Het volgen van een merk via Twitter.

Bij de start van het vak Social Media werd mij gevraagd om een bekend merk te volgen op een van de sociale media. Aangezien wij verschillende Twitter opdrachten moesten uitvoeren viel mijn keuze eigenlijk al snel op dit medium. 

Mijn keuze voor een merk is uiteindelijk gevallen op Nike. Als ik aan Nike denk, denk ik gelijk aan een sportief, flitsend merk welke in veel sportdisciplines actief is.  Zelf ben ik een echte voetbalfanaat, en bij het zien van enkele commercials van Nike gaat mijn hart dan ook sneller kloppen. Voor de liefhebbers hier nog een voorbeeld hiervan http://www.youtube.com/watch?v=dBZtHAVvslQ

Voor mij staat Nike dan ook voor een hip en trendsettend merk, welke actief reclame maakt middels de verschillende media. Bij aanvang van deze opdracht, ging ik er dan ook van uit, dat deze gedachte ook veel navolging zou krijgen tijdens het volgen van Nike op Twitter.

Al snel kwam ik erachter dat je Nike, gekoppeld aan de verschillende sporten, kunt volgen. Dit vond ik gelijk al een goed idee van Nike.  Als een van de grootste merken ter wereld kun je bijna niet als een all round sportmerk Twitteren.  Het feit dat Nike zich per sport toespitst aan verschillende activiteiten. vind ik dan ook zeker een pluspunt.  Mijn keuze, hoe kon het ook anders, viel op Nike-voetbal.

Kijkend naar de afgelopen maand naar het Twittergedrag van Nike, kan ik niets anders concluderen, dan dat ik een twitterend merk als Nike-voetbal een enorme toevoeging vind. Men Twittert, plaatst video’s en afbeeldingen welke je anders nooit te zien zou krijgen en absoluut de moeite waard zijn om te bekijken. Nike attendeert je ook op de verschillende acties waar ik zonder het Twitteraccount nooit achter zou zijn gekomen.  Deze acties zijn wel de moeite waard en ik heb hier ook daadwerkeijk aan deelgenomen. Nike plaatst ook verwijzingen naar profvoetballers die doelpunten hebben gemaakt met Nike voetbalschoenen en bijvoorbeeld naar profvoetballers die leuke Tweets hebben geposted.

Wanneer ik ga kijken naar de interactie die er is met de consument, kom ik al snel tot de conclusie dat deze nul is. Er kunnen reacties geplaatst worden echter deze worden niet beantwoord.  Nike-voetbal reageert eigenlijk alleen op Tweets van andere profvoetballers.  Hierdoor is er geen kritiek te beluisteren en zal kritiek via de overige social media moeten worden gegeven. Nadenkend hierover, is het  niet meer dan logisch dat er met zoveel volgers, niet gereageerd wordt op de tweets. Dit zou een onmogelijke opgave voor Nike-voetbal zijn.

Mijn attitude naar Nike was al heel positief te noemen ten tijde van de aanvang van de opdracht. Door Nike te volgen op Twitter is dit eigenlijk alleen maar toegenomen. Ze gebruiken het Twitteraccount naar mijn idee op de goede manier en weten de mensen echt te binden aan hun merk.

Zal mijn Twitteraccount uiteindelijk toch nog een toegevoegde waarde hebben?!?!

Leave a Reply

