Lief social media dagboek

Het is vandaag dag 2 van het geen gebruik kunnen maken van internet op mijn BlackBerry. Ik merk nu pas hoe erg verslaafd ik aan mijn telefoon ben! Voor mijn gevoel zak ik langzaam weg in een eenzame wereld zonder Facebook, Twitter, pingen en WhatsApp. Toen ik gisteravond laat de e-mails en andere berichten binnen zag komen maakte dat mijn hele avond weer goed, jammer genoeg werd ik afgelopen middag zelfde tijd als de dag ervoor weer teleurgesteld. Voor mijn gevoel zit ik weer in de prehistorie waarin je alleen maar kan bellen en smsen met je telefoon.

Toen ik 3 jaar geleden voor het eerst een telefoon kreeg met internet erop, ging ik er in eerste instantie niet vanuit dat ik daar heel veel gebruik van zou maken. Ik moest handmatig nog mijn e-mail binnenhalen en vond het daarom maar overbodig, want dan kon ik net zo goed even achter de computer gaan zitten om mijn mail te checken! Op een gegeven moment downloadde ik de Facebook app en de Hyves app. Hyves was op dat moment bij mij nog wat populairder dus daar maakte ik het meest gebruik van. Nu zijn de rollen omgedraaid en is Facebook helemaal booming business en is Hyves voor mij niet meer van toepassing.

Voor het vak heb ik speciaal een Twitter- account aangemaakt, iets waarover ik altijd het hardst schreeuwde dat ik dat nooit zou nemen. Ik zag Twitter als iets voor mensen die graag willen laten weten wat er in hun leven omgaat en hoe belangrijk of zinloos dat ook maar mag zijn! Misschien omdat ik mij nooit echt in het nut van Twitter had verdiept, zag ik het nut van Twitter niet in. Nu ik er zelf een account van heb, en het ook op mijn telefoon heb, moet ik mijn mening over Twitter toch een beetje bijstellen. Ik gebruik het nog lang niet zoveel als Facebook, maar vind het wel leuk om de mensen die ik op Twitter volg een beetje in de gaten te houden. En dan met name de bekendere personen, Doutzen Kroes en Kim Kardashian. Ik kan mezelf geen fanatieke Twitteraar noemen, mijn aantal tweets staat op 10. Ik gebruik Twitter alleen om mensen die ik volg in de gaten te houden, maar vind het niet belangrijk dat iedereen weet wat ik aan het doen ben of waar ik mij mee bezig houd.

Facebook is bij mij in de loop der tijd steeds populairder geworden. Ik heb 2 jaar geleden een account aangemaakt om zo in contact te komen met mijn familie die in het buitenland woont. Dit was eigenlijk de enige reden dat ik een account aanmaakte, Hyves was toendertijd voor mij veel belangrijker. Nu zit ik nooit meer op Hyves en ontelbaar veel op Facebook, mede dankzij de app die op mijn telefoon staat. Als ik in de trein zit kijk ik op Facebook, als ik me verveel kijk ik op Facebook, als ik pauze heb op mijn werk kijk ik op Facebook, als ik in de auto zit naar huis vanuit mijn werk kijk ik op Facebook en natuurlijk als ik een melding krijg dat er een nieuw Facebookbericht binnen is kijk ik op Facebook. Het lijkt wel alsof Facebook de rode draad van mijn dag is…

Voor de groepsopdracht heb ik een Linkedin- account aangemaakt. Nu ben ik daar nog helemaal niet in thuis en is het allemaal even wennen. Ik merk dat als het onbekend, vreemd en ingewikkeld voor me is, ik er niet heel enthousiast over ben. Waar ik vooral op moet letten bij Linkedin is dat het een veel formelere SNS is dan Facebook, dit wil ik nog wel eens vergeten aangezien ik zo gewend ben aan Facebook ( en vroeger Hyves). Nu is het bij Linkedin natuurlijk niet de bedoeling om te vermelden hoe geweldig het afgelopen weekend was. Misschien omdat ik nog niet heel erg met mijn toekomst bezig ben, en ik prima op mijn plek ben bij mijn huidige baan, dat ik Linkedin nog niet echt nuttig vind. Maar wie weet, als ik afgestudeerd ben en op zoek naar een baan, dat het dan nog goed van pas komt!

Nu mijn telefoon een storing heeft merk ik pas de invloed van social media op mijn dagelijkse leven. Natuurlijk kan ik gewoon smsen en bellen met mijn vrienden, maar ik voel me  toch minder eenzaam als ik berichtjes van mijn vrienden op Facebook kan lezen. Via social media blijf je op de hoogte van elkaars activiteiten en kun je op elkaar reageren en eventueel mensen bij elkaar trommelen om iets leuks met elkaar te gaan doen. Het is denk ik wel meer van deze tijd om zo met social media bezig te zijn, want toen ik gister me moeder probeerde uit te leggen hoe verschrikkelijk het wel niet is dat mijn telefoon niet naar behoren werkt, kon ik haar niet overtuigen.. Zij vindt het juist heerlijk rustig als haar telefoon een dag iets minder vaak af gaat, en ik word bijna gek omdat het zo stil op mijn telefoon is. Ik vraag me af of ik er later hetzelfde als mijn moeder over ga denken, wat ik sterk betwijfel!

Leave a Reply

