Mijn sociale media gebruik

Sociale media: ik ben er dol op. Al voordat ik aan het vak Sociale Media begon maakte ik veel gebruik van verschillende sociale netwerksites. Door de assignments die we moesten maken ben ik sociale media echter wel op een iets andere manier gaan bekijken.

Facebook en Twitter gebruikte ik al voordat ik aan het vak Sociale Media begon. Ik ben ook jaren lid geweest van Hyves, maar daar ben ik inmiddels geen lid meer van. Iets meer dan 1,5 jaar geleden merkte ik namelijk dat er steeds meer vrienden van Hyves naar Facebook gingen. Hierdoor werd Hyves minder interessant en heb ik daar mijn account verwijderd.

Nu maak ik gebruik van Twitter en van Facebook. Op Twitter ben ik vooral een passieve gebruiker. Ik lees dus de tweets van andere maar tweet zelf nauwelijks iets. Twitter vind ik een leuk medium omdat ik via Twitter achter het laatste nieuws kom en dus altijd op de hoogte ben. Facebook gebruik ik om foto’s van vrienden te bekijken, berichten te sturen en te kijken wat vrienden aan het doen zijn. Op Facebook ben ik wel iets actiever dan ik op Twitter ben, maar nog steeds plaats ik zelf niet zo heel veel. Ik moet wel zeggen dat ik minder op Facebook zit sinds de instellingen veranderd zijn. Ik vind Facebook nu namelijk veel minder overzichtelijk. Misschien is het een kwestie van wennen!

Zoals ik al zei ben ik door dit vak sociale media op een iets andere manier gaan bekijken. In de assignments stond bijvoorbeeld dat we merken en politici moesten volgen en contact moesten proberen te krijgen met een heuse celebrity. Ik vond het interessant om een keer van een bepaalde afstand naar sociale media te kijken en er bijvoorbeeld over na te denken waarom een merk bepaalde dingen op Twitter zet en een ander merk weer heel andere dingen op Facebook laat zien.

Ik zit vooral op sociale media als ik even een momentje niets te doen heb. Als ik me dus verveel kijk ik graag even op Twitter voor het laatste nieuws of check ik Facebook voor de laatste roddels. Ik zit maar korte tijd achter elkaar op sociale media, ik kijk alleen even snel wat er allemaal is gebeurd en dan zet ik het weer uit. Ik denk dat het hooguit 5 minuten per keer duurt, maar ik check de sociale media zeker wel meerdere keren per dag. Ik voel me niet anders dan anders als ik sociale media gebruik. Ook nadat ik sociale media heb gebruikt voel ik me niet anders. Soms voel ik me wel schuldig dat ik toch weer op Facebook heb rondgekeken terwijl ik bezig was met het typen van een essay, maar dit komt maar heel weinig voor.

Er zijn zeker momenten dat ik sociale media zou willen gebruiken terwijl ik er geen toegang tot heb. Ik ben een van de weinigen tegenwoordig die nog niet in het bezit is van een smartphone met internet. Dus als ik in de trein zit en niets te doen heb, zou ik best wel graag even Facebook en Twitter willen checken. Ik denk dat het best wennen zou zijn als Facebook en Twitter niet meer zouden bestaan. Maar ik zou niet willen dat het niet zou bestaan, daarvoor vind ik het veel te leuk!

2 Comments on “Mijn sociale media gebruik”

  1. kimdenisepot says:

    Heel herkenbare post! Ik vraag me af: ben je niet meer gaan nadenken over wat je post op Facebook bijvoorbeeld?

    • cduivenvoorden says:

      Ja, ik ben er toch wel beter over gaan nadenken wat ik plaats op Sociale Media. Ik plaatste sowieso geen rare dingen op Facebook en Twitter maar nu denk ik er toch nog net even iets langer overna voor ik het tweet of op de verzend knop druk!


Leave a Reply

