Following my brands

Voor deze blog heb ik besloten om twee merken te volgen. Merken die mij aanspreken en merken die ik zelf ook gebruik. Ik wilde gaan voor een super bekend merk en een wat minder bekend merk.

Als minder bekend merk heb ik gekozen voor Jacky Luxury. Ik heb nog steeds een Hyves account en daarop ben ik lid van de Jacky Luxury Hyves. Via die weg heb ik vernomen dat Jacky ook twittert. Maargoed, eerst had ik nog geen Twitter natuurlijk, dus dat schoot niet echt op. Nu we voor dit vak Twitter aan moesten maken en ook merken moesten gaan volgen zag ik mijn kans daar.

Jacky is een Nederlands kledingmerk, ontstaan in 2007. InAmsterdam wordt alle kleding ontworpen, in Azie, India en Turkije geproduceerd. Ik hoorde voor het eerst van het merk toen een paar jaar geleden haar winterjassen extreem populair werden. Veel jonge meiden liepen erin. Ik moet eerlijk toegeven dat dit voor mij geen reden is om die kleding dan niet meer zelf te kopen. Als ik het mooi vind, wil ik het hebben, ongeacht hoeveel mensen er al in lopen. Het probleempje was alleen dat ze over de 400 euro kosten. Daar moet ik hard voor sparen en ik heb dat er dan toch niet echt voor over. Ook de andere kleding van Jacky is vrij prijzig. Een shirtje kost al snel rond de 40 á 50 euro. Maar desondanks vind ik alle kleding van Jacky erg leuk. Ik heb dan ook wat dingetjes van het merk in mijn kledingkast liggen.

Als ik op de Twitter pagina kijk van Jacky Luxury, vallen me gelijk de kleuren op. Deze zijn gelijk aan het logo van het merk; wit met roze. Op de achtergrond zie ik nog net een klein stukje van Kim Feenstra tijdens een fotoshoot. Zij is het gezicht van Jacky. Het aantal volgers is nog niet heel erg hoog, zo een 2000. Ik denk dat Jacky nog niet heel lang twittert, volgens mij is het voor hen ook vrij nieuw. Ook is het merk toch niet erg bekend denk ik, daarom zal ze ook niet super veel volgers hebben. Zelf volgt het merk 15 (bekende) mensen. Wat leuk aan de tweets is, is dat er veel over de acties en kortingen op staat. Zo geeft ze bijvoorbeeld aan een winterjas te verloten zodra ze 2500 leden heeft. Ik heb zelf één keer meegedaan met een actie via Hyves. Vorig jaar rond het WK, kreeg ik een bericht dat wanneer je je naam en maat zou mailen naar de beheerder van de Jacky Luxury Hyves, je kans maakte op een oranje Jacky shirtje. De eerste 20 mensen zouden een shirtje toegestuurd krijgen. Omdat ik toen achter mijn computer zat en dus gelijk het mailtje las, kon ik wel een gokje wagen. Wat denk je? Ik ontving een mailtje dat ik één van de eerste 20 was en dat ik hem thuis gestuurd zou krijgen. En inderdaad, een paar dagen later lag mijn shirtje in de brievenbus. Erg leuk om is wat te winnen! Naast de weggeef acties wordt er ook getwittert wanneer de nieuwe collectie in de winkel ligt en wordt er doorverwezen naar de site voor impressies. Jacky antwoordt ook op vragen van volgers. Zo vroeg een meisje waar Jacky dan te koop is. Zij werd ook verwezen naar de site, waar alle verkooppunten op staan. Al met al erg leuk om via deze weg op de hoogte te blijven van alles omtrent het merk.

Als tweede merk wilde ik zoals aangegeven een wat bekender merk volgen. Een merk wat iedereen eigenlijk kent en wat veel mensen ook gebruiken. Dus wat kies je dan? Juist ja: Coca Cola. Een beetje afgezaagd misschien, maar wel leuk om is te bekijken wat zo een bekend merk al dan niet op internet plaatst. Ik zocht het merk op, maar wat blijkt nou? Coca Cola heeft een Twitter account voor ieder land apart zo ongeveer en het is mij totaal onduidelijk wat nou het originele account is. Na een poosje zoeken heb ik dus maar besloten om het Nederlandse account van het merk te volgen. Coca Cola produceert niet alleen cola, maar erg veel van de dranken die in de supermarkt liggen. Daarom is het hun achtergrond plaatje wel terecht; een plaatje van allemaal verschillende flesjes naast elkaar. Wat me, naast het achtergrond plaatje, erg opvalt, is dat dit account maar heel weinig volgers heeft; maar 400. Nu begin ik toch weer te twijfelen of ik wel goed zit hier en of dit account wel voortkomt vanuit Coca Cola Nederland. Dan toch maar even door de tweets scrollen en bekijken wat daar vermeld wordt. Na er wat gelezen te hebben, ben ik toch wel weer overtuigd. Er worden dingen geschreven over campagnes, over winacties, er wordt reclame gemaakt, er worden nieuwtjes en weetje vermeld over Coca Cola, eigenlijk van alles wat met het merk te maken heeft. Ook wel echt leuke dingen om te lezen moet ik zeggen. Zo las ik een tweet over een leuke campagne in Frankrijk van coca Cola, waar men een interactief billboard had geplaatst. Mensen die voorbij liepen werd dus vragen gesteld en kregen commentaar. Voor de geïnteresseerden is hier de link naar het filmpje:

Waar Jacky ook erg interactief was met haar volgers, is Coca Cola voor zover ik dat nu zie dat een stuk minder. Maar ik begrijp dat eigenlijk ook wel weer, ik denk dat het bijna niet te doen is om op iedereen een antwoord te geven of iedereen te bedanken die Coca Cola aanbeveelt. Dat zijn er net iets te veel.

Na deze twee accounts te hebben bekeken, is mijn mening tegenover deze merken verbeterd. De merken maken echt goed gebruik van deze vorm van sociale media moet ik zeggen. Ik ben zelf weer helemaal up-to-date qua (win)acties en prijsvragen en ik heb veel leuke weetjes gelezen. Op het gebied van beroemdheden en politici, was mijn mening totaal niet veranderd ten opzichte van deze mensen nadat ik hen gevolgd had op Twitter. Maar voor brands is dat dus een heel ander verhaal. Erg leuk om op deze manier op de hoogte te blijven en meer over de merken te weten te komen.

4 Comments on “Following my brands”

  1. rvs650 says:

    De poging om de link naar het Coca Cola filmpje op een mooie manier in de blog te krijgen is blijkbaar mislukt, dus hierbij alsnog de link op een minder mooie manier:

  2. charissaserena says:

    Ik denk dat het een goede keuze van Jacky Luxury is om te gaan twitteren. Ik ken het merk en het heeft hele mooie spullen maar het is nog niet super bekend in Nederland. Misschien een idee om wat interactie tussen Jacky en Kim Feenstra te laten plaats vinden op Twitter, aangezien Kim toch wel een bekend model is tegenwoordig.

    • rvs650 says:

      ja daar zat ik zelf ook al aan te denken inderdaad. Mischien dat er veel mensen zijn die niet weten dat Jacky ook twittert, via Kim Feenstra zouden ze daar dan achter kunnen komen.

  3. joyce279 says:

    Ik heb coca cola ook gevolgd. Ik heb deze niet voor mijn blog gebruikt, maar wel gevolgd om te kijken of ze leuke acties en dergelijke hadden. Ik had het zelfde twijfel moment als jij. Is dit wel de goede twitter pagina van coca cola. Inderdaad omdat ze zo weinig voligers hadden. Maar uiteindelijk dacht ik toch wel dat het de goede was. Leuk om te zien dat ook deze 2 merken zich proberen te promoten met win acties en andere dingen. Dit ben ik bij bijna alle merken al tegen gekomen. Ook ik had bij d politici weinig verandering van mijn mening door het volgen op twitter, maar bij de merken is dit bij mij wel gebeurd en ook in positieve zin. Dan zal het waarschijnlijk toch uitmaken of het over personen of merken gaat.


Leave a Reply

