Le Ballon

Voor deze brand assignment ben ik winkelketen en modemerk Le Ballon gaan volgen op Twitter en Facebook. Ik volg Le Ballon al geruime tijd via Facebook maar aangezien we voor dit vak een Twitter-account aan moesten maken ben ik Le Ballon ook via Twitter gaan volgen. Le Ballon zal bij de meeste niet heel erg bekend zijn aangezien ze maar 11 winkels hebben door heel Nederland. Echter, de mensen die in een plaats wonen of hebben gewoond waar een Le Ballon winkel is zullen het zeker kennen. Bij Le Ballon verkopen ze kleding en schoenen maar het is vooral bekend als schoenenwinkel. Sinds een aantal maanden hebben ze ook een webshop, waarmee ze goed inspelen op de behoefte van de mens. Veel mensen willen even ‘snel’ shoppen zonder dat ze de deur uit moeten omdat ze daar eigenlijk geen tijd voor hebben. Op deze manier verliest Le Ballon niet de druk bezette klanten maar behouden ze die mensen via de webshop. Wellicht werven ze er ook wel klanten mee aangezien ze maar 11 fysieke winkels hebben door heel Nederland waardoor niet iedereen naar een Le Ballon winkel in een stad kan gaan. Ik vind dit een erg slimme en goede zet van Le Ballon. Je kan in deze tijd ook bijna niet meer achter blijven aangezien steeds meer en meer winkels een webshop krijgen.

 Een andere slimme zet van Le Ballon zijn de accounts op Hyves, Twitter en Facebook. Aangezien ik geen Hyves account meer heb volg ik Le Ballon via Twitter en Facebook zoals ik al eerder zei. Via Facebook volg ik Le Ballon al een langere tijd dan via Twitter want ik heb pas een paar weken een account op Twitter. Le Ballon maakt op een erg leuke manier gebruik van Facebook. Omdat Le Ballon voor 100% gericht is op de laatste mode en ook op mensen die daar mee bezig zijn gaan de meeste berichten die ze posten over de laatste mode trends. Ze laten zien welke nieuwe trends er zijn maar ook welke oude trends er nog een jaartje meegaan. Ze geven niet alleen informatie over de laatste trends maar ze laten ook filmpjes en websites zien over hoe je de laatste trends op de juiste manier moet dragen. Op deze manier kan je ook goed zien hoe bepaalde kledingstukken staan als ze door iemand gedragen worden. Kleding ziet er vaak leuk uit als bijvoorbeeld een trui gewoon als trui is afgebeeld, maar als iemand anders die trui draagt kan het er heel anders uit zien. Ze plaatsen ook vaak een DIY (Do It Yourself) bericht op Facebook. Ze laten dan bijvoorbeeld zien hoe je van een simpele haarband een echt mode-item kan maken, zo hoef je het dus niet voor vele euro’s in een winkel te kopen. Of ze laten een item uit hun eigen collectie zien (die moet je dan dus wel eerst kopen) en vervolgens laten ze zien hoe je daar je eigen look van kan maken. Op deze manier laten ze de lezers dus wel een item kopen in hun eigen winkel, maar geven ze vervolgens wel leuke tips hoe je dat item eigen kan maken. Een andere manier waarop Le Ballon klanten/vrienden lokt naar winkels of de online shop is met de ‘celebrity look’. Ze laten dan de kleding van een celebrity als Jennifer Aniston zien, en vervolgens laten ze zien hoe de lezers die look kunnen krijgen met kleding en schoenen uit hun eigen winkel. Op deze manier is Le Ballon erg bezig met mode en de laatste trends maar wordt er ook een duidelijke link gelegd naar hun eigen winkel en kleding. Le Ballon laat natuurlijk ook hun eigen collectie zien via Facebook. Wanneer ze nieuwe kleding of schoenen binnen hebben wordt dat altijd gemeld via Facebook zodat iedereen weet dat de nieuwe collectie in de winkels te krijgen is en via internet. Ze zetten er dan ook altijd bij hoe je die kleding onderling weer leuk kan combineren met een paar schoenen uit de winkel.

 Le Ballon heeft het niet alleen maar over kleding en schoenen. Zo nu en dan verschijnt er ook een bericht met de vraag: ‘Wat een heerlijke dag!! Wat gaan jullie doen met dit lekkere weertje?’ of een vraag als ‘Wat is jullie laatste aankoop bij Le Ballon geweest? Show me some pictures!’. Op deze manier vindt er toch een soort interactie plaats tussen het merk en in dit geval de vrienden op Facebook. Mensen laten zelf ook reacties op de pagina van Le Ballon. Vaak gaat dat over kleding en schoenen die ze hebben gekocht bij Le Ballon of ze geven complimenten over de Facebook pagine en de website. De berichtjes zijn altijd erg leuk om te lezen als ik even niks te doen heb en soms wordt je er zelfs door overgehaald om ook dat paar leuke laarzen te halen of die stoere boots. Op de een of andere manier heb je ook allemaal een soort band met elkaar, namelijk de interesse in kleding en schoenen van Le Ballon. Het is leuk om te horen als mensen je schoenen of nieuwe shirtje leuk vinden, zelfs al zijn het volstrekt onbekenden.

Via Twitter gaat het eigenlijk niet heel anders maar ik vindt de Facebook pagina toch ‘gezelliger’ en leuker om te bezoeken. Vaak staan op Twitter ook de berichten die Le Ballon op Facebook heeft geplaatst, er staat dan een link naar de Facebook pagina waarop je het hele bericht kan lezen en de afbeeldingen kan zien. Le Ballon is sinds juni 2009 actief op Twitter maar je kan merken dat het niet heel populair is onder de mensen die interesse hebben in Le Ballon. Zo hebben ze op dit moment 217 volgers en op Facebook zijn dat er ruim 1000. Laatste weken is het aantal volgers op Twitter toegenomen omdat Le Ballon een leuke actie had bedacht om hun Twitter pagina meer onder de aandacht te brengen. Bij iedere 50e volgers werd er een tegoedbon van 50euro verloot onder de volgers. Op deze manier zijn ze binnen 2 weken van iets meer dan 100 volgers naar ruim 200 volgers gegaan. Er werd wel gezegd dat de actie liep tot eind september dus sinds dien zijn er niet veel meer mensen bijgekomen. Desalniettemin is het een leuke en slimme manier om aan meer volgers te komen. En aangezien Twitter nog steeds moet groeien in populariteit denk ik dat er op een gegeven moment toch wel meer volgers op Twitter bij gaan komen. Via Twitter lieten ze ook meteen weten dat er binnenkort weer een leuke actie aan zit te komen en dat de verloting is onder alle volgers en niet onder de volgers die er als laatste bijkomen om teleurstelling onder de volgers van het eerste uur te voorkomen.

 Het is voor mij geen meerwaarde om Le Ballon ook via Twitter te gaan volgen naast Facebook. Alle berichten en nieuwtjes worden doorgelinkt naar Twitter en op die manier kom je vanzelf weer op de Facebook pagina terecht. Ik vind Facebook in alle opzichten duidelijker, je kan de hele tekst lezen, je kan afbeeldingen zien en je kan gemakkelijker doorklikken naar sites die aangeraden worden door Le Ballon. Ik ben ook niet heel anders tegen Le Ballon aan gaan kijken door ze te volgen. Via Facebook volgde ik het merk natuurlijk al geruime tijd dus het was ook niet iets nieuws om ze voor deze opdracht te gaan volgen. Wat ik wel vind, is dat Le Ballon heel slim en goed inspeelt op de wensen en verwachtingen van de klant. Zo hebben ze sinds kort natuurlijk de webshop maar ook hun gebruik van SNS vind ik erg slim. Je blijft op de hoogte van de laatste trends in modeland maar ze houden je ook op de hoogte van hun eigen collectie. Le Ballon is erg actief op de SNS wat ik een groot pluspunt vind en compliment waardig!

4 Comments on “Le Ballon”

  1. mvdl1991 says:

    Wat een leuke initiatieven van Le Ballon. Ik ken de winkel wel, maar was er nooit opgekomen om ze te gaan volgen. Maar door je stuk heb je me wel nieuwsgierig gemaakt. Ik vind het voornamelijk erg leuk hoe de interactie verloopt tussen het merk en zijn volgers.

    • melissah18 says:

      Mijn ouders wonen in Veenendaal dus ik heb 2 le ballon winkels dicht in de buurt. Ik ‘kende’ het merk al vrij goed maar door ze te volgen op twitter en vooral facebook is mijn mening eigenlijk alleen maar positiever geworden. Het is vooral erg leuk om alle berichten als ik bijvoorbeeld in de trein zit naar huis of op andere momenten dat ik echt niks te doen heb. Le Ballon maakt heel leuk gebruik van de SNS waarop ze actief zijn en vinden interactie met vrienden/klanten ook erg belangrijk en dat vind ik een groot pluspunt! Je hebt winkels/merken die meegaan met de groep om niet achter te blijven maar je merk aan Le Ballon dat ze zelf heel enthousiast zijn en het dus niet doen om alleen maar met de rest mee te gaan.

  2. krs260 says:

    Ik ken het merk niet, maar het klinkt alsof ze het slim en niet al te commercieel aanpakken op Facebook. Jammer dat het volgen op Twitter geen toegevoegde waarde heeft gehad. Aan de andere kant; wat heb je er aan op een bedrijf op twee social network sites te volgens? Ik denk weinig, het is waarschijnlijk maar net welke SNS jij zelf fijn vindt. De actie van het verloten van de tegoedbon vind ik wel slim om nieuwe volgers te werven.

  3. philippine89 says:

    Hi, leuk en duidelijk stuk! le ballon, zelf ken ik het merk ook niet maar zo te zien zijn ze wel goed bezig. Slim ook om tegoedbonnen te verloten op twitter, krijgen ze toch meer aandacht en volgers.


Leave a Reply

