Van Hyves naar Facebook en weer verder..?

De eerste keer dat ik in aanraking kwam met een echt sociaal online medium, was op de middelbare school. Ik denk dat ik in de 1e
of 2e klas zat, toen hyves populair werd. Dit werd dan ook meteen aangemaakt door iedereen, waaronder ik. Een paar jaar later begon iedereen over te stappen op facebook. Dit was namelijk internationaal en bruikbaar over de hele wereld. En Hyves, ja dat was alleen te gebruiken in Nederland, vandaar de overstap naar facebook. Met facebook kon je makkelijk in contact blijven met de
buitenlandse vrienden van vakantie.

Sinsdien is facebook altijd gebleven en eigenlijk alleen maar populairder geworden. Je kan iedereen volgen, zien wat ze doen en waar ze zijn en met wie, maar je kan ook spelletjes spelen en bedrijven opzoeken en bekijken. Er is dus voor iedereen wat te doen. Dit zorgt er dan ook voor dat sommige zelfs verslaafd raken aan facebooken. Dit betekend dat ze helemaal niet meer zonder facebook kunnen. Dag en nacht, elk uur en elke minuut, zitten ze op facebook en zeggen wat ze aan het doen zijn, spelen spelletjes en zijn profielen van anderen aan het bekijken. Naar mijn mening gaat dit een beetje te ver. Maar hoe dicht kom ik daar zelf bij in de buurt? Dit moeten we dan maar eens gaan uitzoeken, want als ik zelf ook zo veel van sociale media gebruik maak, dan moet hier misschien wat aan veranderen.

De afgelopen 6 weken heb ik dan ook mijn sociale media gebruik bijgehouden. Ik heb gekeken wat voor sociale media ik gebruik, wanneer ik sociale media gebruik en waarvoor ik het gebruik. Tevens heb ik ook bij mezelf gekeken of dit mij een bepaald gevoel gaf of dat ik soms dingen las die ik helemaal niet wilde weten.

Er zijn heel veel verschillende soorten sociale media. Zelf gebruik ik voornamelijk facebook. Ik heb nog wel een hyves account, maar deze gebruik ik eigenlijk nooit meer. En voor dit vak, sociale media, hebben we een twitter account aangemaakt. Dit is niet zo mijn ding. Ik heb het gebruikt voor de opdrachten, maar verder eigenlijk helemaal niet. Dan hebben we nog google+, dit trekt mij nog helemaal niet. Niemand van mijn vrienden heeft dit nog en daarom heb ik er ook weinig aan. Twitter en Google+ zijn niet mijn ding en hyves is gedateerd, ik hou het daarom bij facebook. Iedereen heeft het, het is simpel en leuk. Dus facebook blijft mijn favoriet en daar ga ik het dan ook voornamelijk over hebben.

Het is tegenwoordig mogelijk om overal op sociale media te zitten. Met een smartphone kan je overal facebooken. In de trein, op school, wachtend op de bus en zelfs op de wc. Wanneer je maar wil kan je de statusupdates van je vrienden bekijken. Als ik op facebook zit, dan is dit bijna altijd via mijn telefoon. Dit heb ik namelijk altijd bij de hand en is vooral erg snel en makkelijk. Je hoeft niet eerst je computer op te starten en je hoeft niet elke keer opnieuw in te loggen. Ik ben er dan ook achtergekomen dat ik toch redelijk vaak op facebook zit te kijken. Ik denk toch gauw 7 tot 10 keer per dag. Dit is dan wel korte momentjes, dan bekijk ik even snel of iemand nog wat nieuws te melden heeft, zo niet, dan ben ik ook snel weer van facebook af. Dit gebeurd vooral veel als ik aan het wachten ben op iets of me verveel. Bijvoorbeeld als ik op de bus aan het wachten ben, in de bus of tram zit of soms tijdens een saai college. Maar dit zijn nog niet alle momenten dat ik op facebook kijk. Soms is het ook gewoon nieuwsgierigheid. Wat is iedereen aan het doen? Is er nog wat leuks te beleven? Is er nog wat gebeurd? En op facebook is een heleboel te zien.

Ik ben zelf iemand die niet heel veel post op facebook. Ik heb niet zo de behoefte om iedereen te vertellen wat ik aan het doen ben,waar ik ben of waar ik aan denk. Ook is het zo dat ik niet goed weet hoe ik het dan neer moet zetten in een post, want als ik wat post, wil ik wel dat het leuk is en niet saai. Alhoewel ik zelf dan niet veel post, vind ik het wel weer leuk om dingen van anderen te lezen. Het is toch wel leuk om te weten wat anderen doen en bezig houdt. Het is niet zo dat ik iedereen helemaal volg om te kijken wat ze allemaal doen, het enige wat ik bekijk is eigenlijk de beginpagina met de laatste posts. Op deze manier kan je bijvoorbeeld ook zien of er ’s avonds nog een leuk feestje is waar veel van je vrienden heen gaan. Facebook en andere sociale media kunnen in die opzichten dus erg handig zijn.

Het is dus erg handig om dingen te weten te komen, maar geeft dit me nou een bepaald gevoel? Nee. Ik voel er verder vrij weinig bij. Na het checken van facebook dan weet je wat mensen aan het doen zijn. En ja, oke, leuk, maar dit geeft mij bijna nooit een bepaald gevoel. Hooguit dat als iemand zegt dat hij lekker in het zonnetje zit en ik zit binnen te werken, dat ik dan zelf ook graag in de zon gezeten had, maar verder komt er vrij weinig gevoel bij kijken.

Alhoewel, soms zijn er wel is dingen die je leest op sociale media, wat je liever niet had geweten of gelezen. Dit zijn soms wel momenten voor mij, waarop ik me afvraag waarom er sociale media zijn. Waarom willen mensen zo graag alles vertellen aan iedereen? Iedereen betrekken bij hun problemen en zorgen? Als mensen dit willen delen met goede vrienden, dan snap ik dat. Maar moet nou echt de hele wereld dit weten?!

Mijn sociale media gebruik is na de afgelopen 6 weken niet veranderd. Ik heb er alleen meer opgelet wanneer ik sociale media gebruikte. Ik ben er veel bewuster mee bezig geweest, daardoor waren er ook wel eens momenten waar ik dacht: ga je nou alweer op facebook kijken? Dat heb je net gedaan, er zal vast niks nieuws opstaan. Maar toch ging ik dan kijken, omdat ik toch niks beters te doen had en om toch dat kleine beetje nieuwsgierigheid te bevredigen.

In de colleges hebben we het gehad over privacy, ik ben er achter gekomen dat dit bij mij wel een belangrijke rol speelt. Zo zijn al mijn gegevens, berichten en foto’s alleen zichtbaar voor mijn vrienden en familie. Mensen die ik niet kennen mogen alleen mijn profielfoto en naam zien, maar verder niet veel. Ik vind het niet nodig dat onbekenden alles over mij kunnen lezen en zien. Foto’s zijn dingen voor mijn bekenden, om hun leuke dingen te laten zien bij de verhalen die ze hebben gehoord. Onbekenden kennen mij niet, de verhalen niet en hoeven mijn foto’s en berichten dus ook niet te lezen.

Ook het aspect zelfpresentatie is aan bod gekomen. Ik hou dan wel van mijn privacy, maar de manier waarop ik me presenteer tegenover mijn vrienden is wel zoals ik ben. Vroeger was het nog wel is zo dat je ging chatten en je net deed alsof je ouder was, maar op sociale netwerk sites is dit anders. Je vrienden weten wie je bent en weten hoe oud je bent. Het heeft dus weinig zin om je anders voor te doen. Mijn zelfpresentatie is dus reëel. In de self-disclosure die ik van mezelf geeft, geef ik informatie die je niet zomaar ergens kan vinden. Zoals de films en boeken die ik goed vindt, muziek waar ik van hou en wat ik leuk vindt om te doen. Dit soort dingen kan je niet even opzoeken op internet.

Ik vind sociale media op zich erg leuk en handig, maar ik denk dat het toch een beetje te ver doorgaat. Iedereen kan alles van elkaar lezen, behalve als je de tijd neemt om alles handmatig in te delen en aan te passen. Het is een controle middel en bijna niks is meer privé. Het is leuk om te lezen wat er aan de hand is, wat iedereen uitspookt, maar het moet niet te ver gaan. Een beetje privacy is wat mij betreft toch af en toe wel eens fijn.

Van al de verschillende opdrachten die we gehad hebben met de sociale media, heb ik voornamelijk twitter gebruikt. Ik had hiervan nog geen account en heb deze dan ook speciaal voor dit vak aangemaakt. Ik vond het wel erg leuk om dit sociale media te ontdekken en snap ondertussen ook wel hoe alles in elkaar zit op twitter. Toch is twitter niet mijn ding. Ik hou het account wel, je weet nooit of je er nog wat aan hebt natuurlijk, maar een actieve twitterraar zal ik nooit worden. Ik hou het lekker bij facebook, waarvan ik ondertussen alles snap, mijn privacy setting staan redelijk naar mijn zin en ook dit blijft zich ontwikkelen. En komt er ooit weer wat anders, wie weet stappen we dan weer over naar de volgende.

3 Comments on “Van Hyves naar Facebook en weer verder..?”

  1. stefanboerlage says:

    Dus privacy is eigenlijk jouw grootste probleem bij SNS. Doen al die nieuwe Facebookinstellingen (“lijsten”, en je profiel beheren qua “openheid”) je mening dan niet een beetje veranderen? Of vind je dat net als ik teveel gedoe? ;p

  2. joyce279 says:

    Inderdaad, veel te veel gedoe. Voor ik dansen bericht kan plaatsen ben ik een uur verder. Als het snel zou kunnen was het misschien wel een ander verhaal geweest. Maar jij vindt de aanpassingen die gedaan zijn op Facebook dus ook helemaal niks? Net als vele anderen;)

  3. rvs650 says:

    ik begrijp dat ook nooit hoor, als mensen hun hele priveleven online delen. Ik bedoel welke mensen uit hun vriendenlijst gaat dat nou iets aan? maargoed misschien denken zij daar heel anders over en vinden ze het juist fijn als iedereen alle ins en outs weten :p mij niet gezien inderdaad, groot gelijk heb je.


Leave a Reply

