Diary_assignment

Voor het van Social Media heb ik de afgelopen 6 weken intensief gebruik gemaakt van, je raad het al, sociale media. Voor dit vak was ik ook al behoorlijk actief op Facebook, maar andere sociale media gebruikte ik niet veel. ‘Vroeger’ was ik wel veel bezig met Hyves, maar dat is eigenlijk een beetje vervangen door Facebook. Twitter vond ik niet nodig. Ik heb geen internet op mijn telefoon, wat het al een stuk minder praktisch maakt, en daarnaast vond ik het weinig toegevoegde waarde hebben om de hele dag te vertellen wat ik aan het doen was.

Mijn gebruik is drastisch veranderd door dit vak. Na het maken van een Twitter-account ben ik gelijk op zoek gegaan naar mensen die me leuk leken om te ‘volgen’. Sommige mensen, merken, en bedrijven zijn echt leuk en interessant om te volgen. Handig om op de hoogte te blijven van dingen waar je in geïnteresseerd bent! Zelf tweets plaatsen is er niet echt van gekomen. Ik ben nog steeds van mening dat twitter alleen is weggelegd voor mensen die een bijzondere levensstijl hebben en dat op deze manier kunnen delen. Mededelingen zoals ‘naar de supermarkt’, of ‘zo weer college’ zijn in mijn ogen niet interessant en zonde van de tijd.

Ook het schrijven en lezen van blogs werd een dagelijkse bezigheid. Tot mijn verbazing vond ik het schrijven over mijn ervaringen met sociale media best wel leuk om te doen. Het lezen van andere blogs was opzich ook leuk, maar het was jammer dat het zoveel van hetzelfde was.

Google+ en delicious heb ik vrijwel niet gebruikt. Google+ was voor mij niet aantrekkelijk omdat ik geen vrienden heb die dat gebruiken, en delicious was in mijn ogen gewoon niet erg praktisch. Leuke links bewaar ik gewoon bij mijn favorieten, en ik voel niet de behoefte die met anderen te delen.

Ik heb me ook wat meer verdiept in hoe ik mezelf presenteer op sociale media. Omdat ik het meest actief ben op Facebook, heb ik gekeken naar wat ik daar de afgelopen weken allemaal heb gepost. Wat opviel, is dat vrijwel alle posts humoristisch getint zijn. Sarcastische opmerkingen zijn favoriet, serieuze opmerkingen zitten er niet tussen. Hieruit kan je opmaken dat je onbewust toch altijd probeert om je van je leuke kant te zien. Je kan jezelf presenteren zoals je zelf wilt, en chagrijnig en boos doen is niet de manier hoe ik mezelf graag laat zien.

Het enige wat ik erg jammer vond aan het gebruik van sociale media afgelopen weken, is dat er toch een soort ‘moeten’ achter zit. Ik zag het meer als opdracht dan als vrijetijdsbesteding, en dit maakt het minder realistisch. Ook bestond mijn publiek uit twitter welgeteld uit 4 mensen, die ik allemaal ken van de cursus. Dit maakt het ook niet bepaald aantrekkelijk om actief tweets te plaatsen.
In het vervolg zal ik wel altijd alerter zijn op mijn gebruik van sociale media, onbewust let je toch meer op je doen en laten. Dat vind ik een van de leuke aspecten van dit vak!

3 Comments on “Diary_assignment”

  1. roosaerts says:

    Ik ben me de laatste tijd ook bewuster van hoe mensen zichzelf presenteren op Facebook. Zo heb ik enkele vrienden waarvan je duidelijk ziet dat hun zelfpresentatie op sociale media anders is dan in het dagdagelijkse leven. Zonde vind ik dat, ik doe er net alles aan om een zo goed mogelijk presentatie van mezelf te geven: een zatte foto, een lelijke foto, een mooie foto, een serieuze foto,…

  2. fleurw says:

    Ik denk dat zelfpresentatie op Facebook best wel invloed heeft op hoe mensen over diegene denken. Ik heb bijvoorbeeld iemand op Facebook die werkelijk elke dag een bericht post over dat ze niet lekker is, of dat de hoofdpijn nog steeds niet over is etc. Dat heeft mijn kijk op haar best wel een beetje veranderd in negatieve zin. Net als jou vind ik humor ook belangrijk en ik denk dat dat een positieve invloed kan hebben op hoe mensen over iemand denken.

  3. Humor is belangrijk, maar ik begin me ook steeds vaker te irriteren aan humor op facebook. Sommige mensen zijn net iets te geforceerd bezig met een grappig uit de hoek komen, en proberen overal alleen maar scherpe (vaak een tikje onaardige) comments achter te laten, om zo zoveel mogelijk ‘vind ik leuk’s’ te scoren. Dat vind ik wel een beetje een gevaar van te veel humor, dan komt het een beetje sneu over.

    En inderdaad, mensen die altijd zeuren dat ze ziek/zwak/misselijk zijn, vind ik ook irritant!


Leave a Reply

