracteerd wordt met de volgers. Er wordt vaak reacties geplaats bij bijvoorbeeld de foto’s die worden geplaatst.

Op Twitter zijn er een stuk  aantal minder volgers. Elie Saab telt in totaal 11.850 volgers op dit medium. Het merk plaats ongeveer om het uur een tweet, maar weinig mensen lijken daarop te reageren of het door te tweeten. Dit is wel opmerkelijk aangezien de volgers op Facebook aanzienlijk een stuk meer het het merk interacteren. Wat de reden hiervoor is weet ik eerlijk gezegd niet. Misschien gebruiken mensen in het midden oosten Twitter veel minder dan Facebook? Het merk ziet er in ieder geval op Twitter een stuk saaier uit.

Elie Saab is wel degelijk actief op het gebied van sociale media. Ze gebruiken vooral hun Facebook pagina om hun merk te promoten. Nu zijn ze bijvoorbeeld erg actief om het nieuwe parfum te promoten. Vooral de fans dragen hier een steentje aan bij. Dagelijks krijgt het merk vele nieuwe volgers/fans erbij. Het merk houdt de mensen in ieder geval goed op de hoogte wat betreft nieuwe collecties e.d. Mijn beeld over Elie Saab is niet veranderd. Ook heb ik niet echt interactie met het merk. Ik blijf zijn kleding erg mooi vinden. Een nadeel is alleen dat het echter bijna onbetaalbaar is…een jurk van deze designer is onder de 10.000 $ helaas niet verkrijgbaar…

Advertisements

2 Comments on “Elie.S -a Self Taught Fashion Talent-”

  1. leongrevink says:

    Nog even doorsparen dus! Misschien dat de facebookpagina beter wordt bezocht omdat je daar wat duidelijker beeld in beeld kan brengen. Dus foto’s van de nieuwe collectie bijvoorbeeld! Zou dit kunnen?


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s