SNS gebruik gestegen door het vak sociale media

Confronterend, ja dat was het, mijn sociale media gebruik vastleggen. Het begon ooit met Hyves: ik had een profiel, bezocht andere profielen en onderhield contact met mijn vrienden. Een WieWatWaar plaatste ik niet. Vervolgens kwam het – in mijn ogen – serieuzere Facebook. Ik maakte een profiel aan, verscherpte de criteria voor mijn vriendenlijst en plaatste zo af en toe iets op mijn ‘wall’. Voor dit vak maakte ik een Twitter (en Google+) account aan. Op Twitter volg ik nu wat mensen, maar ik plaatst vrijwel geen tweets. Google+ is nog steeds een sociale netwerk site (SNS) waar weinig tot niks gebeurt. Toch blijft Facebook tot op heden favoriet, omdat deze sociale netwerk site in mijn omgeving het meest bekend is.

Facebook zit in mijn routine; ik kijk er ‘s ochtends, omdat het in het rijtje sites zit die ik dagelijks check. Als ik dat rijtje vaker op een dag bekijk, is het vaak uit verveling, studieontwijkend gedrag of onderweg in de trein. Daarnaast check ik sociale netwerk sites vaker als ik iemand een bericht heb gestuurd of gereageerd heb op iemands ‘wall post’.

Dan hebben we nog Twitter. Hier kom ik als ik mij verveel, een tweet geplaatst heb en eigenlijk gewoon als het uitkomt. De afgelopen zes weken heb ik Google+ sowieso wekelijks geopend, helaas zonder succes. Daardoor is het niet de moeite waard om het meer te gebruiken

Door dit vak is mijn sociale netwerk gebruik dus wel duidelijk gestegen. Ik was al een fanatiek Facebook bezoekster, maar de afgelopen weken zijn daar andere SNS bij gekomen. Doordat ik voor dit vak op mijn SNS gebruik moest gaan letten, viel het mij op hoe vaak en veel ik op deze sociale netwerk sites zit.

Ik heb niet het idee dat mijn gevoel verandert wanneer ik sociale media sites gebruik. Enkel als er werkelijk sprake van (positieve) interactie is, zoals positieve reacties op ‘wall posts’ en ‘likes’, voelde ik mij soms positiever dan daarvoor. Na het gebruiken van deze sites was ik in dezelfde ‘mood’ als tijdens het gebruik ervan.

Twitter heb ik voornamelijk voor dit vak gebruikt. Wat inhoudt: het volgen van een celebrity, een politicus en een merk. Facebook heb ik gebruikt om contacten te onderhouden, op de hoogte te blijven van dingen die bij andere mensen gebeuren, te communiceren met vrienden en om contact te leggen met mensen voor een surprise party.

Op de SNS post ik voornamelijk positieve zaken en af en toe een ergernis. Ik probeer altijd goed na te denken over de mogelijke effecten en de manier waarop ik het formuleer, voordat ik een bericht plaats . In sommige gevallen is het vooral praktisch om een bepaalt bericht te plaatsen, zodat gelijk een groot gedeelte van mijn contacten op de hoogte is. Het publiek op mijn Facebook zijn mijn contacten en op Twitter zijn mijn tweets openbaar.

Facebook is een SNS die ik vaak even wil checken als ik internet tot mijn beschikking heb. Bij deze SNS is de behoefte daar aan groter dan bij de andere. Ik heb tot nu toe geen moment gehad waarop ik had gewild dat sociale netwerk sites niet bestonden. Ik denk dat dat ook enkel voorkomt als het gebruik van SNS negatieve gevolgen heeft gehad voor iemand. Het nadeel van SNS is dat je snel meer tijd kwijt bent door je bezig te houden met soms minder nuttige zaken op deze sites. Daarnaast zijn wij door sociale netwerk sites natuurlijk een stukje anonimiteit kwijt geraakt. Toch vind ik dit niet opwegen tegen de voordelen. Je kunt contacten onderhouden, het medium gebruiken om afspraken te maken om je vrienden face-to-face te ontmoeten, op de hoogte te blijven van wat er in het leven van jouw contacten speelt, evenementen gemakkelijk organiseren, nieuwe contacten gemakkelijk terugvinden en een groot deel of je gehele netwerk raadplegen als je ergens info of hulp bij nodig hebt. Wat denken jullie? Wegen de voordelen tegen de nadelen op of niet?

One Comment on “SNS gebruik gestegen door het vak sociale media”

  1. carinaprudondecastro says:

    Leuke blog om te lezen. Mijn media gebruik is ook na dit vak wel gestegen. Hiervoor was het alleen facebook, maar nu doe ik ook wel best veel met Twitter.


Leave a Reply

