Thank God it’s Sam Friday!

Sam Friday is een kledingmerk dat sinds ongeveer een jaar verkrijgbaar is in Nederland. Ik heb voor dit merk gekozen
omdat verschillende vriendinnen van mij hier werken en daardoor dus al het een en ander van het merk afweet. Het merk is op verschillende social media sites actief, zoals op Twitter en op Facebook. De Facebooksite van Sam Friday is een stuk uitgebreider gepresenteerd dan op Twitter. Wellicht komt dit ook door de mogelijkheden die Facebook biedt en de beperkingen van het gebruik van Twitter. Op Facebook zijn er dan ook verschillende onderdelen van het merk te vinden, zo is er op de pagina een kolom te zien, waar allemaal verschillende facetten van het merk te vinden zijn. Zo is er een link naar het YouTubekanaal, hebben ze de optie op wallpapers te downloaden, zijn er foto’s te zien van hun collectie en valt er te bekijken wat voor evenementen zij allemaal in petto hebben.
Het merk is nog niet heel bekend in Nederland, dit blijkt ook uit het feit dat ongeveer maar 1.000 “likes” op Facebook hebben. Ze doen echter wel veel promotiewerk om meer naamsbekendheid te werken. Zo waren ze actief bij de Elite Model Look 2011. Ook in de modebladen blijven ze niet onopgemerkt. Verder zijn ze erg actief met het promoten van hun merk op Facebook, dus iets om in de gaten te houden.

Zoals al eerder vermeld is de FBpagina van het merk erg actief. Ze posten op regelmatige basis nieuwe foto’s en berichtjes, vooral omdat zij laatst een winkel in Alkmaar hebben geopend. De interactie met de klanten valt mij erg tegen. Het zijn immers maar 1.000 mensen die het merk in de gaten houden via dit medium, dus een wat actievere interactie had ik wel verwacht. Hier en daar wordt er wel gereageerd, maar niet benoemenswaardig veel. Verder hebben ze ook een poll op de site gezet, waar mensen op hebben gereageerd, via stemming. Daarnaast hebben hier en daar wat tevreden klanten iets gepost over de winkel, maar ook daar kon zelfs geen bedankje vanaf. Ten slotte valt er geen slecht woord te lezen over het merk. So keep up the good works!!

Uiteindelijk is mijn mening tegenover het merk niet sterk veranderd, omdat ik het van te voren alkende via mijn vriendinnen. Het enige wat mij verbaasde, was het feit dat zij schijnbaar hun assortiment hebben uitgebreid: voorheen lingerie, tegenwoordig ook gemakkelijke kleding, zoals fijne joggingsbroeken, t-shirts en truien. Ik weet dat het merk erg zijn best doet om meer naamsbekendheid te verwerven, dus ik voel eigenlijk nog steeds alleen maar symphatie jegens het merk! Binnenkort nog maar is een keertje binnenwippen bij hun winkel op de Leidsestraat!

6 Comments on “Thank God it’s Sam Friday!”

  1. fleurw says:

    Als het merk meer naamsbekendheid wil krijgen, is niet alleen het posten van foto’s en berichtjes, maar juist ook die interactie erg belangrijk denk ik. Ik denk dat je klanten zo positiever over jouw merk kunt laten denken en dat je ze sneller aan je kunt binden (als je het goed aanpakt tenminste). En dat kan er dan weer voor zorgen dat klanten met anderen over jouw merk gaan praten, op een positieve manier. Gelukkig voor ze heb jij nu al een klein beetje geholpen om meer naamsbekendheid te krijgen! 😉

    • aakrekel says:

      Daar heb je inderdaad een goed punt. Ik moet zeggen dat ik de interactie ook erg tegen vind vallen, maar gezien het feit dat het merk nog erg jong is in Nederland, zal het waarschijnlijk niet een heel team achter zich hebben dat zich bezighoudt met de social media sites. Als ik in hun schoenen had gestaan zou ik inderdaad voor meer interactie zorgen in plaats van zich alleen maar te focussen op media aandacht.

  2. leongrevink says:

    Enerverend stukje weer! Denk je dat dit merk profijt heeft van het (halfbakken) gebruik van de social media?

    • aakrekel says:

      Dankjewel Leon!
      Ik denk dat Sam Friday alsnog wel profeit van hebben van de social media. Het is toch een manier om het merk te promoten, ondanks de weinige interactie. De Facebook pagina is erg up to date en heeft een frisse en jonge uitstaling. Baadt het niet, het schaadt vast ook niet.

  3. philippine89 says:

    Leuk dat je een merk hebt gekozen die nog niet zo populair is in Nederland, zo zie je maar dat niet elk merk nog actief is op social media, maar dit misschien ook niet nodig heeft doordat ze al bekend zijn buiten Nederland?

    • mvdl1991 says:

      Ik kende het merk ook nog niet, maar ik denk dat ze juist voor meer interactie moeten zorgen, ook al zijn ze bekend in het buitenland. Als merk is het altijd beter om meer naamsbekendheid te generen vooral omdat ze al paar vestigingen in Nederland hebben.


Leave a Reply

