Twitter: Steeds verrassend, altijd voordelig!

Voor bedrijven is twitter een uitkomst: Ze kunnen gemakkelijk in contact komen met consumenten, kunnen ontdekken wat er speelt onder die consumenten en hier vervolgens slim op inspelen. Zo maakt ook drogisterij Etos veelvuldig gebruik van twitter. Is dit een nieuwe verrassende en voordelige manier om met consumenten om te gaan?

Eerst wat gegevens op een rij: @EtosOnline heeft in totaal 2.028 volgers, volgt zelf 1.003 personen, heeft 629 tweets verstuurd en doet dit doordeweeks meerdere keren per dag. Dat mag ook wel met een team van vijf personen die het twitteraccount van Etos verzorgen.

Wat gelijk opvalt, is dat er veel interactie plaatsvindt. Af en toe wordt er reclame gemaakt voor een nieuw product of voor een actie van de drogist, maar het overgrote deel van de tweets zijn reacties op anderen.

Bij het scrollen over de pagina en het lezen van enkele tweets valt op dat er veel gereageerd wordt op positieve berichten en Etos graag complimenten in ontvangst neemt, zoals: “Wat fijn om te horen dat je tevreden bent over de Etos Volume mascara, bedankt voor je compliment!” Etos neemt een heel vriendelijke en persoonlijke toon aan in de tweets. Mensen worden met jij aangesproken en berichten eindigen bijna altijd met “fijne dag vandaag” of bijvoorbeeld “alvast een fijne avond gewenst.” Deze persoonlijke aanpak is denk ik een goede zet van Etos. Ik denk dat consumenten meer het idee krijgen dat ze er echt toe doen als consument. Je zou de Etos nog bijna als een vriendin gaan zien met reacties als “Sterkte met je rugpijn en alvast een fijn weekend!”

Reageert Etos dan ook op kritiek, als deze er tenminste is, want de pagina wordt overladen door tweets over complimenten. Jazeker, er is weldegelijk kritiek en ook hier wordt op gereageerd. Bij kritiek stuurt Etos vaak het standaard bericht “Graag ontvangen we je gegevens, zodat we contact op kunnen nemen.” Soms staat hier nog bij dat Etos het erg jammer of vervelend vindt, maar wat mij opvalt, is dat Etos bij deze tweets een stuk minder persoonlijk is.

Verder reageert Etos ook op anderen om tips te geven over bepaalde acties die lopen (en natuurlijk om daarmee reclame voor zichzelf te maken, maar dat zou je hierdoor bijna vergeten).

Kortom, Etos maakt goed gebruik van deze nieuwe manier om consumenten te bereiken. Ze gebruiken een persoonlijke manier om op klanten te reageren, maar deze persoonlijke toon ontbreekt enigszins bij reacties op kritiek. Dat kan misschien nog een verbeterpuntje zijn voor Etos. Ik denk dat klanten ook bij kritiek een persoonlijke manier waarderen en zich zo niet ‘een van de vele’ voelen, maar net als bij de andere tweets een consument die er toe doet.

Ik vond Etos altijd al een prettige winkel en dat blijf ik vinden. Ze maken leuk en goed gebruik van twitter, dus ook ik zal Etos, net als die vele consumenten, maar een compliment geven. En nu maar wachten op een reactie…

Advertisements


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s