Pleased to meet you

De afgelopen week heb ik mij meer verdiept in verschillende sociale media dan dat ik daarvoor deed. Voornamelijk was het bijhouden van mijn Facebook contacten een dagelijks ritueel.
Ik heb, in deze weken, kennis gemaakt met Twitter en Google +. 

Twitter heeft mijn ogen niet geopend. Ik wist tot op zekere hoogte al de achterliggende gedachte van deze sociale media en in grote lijnen hoe mensen Twitter gebruiken. Uit mijn observaties heb ik wel geleerd dat een Twitter bericht echt invloed kan hebben. Het beantwoord krijgen van jouw tweet door een bekend persoon, geeft je wel een positief gevoel. Je hebt het idee dat deze persoon, aan de andere kant van al die computerdraden en al dat technologische apparatuur, een persoonlijke boodschap met jou deelt. Met jouw alleen, want deze persoon spreekt jou aan (Bijvoorbeeld in de vorm van: @Raksha). Ik denk dat deze personalisatie en het gemak van Twitter (je kunt er van alles op posten, naar wie dan ook, waar dan ook) men soms doet vergeten voorzichtig te zijn. Zo verschijnen er dikwijls berichten in de kranten van politici of bekende Nederlanders die uitspraken hebben gedaan over onderwerpen of belangrijke beslissingen welke eigenlijk nog niet uit mogen komen bij het publiek. ‘Even Twitteren’ is een gewoonte geworden, ritueel, een automatische handeling waarbij men de gevolgen af en toe niet van inziet.
Dit is niet bij iedereen het geval natuurlijk. Er zijn zat mensen die zich bewust zijn van dit feit en enorm letten op impressie management.

Google + blijft voor mij op afstand. Ik vind het concept van het creeren van cirkels erg fascinerend. Maar Google heeft daar geen alleenrecht op. Facebook heeft nu ook de mogelijkheid geschept om contacten in te delen in groepen. Dus de meerwaarde van Google + is er voor mij niet. Ik ga het nieuws rondom deze sociale netwerk site wel blijven volgen, want ik ben erg benieuwd naar de komende ontwikkelingen.

Tenslotte, het bloggen. Ik vind het bloggen een machtig mooi fenomeen. Je kunt de blog lezen van honderden, duizenden mensen over honderden, duizenden onderwerpen met honderden, duizenden meningen. Argumenten vliegen je om de horen, evenals ontroerende verhalen en frustraties.

Mijn ervaringen, de microblogs, deze blog, en de berichten uit de media hebben wel een impact op mijn gedachtengang omtrent sociale media. Als ik lees hoe privacy kan worden geschonden, kinderen en volwassenen kunnen worden misleid, en mensen kunnen worden gepest via sociale media, haalt dit mij weer uit de zevende hemel en zet mij met beide benen op de grond. Dit kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Daarom schrik ik af en toe van de hoeveelheid informatie die sommigen over zichzelf online zetten.
Mijn tip zou zijn: wees discreet. Het is fantastisch om contacten te onderhouden en op te doen. Vooral om jouw leven te laten zien aan anderen en andermans levens te kunnen volgen, houd echter altijd in je achterhoofd dat deze informatie in je voordeel kan zijn maar ook tegen je kan werken.

Al met al was het een genoegen kennis te maken.

Leave a Reply

