Gewoon bij Albert Heijn.

De volgende blog moet over een merk gaan. Na wat nadenken en rondzoeken op Twitter ben ik Albert heijn tegengekomen. Dit leek mij opzich wel een leuk merk om te volgen aangezien ik er zelf ook werkzaam bij ben. Iedereen is bekend met het merk Albert Heijn. Albert Heijn is namelijk veruit de grootste winkelketen van ons land. Hun missie is: ‘Het alledaagse betaalbaar, het bijzondere bereikbaar’.

 Albert Heijn maakt veel gebruik van Internet. Het gaat hier vooral om ah.nl natuurlijk, maar hebben ook een Twitter en Facebook account. Nou moet ik wel zeggen dat de Albert Heijn niet echt veel gebruik maakt van zijn Facebook pagina (misschien een idee voor de groepsopdracht?). Er staan namelijk geen berichten op. Er staan alleen maar een paar foto’s op de pagina die mensen zelf erop hebben gezet. Deze foto’s zijn niet allemaal even goed voor het imago van Albert Heijn. Er staan namelijk foto’s tussen van bijvoorbeeld een salade die net gekocht is met een vies beest erin. Ook staat er een foto tussen met verrotte mandarijnen in een zakje die gewoon nog in het rek ligt in de Albert Heijn. Dit zijn geen goede voorbeelden om een positief beeld te vormen over de Albert Heijn.

 Van de Twitteraccount wordt daarentegen wel goed gebruik gemaakt. Als je op de pagina komt zie je gelijk het standaard logo en de kleuren terug wat we van Albert Heijn gewend zijn. Ook staat er een heel lijstje van mensen die zich bezig houden met deze Twitteraccount van de Albert Heijn. Dit wordt het AH webcare team genoemd. Met dit lijstje kun je zien wie je geholpen heeft met het beantwoorden van je vragen. De hele Twitterpagina staat namelijk vol met alleen maar reacties op vragen van mensen. Er worden geen mededelingen gedaan. Het is dus alleen bedoeld om mensen hun vragen en klachten op kwijt te laten kunnen. De Albert Heijn reageert hier dan op: “@jochemgeerdink Het is niet de bedoeling producten over de houdbaarheidsdatum aan te bieden, ik heb je klacht aan de winkel doorgegeven ^LB”. Door de LB aan het eind kun je in het webcare team lijstje zien dat je geholpen bent door Linda. Dit was een reactie op de tweet: “Bij #AlbertHeijn Twijnstraat willen ze je graag dood hebben. #overdatum” . Met een foto erbij van een product dat 1 dag over de datum was. Oftewel, deze jongen heeft wel een klacht, maar zou het via de telefoon nooit doorgegeven hebben. Hij plaatst gewoon een tweet om zijn onvrede te uiten over dit en door de hashtag pikt de Albert Heijn dit op en maakt er gelijk werk van. Ze reageren zelfs op best wel nutteloze tweets: “Op de verpakking van mijn gehakt schnitzel van de #ah staat verpakt in beschermende atmosfeer… wat betekend dat? #durftevragen”. Met de reactie: “@Gi3t3r Dit houdt in dat met verpakkingsgas, stikstof of koolzuurgas of een mengsel daarvan, de houdbaarheid van producten wordt verlengt ^LB”. Hierdoor zorgen ze toch voor een stukje extra klantenservice. Goed werk van de Albert Heijn.

 Je ziet dat steeds meer bedrijven Social Media gaan gebruiken als een soort van klantenservice. Mensen kunnen veel sneller even hun klacht of vraag kwijt en hoeven niet te wachten op een antwoord, wat wel het geval is als je moet bellen. Ik ben wel positiever tegen Albert Heijn gaan aankijken door hun gebruik van Twitter!

9 Comments on “Gewoon bij Albert Heijn.”

  1. bjinse says:

    Leuke blog! Grappig om te zien dat Albert Heijn en andere bedrijven op twitter iedere tweet serieus moeten nemen en er goed mee om moeten gaan om een negatief imago te voorkomen. Zelfs van iemand die zeurt dat Albert Heijn mensen dood wil hebben omdat er een product dat 1 dag over de datum is in de schappen ligt. Hoe stom het ook klinkt, het kan wel invloed hebben op het imago.

  2. berend75 says:

    Ja klopt helemaal! Volgens mij doordat ze juist ook op zulke tweets reageren heeft dit best een goede invloed op het imago van Albert Heijn.

  3. robinberkel says:

    Ik zie dat je zelf bij de Albert Hein werkt. Als je dan ziet dat een van je college’s ‘per ongeluk’ een vies beest in de salade heeft gedaan(of vergeten is er uit te halen), of een andere slechte service heeft afgeleverd. Voel jij je dan ook aangetast in je imago als werknemer van de AH? Of vind je het auberhaupt vervelend? Voor de rest leuke blog!

  4. berend75 says:

    Dat heb je goed gezien Robin :p Ik moet zeggen dat ik me totaal nie verbonden voel met de Albert Heijn. Dus eigenlijk maakt het me niet zoveel uit als klanten ontevreden zijn met bijvoorbeeld een salade. Misschien komt dat omdat ik er maar 1x per week werk.. Wel is het zo dat ik me verantwoordelijk voel als er bij de broodafdeling (waar ik zelf werkzaam ben) iets mis is de dag dat ik zelf werk. Maar verder niet!

  5. berend75 says:

    Oh en waarom moest ik eerst toestemming geven om jou comment toe te laten op mn blog? 😛 Spammer!

  6. nickytantoe says:

    Hoe kan het dat jij je niet verbonden voelt met AH? Komt dat door hun onder ondermatige gebruik van SNS? Wat denk jij dat hieraan ten grondslag ligt? En wat kunnen ze hier volgens jou aan doen?

  7. nickytantoe says:

    Ook goed dat je een korte beschrijving hebt gegeven van de helpdesk van AH, dit maakt de werking van Twitter in deze context veel duidelijker

  8. berend75 says:

    Bedankt voor al je reacties op mijn blogs Nicky. Om nog even op je prachtige vragen een antwoord te geven. Ik heb net in mijn reactie op robin al gezegd dat ik me niet verbonden voel met de Albert Heijn omdat ik er daarvoor gewoon te weinig werk. Ik heb het gezellig met mijn collega’s en het verdient goed. Verder heb ik niks met Albert Heijn. Dat heeft dus niks te maken met het ondermatig gebruik van Albert Heijn op SNS, wat trouwens ook niet waar is. Als je me blog goed zou hebben gelezen kon je zien dat Albert Heijn juist goed gebruik maakt van de SNS Twitter?


Leave a Reply

