Brand assignment

Voor deze opdracht moesten we een ‘brand’ volgen op een social media. Dan zijn er meteen al twee belangrijke vragen. Namelijk, welke brand ga ik volgen? En op welk medium?. Over de eerste vraag moest ik vrij lang nadenken, het aantal merken dat actief zijn op social media is niet meer te tellen, van schoenen tot auto’s, van reisbureaus tot voetbalclubs, allemaal hebben ze hun eigen twitter of facebook pagina. De tweede vraag was voor mij vrij simpel, welke brand het ook zou worden, ik zou het op facebook kijken. Hyves is niet meer populair tegenwoordig dus verwacht ik daar niet veel activiteit op en is daarom geen goede keus.

Twitter is voor verschillende merken erg belangrijk, als iemand een negatieve tweet over een merk plaatst, bijvoorbeeld als een bepaalde telefoon niet bevalt, dan kan een merk daar reputatie schade aan overhouden. ‘Damage control’ is daarom erg belangrijk. Wat veel merken op twitter doen is het gebruiken als een helpdesk. Persoonlijk vind ik dat niet heel interessant omdat het weinig originaliteit van het merk vraagt, het is voornamelijk antwoorden op tweets en helpen problemen op te losen. Op facebook verwacht ik veel meer creativiteit. Mensen die een merk willen volgen op facebook moeten in de meeste gevallen het merk zelf ‘liken’ om bij alle informatie te komen. Opzich is daar al een vorm van marketing aanwezig, als iemand een pagina liked dan kan je dat terug zien op zijn of haar profiel, en zorgt dus voor meer naamsbekendheid. Daarnaast is het vooral gericht op mensen die het merk al kennen en waarderen, je krijgt de informatie alleen als je geinterresseerd bent in het product, en je wordt er dus niet mee lastig gevallen als je dat niet wil.

Dan nu het ‘lastigere’ gedeelte van de opdracht, het bedenken welke brand te volgen. Ik wilde een brand waar ik iets mee had, maarja als ik eens goed na dacht kon ik zo 20 merken op noemen. Na eens goed in het rond te hebben gekeken zag ik het, een zak met lay’s paprika chips.  Ik ben opgegroeid in de tijd dat lay’s nog smiths heten. In die tijd zaten er ‘flippo’s’ in de zakken chips en vele ouders werden door hun kinderen opgedragen om zoveel mogelijk zakken chips te kopen en dan niet alleen voor de chips.  Tegenwoordig mogen dat soort dingen niet meer in zakken chips omdat er te veel mensen per ongeluk dingen in hun mond stopte die er eigenlijk niet in hoorden. Daarom was ik ook wel nieuwsgierig naar wat lays tegenwoordig gebruikt om hun product zo veel mogelijk te verkopen. Tijd om lay’s te liken.

Meer dan 3,000,000 mensen liken lays op facebook, je zou dan toch denken dat lays er ook wel mee bezig is. Maar het tegendeel is weer. Al snel valt op dat je niet zelf op het prikbord kan posten en alleen maar op berichten van lays zelf kan reageren. Dit doen ze waarschijnlijk omdat ze bang zijn dat er negatieve dingen worden gepost over lays op hun prikbord, iets wat  veel waarschijnlijker is op twitter en bovendien, kunnen negatieve opmerkeningen gewoon verwijderd worden door lays zelf.  De hoeveelheid berichten valt ook er tegen, zo ongeveer 1 keer per maand wordt er wat nieuws gepost en een groot deel van die posts is niet eens relevant met uitzondering van een paar posts over nieuwe smaken chiops. Een voorbeeld: “Happy Canada Day to all of our Canadian friends! We want to know how you’re celebrating the day!”.  Het is mij een raadsel waarom lays wil weten hoe iemand canada day viert, wat het dan ook mogen zijn. Gelukkig  is er een forum op de lays facebook pagina waar je zelf wel iets achter kan laten, jammer genoeg ontbreekt feedback van lays zelf daarop compleet. Ook zijn er geen evenementen aanwezig. Het lijkt erop dat lays niet met de tijd mee is gegaan, of misschien zijn ze gewoon blind voor de mogelijkheden. Meer dan drie miljoen mensen die alleen al op facebook aangeven fan te zijn van lays moet toch een hoop mogelijkheden met zich mee brengen.

Ik ben dan ook een beetje teleurgesteld in lays, het merk dat mij zoveel plezier gaf in de vorm van flippo’s benut die nieuwe vormen van advertising erg slecht. Er zouden meer polls over favorieten smaken, of events gemaakt kunnen worden en ook kan er meer met de fans van lays gedaan worden.

 

Advertisements

5 Comments on “Brand assignment”

  1. wfilius says:

    Leuk merk heb je gekozen! Wel vreemd inderdaad dat ze weinig op social media en dergelijke zitten, niet verwacht, misschien steken ze ontzettend veel tijd in hun acties die je vaak op de zakken ziet staan…

  2. stefanboerlage says:

    Beetje raar inderdaad, dat zo’n enorm merk als Lays weinig doet met Sociale Media. Misschien heeft het er ook iets mee te maken dat klagen over een zakje chips sowieso vrij weinig nut heeft? Ik bedoel, wat kan je Lays nou allemaal te vertellen hebben – op de winnaar van de Smaakcontest, of het tegenkomen een verbrand chipje na?

    Oh, nog wat anders; “Insert more tag (Alt+Shift+T)”. Just sayin’

  3. rens1234 says:

    Ik heb juist hele andere bevindingen gevonden. Ik volgde het merk Nike en dan gericht op het voetbal en vond dat helemaal geweldig! Jammer dat jij niet dezelfde ervaringen hebt gehad met het Merk Lays.

  4. annn89 says:

    Ik vind het leuk om te lezen dat jij ook zo’n moeite had met het kiezen van een merk. Er zijn inderdaad zo veel merken en zo veel keuze! Wel jammer dat je beetje teleurgesteld bent over je gekozen merk, maar misschien was het aan de andere kant ook wel weer inspiratie voor je blog!

  5. Ik denk dat social media voor lays niet veel zin heeft. De chips wordt toch wel gekocht en de acties die ze verzinnen lopen toch wel. Ze maken trouwens wel actiever gebruik, toen met die maak de smaak campagne. Toen had het voor lays wel zin om in contact te komen met de consument en dan ondernemen ze wel actie.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s