Diary_assignment

Diary_Assignment

A. Joordens

De afgelopen zes weken hebben we voor het vak Sociale Media(VU) meerdere opdrachten moeten maken. In die opdrachten moest men steeds een ander soort SNS gebruiken en daarmee experimenteren (voor diegenen die er nog geen gebruik van maakte). Voor mijzelf kwam er nogal een omschakeling. Ik had eigenlijk pas net voor de aanvang van dit vak een Facebook account aangemaakt. Ook Twitter en andere SNS gebruikte ik eigenlijk niet. Hyves had ik op m’n 17e alweer verwijdert. Nu ik wel alle SNS heb, ben ik eigenlijk niet per se gelukkiger. Ik had hiervoor ook totaal geen behoefte aan dit online contact. Alleen MSN vond ik nuttig. Ik sprak vrienden gewoon via MSN of SMS, en dat beviel wel goed eigenlijk. Nu gebruik ik Facebook wel soms om foto’s te plaatsen of contact te leggen met mensen die ik lang niet had gesproken. Daarvoor vind ik het wel handig. Wat ik wel irritant vind is dat veel mensen echt alleen maar onzin plaatsen, en dan voornamelijk op Twitter. Twitter was dus ook nieuw voor mij, maar voor mij persoonlijk geen succes achteraf.

Ik had een weddenschap met een vriend, dat ik binnen 1 week meer ‘vrienden’ zou hebben als hij op Facebook had op dat moment. Na 3 dagen had ik 200+ vrienden en dus had ik gewonnen. Ik ben wel onder de indruk van de werking van dit sociaal medium, omdat het heel erg goed uitzoekt wat jouw preferenties zijn en vrienden (via omweggetjes) opzoekt die jij misschien kent. Wel is het heel gemakkelijk om Jan en alleman toe te voegen en vervolgens te zeggen dat je ‘vrienden’ bent. Dit heb ik dan ook niet gedaan, ik heb alleen mensen toegevoegd die ik werkelijk in ‘real life’ ook ken. Hiermee kom ik op een nieuw punt betreft SNS: online kun je gemakkelijk iemand tot je ‘vrienden’ laten toebehoren, maar dat zijn ze dan niet (perse) in ‘real life’. Hierin zie ik toch wel veel mensen de fout in gaan denk ik. Mensen die Online vrienden zowat net zo belangrijk vinden als ‘real life’(ofwel Offline). Dat heb ik zelf zeker niet. Ik vind dat er een duidelijk scheiding is tussen Onnline en Offline, en ik spreek dan ook nog steeds véél liever in het echt af.

Google+, Twitter en Delicious heb ik helemaal niets mee. Facebook hoeft van mij ook niet, maar als iedereen het gebruikt wordt ik bijna genoodzaakt mee te doen (technologisch determinisme). Op een gegeven moment was ik zowat de enige in de klas zonder Smartphone(en dus geen internet). Op dat moment linkte ik dat ook aan de onzin die er tegenwoordig op TV is: Al die onzin waarin mensen moeten stemmen per sms, soapserie’s die nergens over gaan waaraan mensen compleet verslaafd raken, vakantieprogramma’s met feestende (en kotsende) jongeren,  Big Brother enzovoorts.. In feite allemaal onzin waarvan ik denk: waarom kijkt iemand daar naar? Het lijkt soms wel een life-time soapserie en wellicht willen mensen(jongeren vooral) die bevestiging/aandacht tegenwoordig wel meer dan vroeger. Maar waardoor komt dat, en wat is het volgende stadium?

Mvg,

Alexander Joordens

One Comment on “Diary_assignment”

  1. tariq86 says:

    Nu jij een smartphone bezit, zal je Facebook gebruik alleen maar toenemen..;)


Leave a Reply

