Nooit meer zonder

Voorafgaand aan het vak Social Media maakte ik eigenlijk vooral veel gebruik van Facebook. Op dit moment staat Facebook nog steeds op nummer 1 maar mijn verplicht aangemaakte twitter-account bezoek ik ook nog steeds regelmatig, wel alleen via mijn telefoon. Door het intensief gebruik maken van bepaalde nieuwe media ben ik wel bewuster gaan nadenken over bepaalde dingen. Ik zal proberen niet al te lang en krachtig te beschrijven hoe ik de afgelopen 6 weken heb ervaren in social media land.

Zoals ik al schreef maak(te) ik vooral gebruik van facebook. Ik ben in het bezit van een Blackberry waardoor het onwijs verslavend is om op ieder moment van de dag even snel de Facebook pagina te checken op nieuwtjes en leuke, onzinnige berichten. Op dit moment is er een storing bij Blackberry waardoor vele Blackberry gebruikers geen toegang hebben tot internet, dus ook niet tot facebook en twitter. Ik heb vandaag weer moeten reizen met de trein van Veenendaal naar Amsterdam en gedurende dat ritje kijk ik normaal gesproken meerdere malen op mijn telefoon naar facebook en twitter. Het was vandaag dan ook geen pretje om te moeten reizen zonder deze afleiding, mijn Blackberry functioneerde namelijk ook niet. Toen ik erover na ging denken besefte ik eigenlijk direct dat ik toch lichtelijk verslaafd ben aan deze SNS. Ik gebruik ze dan ook vooral op momenten dat ik echt niets anders te doen heb en dan vooral om de tijd te doden. Verder vind ik het ook gewoon leuk om te lezen wat andere mensen aan het doen zijn en meemaken.

Via facebook heb ik voornamelijk contact met vrienden en familie. Via twitter daarentegen volg ik voornamelijk bekende Nederlanders en een merk (dat merk volg ik ook via facebook maar op beide wordt hetzelfde nieuws geplaatst). Ik heb voor de assignments dan ook eigenlijk alleen gebruik gemaakt van twitter. Ik heb Valerio Zeno en Hardwell voor de celebrity assignment gevolgd, Maxime Verhagen voor de politics assignment en Le Ballon voor de Brand assignment maar die volg ik via twitter en facebook. De enige assignment waarbij ik geen gebruik heb gemaakt van twitter was de google+ assignment. Ik had het minst met de google+ assignment maar dat komt eigenlijk omdat praktisch geen bekende van mij een account hebben op google+ waardoor het al stukken minder leuk is om actief te zijn op zo’n site. Verder kon je ook heel goed merken dat google+ nog ontzettend moet groeien onder de mensen. Het idee en de opzet van kringen is helemaal niet slecht, alleen omdat het nog geen grote naamsbekendheid heeft is het in mijn ogen (nog) geen groot succes).

Het is me de afgelopen 6 weken opgevallen dat ik facebook en twitter echt gebruik als ik me verveel of als ik een vriend/vriendin op geen enkele andere manier kan bereiken als ik iets heb te zeggen of wil vragen. Ik plaats zelf vooral dingen als ik ergens ontzettend enthousiast over ben of heel erg gefrustreerd (lees: NS berichten). Op ze manier kan je lekker over bepaalde dingen zeuren of juist nog meer zin creëren in iets als je het er met iemand anders over hebt. Ik plaatste al geen uitbundige foto’s waar ik me eigenlijk diep voor schaam of waar andere zich voor schamen en ook geen dronken of misplaatste berichten. Maar toch ben ik me nog bewuster geworden dat in principe echt iedereen alles kan lezen. Je kan wel bepaalde dingen of mensen afschermen maar je ‘vrienden’ of volgers kunnen wel alles lezen. En sommige dingen wil je toch echt privé houden, en dat is lastig op deze sites. Ik moet er ook niet aan denken dat mijn huidige of wellicht toekomstige baas mijn facebook pagina even gaat checken en dat ik daardoor afgewezen zou worden. Als ik hier alleen al aan denk, met het oog op de toekomst realiseer ik me dat bepaalde dingen gewoon niet op het internet horen te staan. Ik vind het prima als andere mensen alles maar op het internet zetten, maar goede vrienden en familie behoed ik toch wel graag voor eventuele fouten die ze hierdoor kunnen maken.

En waar ik me vooral onwijs bewust van ben geworden is dat ik absoluut niet meer zonder social media kan, en dan voornamelijk niet zonder facebook. Ik heb ook gezien of opgemerkt dat ik me op SNS niet anders voor doe dan hoe of wie ik ben. Er zijn natuurlijk dingen die je niet via SNS deelt zoals ik ook al eerder zei over bijvoorbeeld beschamende uitgaansfoto’s maar dat staat los van jou identeit op een SNS, dat vind ik in ieder geval. Ik wist al wel van mezelf dat ik geen dingen plaats over mezelf die  niet kloppen maar door 6 weken intensief op mijn social media gebruik te letten is het toch even een bevestiging!

2 Comments on “Nooit meer zonder”

  1. denisereurings says:

    Al heb ik zelf geen blackberry maar een iphone, ben ik me wel in gaan denken wat ik zal voelen wanneer iphone zo een storing zal hebben. Een gewoonte zal dan wegvallen, namelijk het (misschien wel onbewuste) regelmatig checken van o.a. Facebook. Zoals jij het beschrijft als een verslaving en ik als een gewoonte komt het inderdaad op hetzelfde neer. We zijn zo gewend geraakt aan het feit dat je de hele dag door het internet op kan, dat je zowat in een leegte valt als er een storing is 😉

  2. carinaprudondecastro says:

    Ben ik het wel mee eens Denisereurings. Ik heb wel een BB en het was wel beetje gek. En eigenlijk ook wel opeens rust… Jammee dat intnet het 2 keer ging doen middenin de nacht waardoor ik 50 email berichtjes binnenkreeg;) aaah daar ging me rust. Maar stiekem ben ik ook wel blij dat mijn BB het weer doet!


Leave a Reply

