Mijn Social media habits

De laatste zes weken is mijn social media gebruik drastisch toegenomen en ik neem aan dat dit bij veel van jullie ook het geval is. Verplichte blogs op WordPress, mensen stalken via Twitter, een merk en politicus volgen op Facebook en ga zo maar door.

Naast al dit ‘verplichte’ gebruik zit ik natuurlijk ook privé nog heel wat uurtjes op Facebook, LinkedIn en het www. Hier heb ik de afgelopen weken een dagboekje van bijgehouden. Als ik naar mijn social media journal kijk dan zie ik dat ik het (SNS) vooral gebruik op momenten van verveling en wat time to kill heb. Maar ook onder het schrijven van een paper check ik ‘even’ mijn Facebook en is het een half uur later voordat ik weer terugkeer bij mijn paper. Herkenbaar? Vroeger had je MSN voor studie ontwijkend gedrag, tegenwoordig Social Networking Sites.

Na mijn studie ontwijkend gedrag wat neerkomt op uren per week op Facebook, voel ik me achteraf vaak schuldig dat ik weer zoveel tijd ‘verspilt’  heb aan het leven van anderen. Want wat weet ik na het checken van Facebook nu meer? Dat een ex het super druk heeft op zijn werk, dat een vriendinnetje vanavond lasagne gaat eten en dat er aanstaande vrijdag een leuk feestje is in de Air. En geen woord geschreven voor mijn opdracht voor de VU.

Een half jaar geleden was ik vrij overtuigd dat ik mijn account op Facebook wilde wissen, maar een Fb addicted vriendinnetje haalde me over dit toch niet te doen. En ze had gelijk, anders waren er misschien leuke dingen geweest die ik gemist had. Maar over het algemeen gesproken zie ik nergens in mijn social media journaal dat ik mij gelukkiger voel door het raadplegen van mijn facebook vrienden. Dit in tegenstelling tot een real life etentje of afspraak in de kroeg met mijn vrienden, waar ik erg blij van word.

Mijn audience zijn mijn vrienden, kennissen, vrienden van vrienden, familie en ga zo maar door. Sinds ik ook wat collega’s en oudere volwassenen als friends op facebook heb, heb ik toch maar even mijn privacy instellingen iets veranderd. Als ik nu in die mooie (lees lelijke) foto’s die om vijf uur ‘s nachts of op een mooi festivalletje zijn gemaakt getagt word, dan zie ik en degene die mij heeft getagt de foto. Andere vrienden zien deze foto’s gelukkig niet meer, scheelt heel wat beschamende momentjes.

Zelf voeg ik geen actieve posts toe op mijn profielpagina, en volg ik alleen maar anderen. Ik ben dus een vrij passieve gebruiker van social media. Ik zie nog niet zo het nut ervan in om constant iedereen op de hoogte te houden van waar ik mee bezig ben.

Niet dat Facebook nou helemaal geen functie heeft, want anders zou ik er niet zoveel tijd op doorbrengen. Die party pics van vrienden zijn altijd erg leuk. En ook de foto’s van mijn lieve neefje, die ik toch minder zie dan ik zou willen, kan ik door Facebook altijd even bekijken. De dagelijkse bezigheden zorgen er voor dat ik te druk ben om iedereen altijd te zien in real life wanneer ik zou willen. Facebook is hier echt een uitkomst voor mij om even snel te contacten en op de hoogte te zijn van de gebeurtenissen in het leven van mijn contacten.

3 Comments on “Mijn Social media habits”

  1. melissah18 says:

    heel herkenbaar dit stuk. het heeft lange tijd geduurd voordat ik een facebook account aan wilde maken, maar na lang doorzeuren van wat vrienden heb ik het uiteindelijk toch gedaan. tot nu toe heb ik er geen seconde spijt van gehad! Het gebruik van SNS is inderdaad toegenomen maar ik denk toch dat ik het alleen bij Facebook ga houden

  2. kimdenisepot says:

    Herkenbaar! Zeker het gedeelte over studie ontwijkend gedrag, het is allemaal zo ‘makkelijk’ om even te kijken.

  3. denisereurings says:

    Ook voor mij is dit heel herkenbaar. Tijdens het leren of het maken van een opdracht ben ik de helft van mijn tijd zowat alweer kwijt doordat op Facebook blijf ‘hangen’. Wanneer ik dan weer geconcentreerd met het leren bezig ben, betrap ik mij er halverwege toch weer op dat ik (onbewust?) op Facebook of nu.nl te vinden. Gelukkig ben ik dus niet de enige 😉


Leave a Reply

