Bewuster Facebooken

Voordat dit vak begon was ik alleen actief op Facebook. Hier plaatste ik af en toe een statusupdate, een foto, een reactie of een ‘like’ bij een status of foto van vrienden. Na het eerste college van dit vak heb ik een account aangemaakt op Twitter, Google+ en Delicious. Op zowel Google+ als op Delicious heb ik niet meer gedaan dan wat rondgekeken. Op Twitter daarentegen ben ik wel wat actiever geweest. Ik heb om precies te zijn 6 tweets geplaatst en ik ben 6 mensen gaan volgen. Heel actief is dit dus ook weer niet te noemen. Ik hou het voorlopig alleen bij Facebook. Bijna al mijn vrienden in de offline wereld zijn actief op Facebook. Lekker makkelijk dus.

Mijn activiteiten wat betreft sociale media zijn dus niet echt veranderd naar aanleiding van dit vak. Ik heb wat dingen uitgeprobeerd (twitter, google+ en delicious), maar voor mij is het geen succes geworden.

Nu ik nadenk over mijn Facebookgebruik merk ik op dat ik vooral statusupdates plaats wanneer ik iets leuks aan het doen ben (zoals feestjes, etentjes, etc) en op momenten van verveling (bijvoorbeeld tijdens sommige colleges). In het eerste geval wil ik het graag met andere mensen delen (ook al zal vast niet iedereen er even geïnteresseerd in zijn). In het laatste geval is het denk ik een soort van afleiding, ‘iets te doen hebben’. Want vervolgens kan je gaan kijken of er mensen reageren, waardoor het je bezig houdt. Wanneer ik mijn profiel op Facebook verder bestudeer, valt het mij opeens op dat er niet zo veel persoonlijke informatie staat op mijn ‘info’-pagina. Meer dan mijn geboortedatum, woonplaats, school en werk heb ik niet online gezet. De reden hiervoor is dat ik het niet nodig vind om bijvoorbeeld al mijn interesses met de rest van de wereld te delen. Om dezelfde reden plaats ik geen statusupdates die erg privé zijn. Ik herken mezelf wel in wat Hogan (2010) zegt in zijn artikel. Volgens hem is je zelfpresentatie op sociale media (in dit geval dus Facebook) een soort tentoonstelling. Je laat alleen je goede kanten zien. Dit doe ik ook. Mijn slechte eigenschappen e.d. zet ik inderdaad niet online. Ook zie ik dit niet bij anderen gebeuren.

Debatin, Lovejoy, Horn en Hughes (2009) hebben een kwalitatief onderzoek gedaan naar het gebruik van Facebook. Ik herken mezelf in enkele resultaten die hier uitkwamen. Zo was er een patroon te ontdekken bij de participanten: meerdere keren per dag kort Facebook checken en één of twee keer per dag een langere ‘sessie’. Ook ik doe dat. Wanneer ik van huis ben check ik meerdere keer per dag op mijn telefoon Facebook. Dan lees ik snel alle updates van mijn vrienden door. Eenmaal thuis zit ik vaak op mijn laptop wat langer op Facebook.

Ondanks dat mijn sociale media activiteiten niet veranderd zijn tijdens de afgelopen zes weken, ben ik mij er wel veel bewuster van geworden. Niet alleen van mijn eigen Facebookgebruik, maar ook van dat van anderen!

2 Comments on “Bewuster Facebooken”

  1. fvk2010 says:

    Helemaal mee eens! Bewustzijn is natuurlijk het toverwoord. En met een stukje meer bewustzijn zouden sowieso veel Facebookers veel beter af zijn. Maar het is natuurlijk ook maar iets waar je open voor moet staan…

  2. Jacquemijne says:

    Veel herkenning in deze blog! Ik ben me ook bewuster geworden van m’n Facebookgebruik en probeer andere profielen ook een beetje te analyseren naar aanleiding van alle informatie die we dit blok gekregen hebben. Daar waar ik graag op een terrasje ‘mensen kijk’ die langskomen, kan ik me nu ook kostelijk vermaken op Facebook door digitaal ‘mensen te kijken’.


Leave a Reply

