Een terugblik..

De afgelopen weken hebben we voor Social Media diverse opdrachten moeten maken. Hierbij werd veel gebruik gemaakt van internet. Vooral van de nieuwe media. Hierbij heb ik kennis gemaakt met diverse sites, celebrities en een merk op Twitter..

De sites die ik afgelopen weken heb bezocht zijn vooral social media sites. Twitter heeft voor mij persoonlijk de voorkeur. Wanneer het mogelijk was koos ik er dus voor om Twitter te gebruiken. Behalve bij de ‘Google + assignment’ is veder bij iedere andere assignment gebruik gemaakt van Twitter. Ik zit in het dagelijks leven iedere dag op Twitter. Ik houd mijn timeline in de gaten en daar voel ik me goed bij, ik blijf graag op deze manier op de hoogte van het nieuws maar ook van de gebeurtenissen in mijn vriendenkring. Toen ik Twitter dus kon gaan gebruiken voor een vak vond ik dat erg fijn! Ik voelde me er opnieuw goed bij doordat ik Twitter naast het nieuws nu ook kon gebruiken voor iets anders nuttigs. Er is verder geen vast tijdstip wanneer ik op Twitter kijk, dit kan op ieder moment van de dag zijn. Vooral wanneer ik even niets te doen heb, bijvoorbeeld in de trein of wanneer ik ergens op moet wachten voel ik de behoefte om op Twitter te kijken. Dit is dus vooral via mijn smartphone.

Bij het aanmaken van Google + voelde ik mij minder fijn. Ik was erg nieuwsgierig naar het nieuwe netwerk maar dit viel mij erg tegen. Inmiddels is mij duidelijk geworden dat het netwerk nog moet groeien. Misschien zal het uiteindelijk een grote rol gaan spelen in het dagelijks leven zoals Facebook en Twitter dat nu doen.

Ook zitten er negatieve kanten aan Twitter. Sommige mensen zijn er erg veel mee bezig en proberen op Twitter een eigen identiteit aan te maken zoals ze over willen komen op anderen. Er wordt hier zo hard aan gewerkt dat het wel eens ten koste kan gaan van het ‘echte leven’. Alle aandacht gaat immers uit naar Twitter.

Voor de opdrachten heb ik verschillende merken en celebrities gevolgd. De celebrities volg ik nog steeds, het merk niet meer. De celebrities vond ik namelijk leuke tweets hebben. Ze hebben humor op Twitter en dat heeft persoonlijk wel mijn voorkeur. Het merk GstarRaw uit assignment 5 was erg zakelijk. Op deze manier ben ik niet geinteresseerd in het merk en daarom volg ik het dus ook niet meer.

Mijn manier van social media gebruik is niet veranderd sinds het volgen van het vak ‘social media’. Wel ben ik me er meer bewust van geworden wat voor persoon in online ben. Ik probeer mezelf zo realistisch mogelijk neer te zetten maar laat hierbij wel vooral de vrolijke kant van het leven zien. Uiteraard laat ik wel eens iets los over een tegenslag online, bijvoorbeeld als ik een tentamen niet zou halen zou ik mijn ongenoegen online kunnen uiten. Wanneer de gebeurtenis persoonlijker is hou ik het liever voor mijzelf. Wanneer we naar Goffman kijken, spelen we op Facebook ook een rol. De rol die ik hier vooral speel is vriendin of kennis. Ik laat informatie over mezelf los, maar niet te persoonlijk. Ik doe dus meer aan zelfpresentatie dan dat ik werkelijk aan self-disclosure doe. In zoverre zou Goffman dus wel op sociale media toegepast kunnen worden. Op social media zoals Facebook uit ik dus mijn ideal self, gecombineerd met je ought self. Ik denk echter dat de meeste mensen dit doen want op social media sites is het lastig om een compleet andere identiteit aan te nemen wanneer je profiel enigszins compleet is bevat het al snel een profielfoto en een overzicht van interesses. Omdat vrienden uit het echte leven worden toegevoegd zal deze informatie redelijk ‘echt’ moeten zijn voor acceptatie van de omgeving.

One Comment on “Een terugblik..”

  1. denisereurings says:

    Net zo als bij jou is ook mijn manier van social media gebruik niet veranderd, maar wel bewuster geworden. Maar niet alleen bewuster over mezelf, maar ook over anderen. Naast dat je bewuster bent geworden over hoe je jezelf presenteert, heb je dat inzicht ook gekregen bij hoe anderen zich presenteren. Al is dat in de meeste gevallen hetzelfde, zoals op de manier die Goffmann en Hogan beschrijven.


Leave a Reply

