Mijn ervaring met social media

Voordat ik aan dit vak begon had ik al redelijk wat ervaring met sociale media. Mijn eerste contact met sociale media was netwerksite Hyves wat later zoals bij de meesten van mijn leeftijd verschoof naar Facebook. Ik heb ook al een hele tijd geleden een Twitter account aangemaakt, eigenlijk toen Twitter net uitkwam. Ik heb Twitter toen alleen nooit volledig gebruikt. Naast Hyves, Twitter en Facebook heb ik zo’n 4 jaar geleden ook nog enkele jaren een weblog bijgehouden samen met mijn toenmalige huisgenoot.

Veel mensen die ik toen kende hielden in die tijd een weblog bij, wat resulteerde in veel interactie met elkaar op de verschillende weblogs. Dit doet mij eigenlijk denken aan een vroege versie van wat nu Web 2.0 heet. Wij creëerden met een groep mensen onze eigen content op internet. De WordPress account die we voor dit vak hebben aangemaakt is eigenlijk gelijk aan wat ik toen deed. Ik denk echter niet dat ik doorga met bloggen omdat ik geen andere mensen meer ken die bloggen. Eigenlijk was dit voor mij ook een rede om te stoppen met mijn andere weblog, al mijn blogger vrienden uit ‘real life’ waren ook gestopt. En waarom zou je doorgaan als er geen publiek meer is, voor mij was dat in ieder geval een rede om te stoppen. Dit vond ik ook wel opvallend om te horen in het college over Health, de vrouw die daar een weblog had bijgehouden over haar ziekte kreeg ook voornamelijk online reacties van mensen die ze in ‘real life’ ook kende.

Facebook gebruik ik wel nog steeds, ik denk zelfs dat ik Facebook veel intensiever ben gaan gebruiken door de jaren heen. Ook hier geldt dat met hoe meer mensen uit het echte leven ik in contact sta via de site hoe intensiever ik het gebruik. Naarmate het publiek groeit neemt het gebruik dus eigenlijk ook toe. Wat ik af en toe vervelend vind is het Facebook gebruik op mijn iPhone. Ik kan soms echt bijna dwangmatig de Facebook app op mijn telefoon gebruiken, op de meest onwelkome momenten, bijvoorbeeld tijdens een social media college! Als ik om mij heen kijk in college zie ik ook heel veel mensen met hun smartphone bezig. Naar mijn mening had er tijdens dit vak misschien wel wat aandacht besteed kunnen worden aan compulsief social media gebruik van mensen. Mijn Facebook gebruik is niet echt veranderd door dit vak, ik ben misschien wel iets anders naar de privacy settings van Facebook en hoe de privacy van mensen op de tocht kan komen te staan door sociale media sites zoals Facebook.

Mijn idee over Twitter is wel enigszins veranderd door het volgen van deze course. Ik had dus al jaren lang een Twitter account maar toen ik daar voor dit vak voor het eerst sinds jaren op inlogde zag ik dat dit medium, met 4 volgers en 0 tweets, nooit echt tot mij doorgedrongen was. Toen ik 6 weken geleden voor het eerst weer mensen ging volgen en tweets heb geplaatst begon ik langzaam aan in te zien wat de waarde van dit platform is. Vooral ook het gastcollege over Twitter, waarin werd verteld dat Twitter ook bij wetenschappelijk onderzoek en het creeeren van een netwerk bijzonder waardevol kan zijn, heeft mijn mening over Twitter een positieve wending gegeven. Ik was ook verrast door een aantal vrienden van mij die inmiddels al rond de 1500 volgers hadden verzameld. Ik wist wel ongeveer wat ze voor werk deden en dat ze actief waren op Twitter maar wist niet dat ze zo actief waren. Door deze course zal ik zeker gebruik gaan maken van het volgen van mensen op Twitter, vooral de mensen die ik uit het echte leven ken, wat aansluit op mijn bovenstaande ervaringen met sociale media.

Leave a Reply

