Red Bull geeft je vleugels……..!

Red Bull

The only Energy Drink that gives you wings. We know what you Like: F1, racing, skate, snow, surf, moto, snow, bmx, mtb, wake, music, art………………………………………………..

 Voor opdracht 5 was het de bedoeling om een tijdje een merk te volgen op twitter. Mijn keuze was gevallen op het merk Red Bull. Voor mij is Red Bull dan ook wel een redmiddel bij het studeren of na een nachtje doorhalen.

Even terug naar het begin van het merk Red Bull, Red bull is een energiedrank bedacht door Dietrich Mateschitz, voormalig werknemer van Unilever. Hij werd geinspireerd door het thaise drankje krating daeng. Dit betekent tevens, wat zich vertaalt naar het Engels als Red Bull. Het drankje werd gelanceerd tijdens de Grand Prix van Monaco in 1987. Inmiddels wordt Red Bull wereldwijd geproduceerd. Red Bull is dus een energiedrank en  bekend van marketingactiviteiten zoals de Red Bull Air Race World Serieus, Red Bull Crashed Ice en de Formule1- teams Red Bull racing en Scuderia Toro Rosso. De firma werd actief binnen de Formule 1 door het oplopen van Jaquar Racing en het Minardi- team. Red Bull is erg actief qua marketing en qua social media blijft het merk niet achter. Zie het artikel Red Bull is snelst groeiende social media.

In het artikel wordt gesteld dat Red Bull op nummer drie staat van grootste merken op social media, maar wel het sterkst groeiende merk is op dit moment.
Op twitter heeft het merk al 329645 volgers en volgt zelf 36.120 twitteraars. Persoonlijk had ik meer volgers verwacht aangezien het populaire merk wereldwijd wordt verkocht en bekend is. Red Bull twittert veel en soms meerdere keren per dag. Het gaat vaak om activiteiten als ‘’ We’re live at the Red Bull lane’’ of ‘’Attention children: Unattended partens will be given Red Bull’’ grappige uitspraken en Red Bull reageert vaak op tweets die aan het merk gericht is. Ook posten ze grappige teksten, oneliners en filmpjes die grappig zijn wat niet altijd met het merk te maken heeft. Er is dus veel interactie tussen twitteraars en het merk.
Door het merk te volgen op Red Bull ben ik er achter gekomen dat het merk Red Bull niet meer een merk is maar een brand. Hiermee bedoel ik dat Red Bull niet slechts een drankje is, maar dat Red Bull een bepaalde identiteit heeft gecreëerd om het drankje heen dat staat voor extreme sports, met als belangrijkste voorbeelden Formule 1- racing en golfsurfen.
Red Bull heeft ook negatieve publiciteit gehad door de bestandsdelen van het drankje. Dit artikel is een goed voorbeeld van negatieve publiciteit en de reactie van Red Bull. in het artikel Gezondsheidsrisico energiedrankjes wordt gezegd dat energiedrankjes gezondheidsrisico’s met zich meebrengen met name voorjongeren. Als zij ook nog eens diabetes, een hartafwijking, gedragsproblemen of stemmingswisselingen hebben, wordt dat risico groter. Red Bull gaat goed om met de publiciteit, zij zullen direct reageren op negatieve publiciteit en laat dan ook weten dat het onderzoek niet geheel berust op wetenschappelijk studies naar energiedranken.

Mijn mening is positief veranderd over het merk Red Bull. Het merk is meer dan alleen een drankje en richt zich veel op extreme sports. Daarbij is het een merk dat zich veel richt op SNS, dat is te zien aan de velen tweets, Red Bull heeft veel publiciteit en is op dit moment het snelst groeiende merk op social media! Zij houden op twitter de volgers bezig met leuke, filmpjes informatie over evenementen dat zij sponsoren en reageren vaak op tweets die zij ontvangen!  Je ziet duidelijk interactie met hun doelgroep en naar mijn mening is door middel van dit continue dialoog in stand te houden, zal de merkwaarde en identiteit worden verbeterd.

Red Bull geeft je vleugels!

Advertisements

4 Comments on “Red Bull geeft je vleugels……..!”

  1. leongrevink says:

    Red Bull creëert dus een soort ‘Red Bull wereld’, zie je dan ook dat er mensen terugkomen en nog een keer reageren? Geeft Red Bull dan ook altijd een reactie? En zijn dat diepgaande reacties? Leuk stuk verder!

  2. lvdveen says:

    Leuk stuk! Alleen ik mis een beetje de analyse van hoe Red Bull zich nu presenteert op sociale media sites, voornamelijk achtergrond informatie zie ik in het stuk staan.

  3. aakrekel says:

    Red Bull is dus erg gefocused op de extreme sporten, wat het merk een stoer karakter geeft. Is dat ook iets wat jou daar erg in aantrekt?

  4. Redbull spreidt zijn vleugels en vliegt met de twitter tweetvogel mee. Leuk stuk en intressant om te lezen. Ook leuk dar je houding positiever is geworden. Hebben de mensen achter het brand goed hun doel weten te bereiken.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s