NS op Twitter

Ik volg al enige tijd NS op Twitter (@NS_online, 25.000 followers). Ik ga voor deze assignment de tweets van NS beter bekijken, omdat ik zelf zeer regelmatig met de trein reis en dus ook heel vaak last heb van storingen e.d. van de NS. Soms tweet ik hier ook over, naar de NS of met #NS. Zelf heb ik eigenlijk nooit reactie gehad van de NS op mijn tweets, maar dat komt omdat ik mijn tweets beschermd heb (dus niet-followers kunnen mijn tweets niet zien).

NS is heel actief op Twitter, ze posten wel bijna elk uur ongeveer 25 tweets! De meeste tweets zijn een reactie op reizigers die naar NS_online tweeten of #NS in hun tweet hebben gezet. Het feit dat NS ook reageert op tweets met #NS bewijst dat ze echt hun best doen om interactie met klanten te hebben, ze reageren dus niet alleen op tweets die echt gericht zijn naar de NS.

Een voorbeeld van een tweet direct gericht op de NS:
JipKlok: @ns_online de reisinfoschermen in treinstel 2433 doen het niet goed. Kan er naar gekeken worden?
NS_online: @JipKlok Gaat het om het scherm of de wifi? In het laatste geval moeten de gebruiksvoorwaarden eerst geaccepteerd worden
JipKlok@NS_online het gaat om de schermen. De 2433 heeft sowieso geen wifi omdat het een SLT is
NS_online@JipKlok Scherp! In dat geval geef ik je melding door en zal er direct naar gekeken worden. Dank voor je melding, fijne dag

Een voorbeeld van een tweet met #NS:

Simonubels: Weer feest hoor bij de #NS. Zonder om te roepen valt mijn trein gewoon uit. Vreselijk!
NS_online@simonubels Vervelend om te lezen, informatievoorziening vinden we erg belangrijk. Mag ik vragen om welk station/trein het ging?

Uit deze reacties van NS blijkt dat ze echt hun best doen om reizigers te horen en tevreden te houden. NS reageert werkelijk op bijna elk soort klacht/vraag/compliment. Ook op kritiek reageren ze vaak, ze proberen begrip te tonen en naar een oplossing te zoeken. Als iemand een klacht of vraag heeft vragen we vaak in welk treinstel/station degene zich bevindt waardoor het lijkt alsof er werkelijk iets aan gedaan wordt, of dit echt zo is is nog maar de vraag..

Ik ben door het bestuderen van de tweets van NS wel anders tegen de NS aan gaan kijken, ik heb nu meer begrip voor wat ze doen en vind het bewonderenswaardig dat ze er zoveel aan doen om de klant te horen en tevreden te houden. Alleen vraag ik me af hoeveel begrip ik nog heb voor de NS als ik deze winter een uur sta te verkleumen op het station omdat ze trein niet op komt dagen..

 

5 Comments on “NS op Twitter”

  1. berend75 says:

    Je moet natuurlijk eerst nog maar zien of er ook echt iets met de meldingen gedaan wordt! Maar je hebt inderdaad gelijk, ze geven de klanten door middel van alle reacties die ze geven op Twitter toch een goed gevoel. Alsof er aan ze gedacht wordt!

  2. denisereurings says:

    De NS heeft te maken met veel klachten en het minste wat ze dan ook kunnen doen is deze tweets naar behoren te beantwoorden. Hierdoor is de kans op meer begrip inderdaad wat groter, waardoor de NS wellicht in een iets beter daglicht komt te staan. Als dezelfde problemen blijven aanhouden zal het begrip echter weer snel verdwijnen denk ik. De NS zal dus meer moeten doen dan twitteren om de reizigers echt tevreden te houden

  3. mvdl1991 says:

    Ik had echt niet verwacht dat de NS zo actief is op twitter! Wat leuk om te lezen. Ze doen echt iets met de negatieve berichten, die ze continue krijgen van de media. Het wordt ook ook maar eens tijd dat ze positief in het nieuws komen. Al betwijfel ik of ze dat gaan lukken..

  4. cduivenvoorden says:

    Ik vind het goed dat de NS op de tweets reageert en de reizigers het gevoel geeft alsof er iets aan hun klacht gedaan wordt. Ook denk ik dat het voor de NS veel extra werk is om op Twitter zeer actief te zijn en te reageren op klanten. Ik twijfel echter of er ook echt iets met de klachten gedaan wordt. Daarom ben ik het met Denise eens. Jij schrijft aan het einde van je blog dat je nu meer begrip hebt voor de NS. Als ze echter de klachten niet aanpakken, en de klachten dus blijven bestaan, zullen klanten geen begrip meer hebben voor de NS!

  5. krs260 says:

    Leuk om te lezen dat de NS zo actief is op Twitter, dat had ik niet verwacht! Wat dat betreft lijken zij dus een beetje op KLM. Van jouw post word ik positiever over de NS, maar ik weet dat als ik weer ergens te laat kom, dit beeld gelijk weer naar negatief wordt bijgesteld. Ik ben inderdaad ook benieuwd of de NS ook echt iets met deze (vele) meldingen doet.


Leave a Reply

