Social media nerd?

Social media speelt een grote rol in mijn dagelijks leven. Dit is denk ik wel de belangrijkste conclusie die ik kan trekken nadat ik mijn activiteiten op social media ben gaan bij houden.

Toen dit vak begon moest je naast het gebruikelijke Facebook, ook Twitter, Google plus en Delicious aanmaken. Dit was voor mij onbekend terrein. Ik wist uiteraard wel wat Twitter was en hoe populair dit is, maar van Google plus en Delicious had ik nog nooit gehoord. Daarentegen is Facebook naast online het nieuws lezen, mijn favoriete bezigheid op Internet. Ik zou niet weten wat ik er zonder moest (klinkt wel heel verslaafd, maar denk wel dat het echt zo is). Daarnaast heb ik ook een smartphone dus kan ik op deze manier ook checken of mijn Facebook vrienden nog leuke statusupdates of foto’s posten. Nu gaat dat een beetje lastig, aangezien ik met een Blackberry in mijn bezit ook heel erge last heb van de storing, maar normaal gesproken check ik dit minstens 2 keer in het uur.

De eerste actie die ik ondernam was het aanmaken van Twitter, Google plus en Delicious. Van deze drie social media heb ik Twitter het meest gebruikt. We moesten het gebruiken voor andere blogposts, maar er zaten naast Facebook ook de meeste bekenden van mij op. Ik vond het ook leuk om op deze manier celebrities en politici te volgen, dit maakte het veel persoonlijker. Ik heb in totaal 23 tweets geplaatst, 15 volgers en 20 gevolgden. Google plus heb ik bijna niet gebruikt, alleen voor mensen die ik ken van de VU (eigenlijk alleen van dit vak). Ik heb dus ook alleen een ‘VU kring’, hier heb ik uiteindelijk 14 mensen in staan. Ten slotte heb ik Delicious wel aangemaakt, maar verder niets mee gedaan. Het concept van hyperlinks delen sprak me niet zo aan, omdat ik dit ook op de andere sociale media kan doen.

Nu ik terug kijk op de afgelopen weken heb ik alsnog het meeste gebruik gemaakt van Facebook. Zoals ik eerder al zei zitten al mijn vrienden die een profiel hebben op een social network site, op Facebook. Dit is voor mij dan ook de grootste reden om hier het meest actief te zijn. Mijn publiek bestaat uit al mijn vrienden op Facebook. Sommigen houden me denk ik meer in de gaten dan anderen, zoals mijn beste vrienden en familie. Verder denk ik dat ik een reëel beeld van mezelf geef op Facebook. De foto’s die ik er op heb gezet zijn betrouwbaar, net als de informatie op mijn profiel. Ik heb geen dingen verdraaid of verzonnen. Wel is het zo dat ik geen privé zaken met iedereen ga delen. Statusupdates beperk ik tot algemene dingen zoals op vakantie gaan en uitgaan met vrienden. Hierdoor hebben mensen geen compleet beeld van mijn persoonlijkheid. Een theorie over zelf presentatie die hier het beste op aan sluit is de theorie van Hogan (2011). Volgens Hogan is zelfpresentatie op social media vergelijkbaar met een tentoonstelling in een museum: alles wordt van zijn beste kant tentoongesteld. Hij noemt de artefacten (de schilderijen in een museum) representaties. Doordat ik niet mijn hele leven deel op Facebook maar alleen de ‘goede’ kanten, kan dit dus hiermee worden vergeleken. De artefacten, dus representaties, zijn hierbij bijvoorbeeld statusupdates en foto’s.

Over het algemeen gebruik ik social media, voornamelijk Facebook, dus om in contact te blijven met vrienden. Alleen voor de blog opdrachten heb ik contact gezocht met celebrities. Het gebruik van andere social media, naast Facebook, is na deze cursus nog steeds erg weinig. Alhoewel ik er nu in contact mee ben gekomen, denk ik niet dat ik het veel ga gebruiken. Misschien dat ik af en toe nog ga twitteren over televisieprogramma’s of belangrijke gebeurtenissen. Maar toch blijf ik voorlopig liever bij het oude vertrouwde Facebook. Ik kan mezelf dus nog steeds geen echte ‘social media nerd’ noemen…

 

Leave a Reply

