Diary assignment

“Social media is like a snowball rolling down the hill. It’s picking up speed. Five years from now, it’s going to be the standard.”  Jeff Antaya – Chief Marketing Officer of Plante Moran.

Als ik terug kijk op mijn sociale media gebruik van de afgelopen zes weken dan merk ik dat ik daar, anders dan normaal,  meer gebruik van heb gemaakt. Dit is eigenlijk gekomen doordat ik verschillende accounts die met sociale media te maken heb moest aan maken en hier opdrachten over moest maken.

Twitter heb ik de afgelopen tijd redelijk actief gebruik van gemaakt, dit om voor de opdrachten meer over de personen/merk te weten te komen en hoe zij van Twitter gebruik maakten. Ik vind Twitter wel interessanter nu, voor ik er gebruik van maakte zei het me echt niets, ik had geen idee hoe het werkte en zag het nut er niet van in. Nu ben ik er grotendeels achter hoe het werkt en tot op zekere hoogte vind ik het ook best leuk om persoonlijke berichten van bijvoorbeeld Carice van Houten te lezen. Twitter geeft je het gevoel te geven dat wat onbereikbaar lijkt (contact met een celebrity), ineens wel bereikbaar lijkt te zijn. Je hebt het gevoel dat je persoonlijker betrokken bent tot een bekendheid, zoals toen Carice van Houten twitterde over haar bezoek aan de tandarts, ook zij kan daar bang voor zijn. Toch weet ik bijna wel zeker dat ik Twitter na dit vak niet meer ga gebruiken, misschien als ik ouder ben of een baan heb waarbij het nodig is maar de komende jaren nog even niet.

Facebook was het enige dat ik al gebruikte voor dit vak, elke dag zit ik wel even facebook maar ik maak er verder geen intensief gebruik van. Meestal gebruik ik Facebook om foto’s of filmpjes te bekijken van vriend(innen) of om op de hoogte te blijven van iemand die naar het buitenland is, ook doe ik wel eens opmerkingen of foto’s liken maar dit komt eigenlijk bijna altijd doordat het te maken heeft met een ‘onderonsje’. Facebookchat/berichten gebruik ik weleens als bijvoorbeeld mijn telefoon leeg is en ik ben aan het werk en mijn huisgenootje vraagt of ik mee eet.
Ik ben niet bang voor het feit dat facebook mijn privacy kan schenden of mijn ‘reputatie kan schaden’. Zoals ik al zei maak ik er niet veel gebruik van, status updates plaatsen doe ik niet, in het begin plaatste ik nog wel foto’s maar inmiddels niet meer, mijn woonplaats staat nog steeds op Vancouver maar daar ben ik 2,5 jaar geleden geweest en ik heb verder geen andere informatie erop staan zoals studie of interesses. Het enige zijn de foto’s die ik heb geplaatst of in getagd maar ik denk niet dat ik interessant genoeg ben om te hacken of lastig te vallen.  
 Ik vind het wel leuk dat Facebook er is, je komt zo ook weer in contact met mensen die je lang niet hebt gesproken en ook is het makkelijker om buitenlandse contacten onderhouden of vriend(inn)en die tijdelijk in het buitenland zitten.

Wat betreft Google+ en Delicious, daar zal ik denk ik ook geen gebruik van maken want op dit moment zie ik daar niet de meerwaarde van in maar dat kan nog komen natuurlijk. Wel vertelde een vriendinnetje dat zij Delicious handig vond dus wie weet..

Verder ben ik over het algemeen niet zo actief op sociale media, mensen kunnen op voorhand zo niet een bepaald beeld, een positief als negatief beeld, van mij vormen, hierdoor maak ik me ook niet zo een zorgen om mijn zelfpresentatie. 

Ik vond het wel interessant en leerzaam om mezelf er een keer zo in te verdiepen. Ik begrijp nu beter waarom bedrijven of bekende mensen Facebook of Twitter gebruiken, het kan zeer nuttig zijn.  Mijn beeld is in dat opzicht positiever geworden.

En een antwoord op de vraag ‘Wish it did not exist?’, heb ik niet een, twee, drie een antwoord. Het heeft zijn voor- en nadelen, dus ik laat deze vraag nog even onbeantwoord…

2 Comments on “Diary assignment”

  1. marloesmulders says:

    Ik was ook totaal onbekend met Twitter! Wel jammer dat je denkt er niets meer mee te doen, maar ik herken het ook. Nu volg ik ook mensen voor het vak en een paar andere en dat was het dan alweer. Maar zoals je inleiding al zegt, we zien wel over 5 jaar 🙂

  2. rens1234 says:

    Ik sluit me aan bij je blog! Ik ga Twitter ook verwijderen, het was leuk om te zien hoe het in zijn werk ging maar verder heeft het voor mijzelf geen toegevoegde waarde.. Maar Zoals de comment hier boven al zegt Wie weet zijn wij over 5 jaar wel actieve Twitteraars en hebben we Facebook vervangen door google+.


Leave a Reply

