Voor ons is er maar één weg naar schoonheid: de natuurlijke weg.

   

The body shop belooft schoonheid op een natuurlijke manier. Zoals de titel al doet vermoeden verkoopt dit merk schoonheidsproducten die uit natuurlijke ingredienten bestaan. Deze fantastische natuurlijke ingrediënten verzamelen ze al vele jaren uit alle windstreken, en daarmee brengen ze de producten die natuurlijke schoonheid op haar mooist laten uitkomen. Verder streven ze ernaar om onze prachtige planeet en de mensen die daarvan afhankelijk zijn te beschermen. Niet omdat dat nu in de mode is, maar vanuit de overtuiging dat dit de enige manier is.

Niet alleen door de fantastische producten, maar ook door deze overtuiging waar ik het helemaal mee eens ben, sta ik achter dit merk. Op facebook kan je het aangeven, als je een merk leuk vind, door op de like button te drukken. Aangezien ik The body shop een leuk vind  merk met goeie waarde, heb ik dit op hun facebook pagina aangegeven. Nadat ik dit heb gedaan kijk ik verder naar wat er op de profielpagina allemaal te zien is. Ten eerst ben ik benieuwd hoe actief The body shop op facebook is en kijk ik naar wat voor prikbordberichten ze plaatsen en hoeveel mensen hierop reageren. Ook ben ik benieuwd of ze ook berichten van anderen krijgen en hoe The body shop hier dan weer op reageert. En als laatst kijk ik dan naar wat er nog meer op de pagina te zien is.

De prikbordberichten die The body shop zelf plaatst zijn op te delen in vijf categorieen. Het algemene achterliggende doel van al deze berichten is promotie.De vijf categorieen zijn, berichten over:  

Kortingen. The bodyshop stunt soms met een product of een bepaalde lijn. Bij aankoop hiervan binnen een bepaalde periode krijg je een korting. Als een actie begint plaatsen ze hier een bericht over. Ook als de actie bijna ten einde is plaatsen ze een bericht dat de actie bijna af is gelopen en als mensen nog van de korting willen profiteren, snel naar de winkel moeten te gaan.

Info en tips over (niewe) producten. Als er een nieuw product uikomt plaatsen ze hier een foto van en staat erbij waarom dit product zo bijzonder is.

Winacties. Vaak als er een nieuw product wordt gelanceerd houdt The body shop een winactie. Dit doen ze om meer aandacht voor het product te krijgen. Wie wil er nou geen gratis product winnen, door alleen aan te geven dat je het bericht leuk vind.  

Evenementen. Soms organiseerd The bodyshop een evenement, zoals een make up avond voor vip-leden. Als je net zoals ik hebt aangegeven dat je de pagina leuk vind, krijg je hiervoor een uitnodiging in je eigen berichten inbox en kan je aangeven of je er ja, nee of misschien bij bent.

Informatie over de resultate van een gehouden inzameling. The body shop steunt goede doelen die ze zelf creeeren. Deze berichten geven weer wat het doel inhoud , hoe je het doel kan steunen en wat de recentste ontwikkelingen zijn.

De berichten die andere achterlaten op het prikbord van The body shop zijn vooral vragen. Als iemand ergens mee zit kunnen ze een bericht plaatsen en zal iemand die de social media site van up to date houdt hier antwoord op geven. Aan de datum en tijd die tussen het plaatsen van een bericht en antwoord krijgen te zien is, gebeurd dit antwoorden gelijk dezelfde dag. Dit geeft aan dat ze hun klanten graag willen helpen tot een oplossing te komen. Toch worden en niet veel vragen gesteld en zijn het over het algemeen jonge meisjes die via facebook een bericht plaatsen.

Wat er verder nog intressant is op de pagina is dat ze een store locator hebben. Door je eigen adres in te voeren berekend deze welke body shop winkel het meest dichtbij deze locatie gevestigd zit. Ook hebben ze een aantal foto’s geplaatst van de producten per productlijn. De profielfoto die ze gebruiken is het logo dat ze voeren zodat het gelijk duidelijk is dat zij het zijn.

Een aantal weken later, nadat ik heb aangegeven dat ik de pagina leuk vind, merk ik dat ik nooit meer naar de pagina ben terug gegaan om een kijkje te nemen. De beste informatie vond ik toch eerder op de website of in de winkel zelf. Het is opzich handig dat The body shop berichten plaatst over evenementen, kortingen of nieuwe producten, alleen had ik er zelf niet veel aan. Ik wordt namelijk via email persoonlijk van elke actie op de hoogte gesteld omdat ik bij het kopen van een loveyourbody kaart had aangegeven dat ik email van the body shop wil ontvangen. De informatie die ze sturen is precies dezelfde als die ze op facebook zetten. In de email zetten ze deze informatie zelfs nog wat uitgebreider. Het enige voordeel van de facebook pagina is als je een wat wil vragen en ze liever niet wil bellen of langs de winkel wil gaan. Mijn mening over de body shop  veranderd niet door de facebook pagina. Ik blijf het een geweldig merk vinden met goede waarden.

2 Comments on “Voor ons is er maar één weg naar schoonheid: de natuurlijke weg.”

  1. “De informatie die ze sturen is precies dezelfde als die ze op facebook zetten.”

    Is het dan zo dat ze alleen maar zenden vanuit eigen merk en er geen interactie plaats vind met hun followers/klanten? Wat is het verschil met de social media en de ‘traditionele’ media van Body Shop? Vind jij dit een handige tactiek/strategie voor hun Facebook?

  2. lvdveen says:

    Goed dat je het onderscheid maakt tussen de verschillende promotiedoeleinden die The Body Shop heeft met Facebook, duidelijke analyse ook!


Leave a Reply

