Awkward

Social media gebruik. Het kan af en toe ongewenste situaties creëeren… 



Facebook.
Ik ontkom er niet aan, dus ik doe maar hardcore mee. Elke dag. Op computer is het nog net niet mijn startpagina en dankzij de aanschaf van een smartphone heb ik de site zelfs in mijn broekzak binnen handbereik, dus alle reden om hier actief aan deel te nemen. Nu ben ik zelf niet zo van de status-updates, maar meer van het foto’s kijken en berichtjes sturen. De laatste tijd verstuur ik vooral filmpjes (Karate Jo is favoriet) naar mijn Facebookvrienden, in alle waarschijnlijkheid dat zij hetzelfde gevoel voor humor delen als ik. Het kan ook nog wel voorkomen dat ik dolenthousiast over mijn nieuwste bevindingen op YouTube vertel en dat niemand een idee heeft waar ik het over heb, met als gevolg een post inclusief link.

Andere Social Media Sites
YouTube is dan ook een graag geziene gast in mijn dagelijkse social media routine. Naast de vermakelijke filmpjes, luister ik er ook graag muziek. Met de discussies laat ik me niet in, ik stuur het slechts door. Naast Facebook heb ik, zoals jullie waarschijnlijk weten uit mijn andere blogs, ook nog een Twitteraccount en een Google+account. Die laatste is voor mij onbruikbaar. Gebrek aan kennis van deze nieuwe social media site en gebrek aan vrienden belemmeren mij het gebruik er van, in tegenstelling tot Twitter. Daar heb je namelijk helemaal geen vrienden voor nodig! Je volgt gewoon wie je leuk vindt en je leest waar ze mee bezig zijn: prima. Af en toe kan je er zelf een tweet uitgooien, maar gezien het feit dat ik daar ook maar 4 volgers heb, heb ik niet het gevoel dat ik een significant verschil uit zal maken in het leven dat deze vier mensen. Af en toe wordt er wat getwittert over de #VUSMopdrachten en colleges, maar buiten dat is het een belabberd zooitje.

Soggen, verveling, vermaak en vrienden
De vier redenen waarom ik elke dag op Facebook te vinden ben. Allereerst om iets te doen waar ik in uitblink: soggen (studie-ontwijkend-gedrag). “Nog heel even kijken wat er op Facebook is” en het is toch eigenlijk altijd het zelfde? Afleidend uit hun foto’s en statusupdates weet je dat een deel zit te studeren, een ander deel heeft de hele avond heeft gedronken en ligt op het moment dat jij aan het “studeren” bent waarschijnlijk nog in zijn/haar bed en de rest zit op Facebook. Een andere reden waarom ik Facebook erbij pak is uit verveling, je ligt op de bank er is niks op tv, dan maar even op Facebook, je zou het in principe ook gemakzucht kunnen noemen.
Vermaak. Een derde reden om het medium te gebruiken is ter vermaak. Ik vind het leuk om te facebooken, ik vind het leuk om andere mensen te facebooken. Maar, via Facebook worden er ook dingen georganiseerd en kom je met elkaar in contact waardoor ik makkelijk een bruggetje sla naar mijn volgende reden om te facebooken: vrienden, ik ben dan niet opzoek naar nieuwe vrienden, maar het contact met mijn vrienden. Zeker nu het internet van ieders BlackBerry eruit ligt, is het handig om op deze manier via je groepen met mensen in contact te komen.

Imagematig
Sinds het volgen van deze course ben ik wel anders naar social media gaan kijken. Zo is het mij, wat in de colleges ook aan was gekaart, opgevallen dat Facebook wel heel erg imagematig is. Niemand zet zijn sores online, maar iedereen zet wel allemaal informatie online waaruit blijkt dat diegene sociaal, gezellig, vrolijk, grappig, knap, slim en populair is. Ik moet zeggen dat ik dat ook wel aan mijzelf herken. Ik zet zelf alleen foto´s online waar ik het naar mijn plezier heb én waar ik ook nog eens knap ben en untag ik de kiekjes waarop ik er uit zie als de zus van Gollum uit Lord of the Rings. Mijn ouders zitten ook op Facebook en ik laat ze graag in de waan dat ik wél fotogeniek ben (ik hoor het mijn moeder zeggen als ik lelijk op de foto sta “Ja, de fotograaf kan niet toveren hè”) . Ik kom dus eigenlijk positiever over dan ik in het echte leven ben. Ondertussen heb ik ook zo’n 175 “vrienden” van mijn Facebook verwijderd. Na aanleiding van het college, besloot ik nog is een keer grondig door mijn vriendenlijst te gaan en kwam tot de conclusie dat de mensen de ik ken van de basisschool niet hoeven te weten wat ik uitspook. Mijn profiel is dan ook volledig afgeschermd dus ik hoef me nergens zorgen om te maken. Wellicht is dat ook wel dat imagematige aspect, ik had rond de 650 vrienden en uit onderzoek is gebleken dat dit geen positieve indruk achterlaat. Goed, ik hou het op een privacy-dingetje, de rest is natuurlijk mooi meegenomen.

 Virtuele voldoening
Als ik weer een tijdje op Facebook heb gezeten en ik sluit de site af, voel ik me meestal wel “voldaan”. Het geeft me een bevredigend gevoel als ik weet wat mijn vrienden hebben gedaan en familie allemaal uit hebben gespookt. Verder vind ik het ook erg ontspannend, je hebt even gefacebooked, je gaat weer verder met waar je mee bezig was. Het is ook fijn om reacties te lezen op bijvoorbeeld een foto die je hebt gepost, het is natuurlijk leuk om tezien dat allemaal mensen jouw foto liken en er (positieve) commentaren onder zetten. Door het vak Social Media heb ik de afgelopen wel meer gebruik gemaakt van Social Media en dan vooral van Twitter, wat ik voorheen niet gebruikte en ook niet snapte, maar het is leuk om tweets te lezen van beroemde mensen en dan heel clichématig te denken “Goh, die sterren zijn ook allemaal alleen maar mensen heh”. Ik zal in de toekomst dan ook zeker gebruik blijven maken van social media sites. Als Facebook passé is, ga ik weer verder op het volgende medium (toch imagematig). Twitter zal het helaas moeten gaan ontgelden, na het afsluiten van deze course zal de stekker toch eruit getrokken worden #er-is-een-tijd-van-komen-en-een-tijd-van-gaan.

6 Comments on “Awkward”

  1. leongrevink says:

    Karate JO is een held!

  2. leongrevink says:

    Leuk stuk! Vrolijk geschreven! Heb je wel eens de behoefte om de social network sites uit te zetten op je mobiel?

    • aakrekel says:

      Ja! Vooral Twitter zou ik graag willen lozen. Facebook gebruik ik niet zoveel op mijn mobiel, omdat ik het te lang vind duren (laden) en ik zie de foto’s niet goed. Ik zag in je blog dat je zelf geen smartphone hebt, zijn social network sites iets dat je mist op je telefoon?

      • leongrevink says:

        Ik kan begrijpen wat er handig is aan het hebben van de social media op je telefoon, maar omdat ik er nog niet aan gewend ben weet ik waarschijnlijk nog niet wat ik mis. Maargoed, misschien binnenkort maar eens overstappen op een I-phone of Samsung..

  3. philippine89 says:

    wat een top blog is dit!
    he wat jammer dat je stopt met twitter!

    • aakrekel says:

      Hey Philippine!

      Dankjewel! Ja ik vind Twitter toch zo zinloos, het hele concept van constant de wereld in blazen waar je mee bezig bent, slaat bij mij niet zo aan. Ik heb ook niet het gevoel dat mensen het interesseert. Jij bent wel helemaal verslaafd geraakt aan Twitter?


Leave a Reply

