En de Winnaar is…

Ah, het moment van de waarheid; de laatste blog over het verplichte gebruik van Social Network Sites. Facebook, Google+, Twitter, Delicious, etc., vanaf nu kan weer zelf bepalen welke ik ga gebruiken, en naar welke ik hoogstwaarschijnlijk nooit meer om ga kijken. Spannend!

Eerlijk gezegd zijn het er tijdens de afgelopen 6 weken maar 4 geweest; Facebook, Hyves, Google+ en Twitter. Hoewel Delicious geloof ik wel een onderdeel was van onze SNSen, heb ik nooit echt de behoefte gehad om een account ervoor aan te maken – en gelukkig dwong SM me ook niet! Google+ heb ik trouwens niet echt intensief gebruikt; na een account aangemaakt te hebben, en na even rond te hebben gekeken op mijn uitgestorven profiel, heb ik er niet meer naar omgekeken. Geen groot gemis in mijn sociale leven.

Facebook was – zoals ook voor het volgen van dit vak – mijn meest bezochte SNS. Aangezien Facebook mijn “meest populaire” network site is (ca. 200 vrienden), is dit automatisch de plek waar ik al mijn quasi interessante opmerkingen en belevingen plaats. Hyves staat ongeveer gelijk met Facebook qua vrienden trouwens – maar dat lijken ik en mijn SNSgenoten een beetje ontgroeid te zijn. Geen bijzondere reden. Gewoon niet interessant meer onder mijn leeftijdsgenoten.  Twitter is daarentegen wel “hot” onder mijn SNSgenootjes, maar daar ben ik helaas nog niet zo populair; ongeveer 20 volgers, en als ik iets met de wereld (en mijn sociale kringen in het bijzonder) wil delen, doe ik dat via de plek waar ik zoveel mogelijk mensen bereik; Facebook. Twitter heb ik eigenlijk alleen gebruikt om de tweets van andere mensen te lezen – en heel af en toe een aan mij gerelateerde tweet te beantwoorden.  Ook al gebruik ik het zelf niet actief; bij verveling is het altijd leuk om te belevenissen van andere mensen te lezen, via de computer of de mobiel – in tegenstelling tot wat ik eerst dacht. Zelfs de vrij oppervlakkige avonturen van mijn Twittergenoten zijn af en toe nog wel interessant/tijdvullend om te lezen.

Naast het zelf plaatsen van “posts” en “tweets”, gebruikte ik Twitter en Facebook dus ook om andere mensen te bespieden. Ook al is dat een nog niet echt geaccepteerd onderwerp; ik vind het best interessant om de Facebookpagina’s van mijn vrienden te lezen. Gewoon, om de tijd te doden, of als ik topics tegenkom die mij wel interesseren. Hoe ik me hierbij voel? Meestal is dat een staat van leeghoofdigheid. Het gebruikt van Social Network Sites is voor mij nog steeds niet echt diepgaand. Mijn zelf nogal oppervlakkige posts en comments beelden dit ook vrij goed uit; het is allemaal wel leuk en aardig, maar als ik iemand écht wil spreken doe ik dit wel via sms of mail. En dat geldt eigenlijk voor al mijn gebruikte SNSen; Facebook, Twitter… Het is allemaal wel leuk, maar niet diepgaand. Daarbij niet meteen bewerend dat ik het makkelijk zonder zou kunnen stellen; het is best verslavend om constant op de hoogte te blijven, of constant in contact te blijven, met je vrienden – of verre vrienden en kennissen. En ik weet niet eens waarom. Misschien tijd voor een diepgaand onderzoek?

5 Comments on “En de Winnaar is…”

  1. lvdveen says:

    Dat bespieden is heel herkenbaar! Net als het Twitter verhaal.. Leuk om mensen te volgen en in de gaten te houden, maar gebruik toch liever Facebook.

  2. nickytantoe says:

    Het Twitterverhaal komt mij ook wel enigszins bekend voor, alleen Twitteren niet veel vrienden van mij. Ik heb het meer met ‘beroemde’ mensen, maar ik gebruik het persoonlijk ook veel om in contact te komen klantenservicen die tegenwoordig telefonisch ontzettend lastig te bereiken zijn

  3. cduivenvoorden says:

    Ik vind het ‘bespieden’ ook leuk hoor! Zoals je zelf ook al zegt is het nogal leeghoofdig. Ik zit ook regelmatig op Facebook gewoon op verschillende profielen te kijken en achteraf denk ik: wat heb ik nu eigenlijk gedaan met mijn tijd?

  4. carinaprudondecastro says:

    Haha, inderdaad herkenbaar. Soms denk ik: wow al een uur voorbij en wat heb ik gedaan?! Helemaal niks; op Facebook rondneuzen… Helaas heb ik ook nog niet zoveel ‘vrienden’ op twitter dus daarbij kijk ik vooral naar nieuws dingen.. Nu.nl, CNN enzovoort.

  5. fleurw says:

    Ik ben ook meer bezig met het ‘bespieden’ van anderen dan dat ik zelf iets plaats. Het checken wat anderen aan het doen zijn… als je er zo over na gaat denken is het eigenlijk best vreemd en zonde van de tijd. Maar het kan ook best handig zijn, je hoeft niet meer te vragen wie er allemaal naar dat ene feestje gaat bijvoorbeeld, het staat toch wel op Facebook. En boven alles: het is gewoon leuk!


Leave a Reply

