Geen alcoholreclame voor minderjarigen op sociale media

Jongeren onder de 18 jaar mogen voortaan geen reclame meer krijgen voor drank via bijvoorbeeld Twitter, Facebook of Hyves.

Foto:  Thinkstock

Dat staat in een nieuwe richtlijn van STIVA, de stichting die wil zorgen voor verantwoord alcoholgebruik. Nieuw is ook dat actieve sportberoemdheden geen reclame meer mogen maken voor alcohol.

Verder is het verboden om actieve sportbeoefening af te beelden op verpakkingen van alcoholhoudende drank. STIVA wil met name in de nieuwe richtlijn voor de sociale media duidelijk maken wat wel en niet mag.

 

Zouden sociale media echt zo’n persuasieve invloed hebben op jongeren?

6 Comments on “Geen alcoholreclame voor minderjarigen op sociale media”

  1. melissah18 says:

    Persoonlijk denk ik dat de invloed wel meevalt via sociale media, volgens mij hebben vrienden veel meer invloed op elkaar dan reclames of afbeeldingen via sociale media. Ik kan me niet voorstellen dat iemand die bijvoorbeeld nog nooit alcohol heeft gedronken ineens zin krijgt in alcohol na het zien van een filmpje of afbeelding waarin het draait om alcohol. Ze zullen eerder overtuigd of beinvloed worden door helden-verhalen van vrienden en wellicht familie (broers/zussen/neven/nichten).

  2. carinaprudondecastro says:

    Sowieso is dit erg moeilijk voor elkaar te krijgen. Mijn stiefbroertje van 8 doet ook op facebook alsof hij 18 is.. (Anders kon hij geen account aanmaken) Dus zullen er altijd wel minderjarigen alcoholreclame krijgen. Op het web is dat gewoon heel moeilijk voor elkaar te krijgen. En denk ik ook niet dat social media zo’n grote persuasieve invloed heeft op de jongeren…

  3. rhoost says:

    Zou het, aan de andere kant, niet zo kunnen zijn dat wanneer een jongere ziet dat zijn/haar hele vriendengroep wel foto’s en verhalen post waarin drank een grote rol speelt, hij of zij ook bij de groep wil horen en dit ook wil doen? Soort van indirecte groepsdruk?

  4. midjavhulsen says:

    Ik denk dat sociale media inderdaad best een persuasieve invloed zouden kunnen hebben. Inderdaad door stoere verhalen of status updates die met drank te maken hebben. Of door bijvoorbeeld de merken die zichzelf promoten op facebook zoals Tia Maria. Als je ziet dat een vriend dit leuk vindt, wil jij misschien ook weten wat het is of hoe het smaakt. Alleen of je dit kan tegenhouden door de reclame te verbieden lijkt mij een beetje moeilijk. Mensen kunnen zich inderdaad ouder voordoen dan ze werkelijk zijn. Misschien moet STIVA juist zelf een facebook pagina aanmaken.

  5. nickytantoe says:

    Ik denk dat meer voorlichting hier beter werkt dan het verbieden van reclames voor bepaalde doelgroepen. Zoals al eerder vermeld is dit heel moeilijk te realiseren/controleren, en buiten de SNS zijn er ook op veel andere plekken alcoholreclames. Lijkt mij niet dat reclames specifiek op SNS meer invloed hebben dan reclames daarbuiten.

  6. Gaby2305 says:

    Ik denk ook dat meer voorlichting hier beter zou werken, maar het is goed dat ze in ieder geval iets proberen! Inderdaad iemand van 12, 14 of zelfs 8 kan ook een profiel aanmaken waarop het lijkt alsof hij/zij 18 is. Dus ik denk dat het moeilijk te bereiken is. Toch is het wel goed dat ze het initiatief nemen naar mijn mening!


Leave a Reply

