De laatste loodjes..

Jeej we zijn bij de laatste opdracht aangekomen!

Na zes intense weken (waarvan ik er 2 heb gemist, maar hoop te kunnen compenseren met deze blog omdat deze maar liefst 2x meetelt) zijn we aangekomen bij de evaluatieblog. Hierin moet ik mijn opgedane ervaringen over mijn social media-gebruik in de opdrachten van #vusm delen met de rest van de wereld.

De blogs die ik geschreven heb voor dit vak zijn gegaan over Piet Paulusma en Dries Roelvink op Twitter, Geert Wilders op Geenstijl/PowNed en Twitter en Coca-Cola op Twitter en Youtube.

De eerste opdracht in bovenstaand rijtje heb ik misschien niet optimaal aangepakt, want ik heb geen enkele reactie ontvangen op mijn tweets, terwijl ik van andere studenten enthousiaste verhalen heb gehoord over reacties van verschillende artiesten en een enkele cabaretière. Misschien was uit één van mijn tweets ook niet helemaal duidelijk geworden dat ik een reactie verwachtte, maar bij Piet leek het me met de vraag “wanneer kom je een keer het weer op de VU presenteren?” vrij duidelijk dat ik een reactie wel op prijs had gesteld. Vrij teleurstellend dus, en mijn voormalig favoriete weerman is duidelijk een paar plekken gezakt in mijn weermannen top10.

Mij is dus wel duidelijk geworden dat als je fan bent van een persoon die actief is op Twitter, je in verschillende situaties van een koude kermis kunt thuiskomen wanneer je hoopt met je idool in contact te kunnen komen. Of dit nu komt door een verkeerde opvatting van de intentie van je tweet, of  door het enorme ego van de persoon waarvan je fan bent laten we voor nu maar in het midden, maar ik zal het persoonlijk niet zo snel meer op deze manier proberen. Toch snap ik dat wanneer je graag op de hoogte blijft van de dagelijkse activiteiten van je idool, je besluit deze persoon te followen en misschien een poging waagt tot persoonlijk contact.

Voor de tweede opdracht heb ik naar aanleiding van de gehackte website van Geert Wilders een reactie geplaatst op het artikel hierover op de website GeenStijl. Vreemd genoeg kon ik later bij het terugkijken van de reacties mijn eigen reactie niet meer terugvinden. Misschien is er iets fout gegaan bij het plaatsen van mijn comment of is mijn reactie verwijderd (lijkt me niet, maar zou zomaar kunnen) maar ik heb hierop dus geen reacties meer teruggekregen. Zonde, want ik had er graag achter gekomen wat de andere GeenStijl-leden van mijn ‘mening’ vonden. Mijn GeenStijlactiviteiten zijn tot een minimum beperkt gebleven, en ik heb na deze eenmalige actie niks meer geplaatst op de website. Het is sowieso niet een website die ik regelmatig bezoek, dus mijn binding met de GeenStijlcommunity is ook niet zo groot.

Aan de derde opdracht heb ik een heel andere ervaring overgehouden, hoewel ik bij deze opdracht, in tegenstelling tot de andere twee, niet actief heb gecommuniceerd met het merk. Ik heb zelf niks geplaatst op de Twitterpagina van Coca-Cola en heb geen reactie geplaatst bij het Youtube-channel, maar toch is mijn mening over Coca-Cola positiever dan over Piet, Dries of GeenStijl. Dit komt omdat ik erachter ben gekomen dat Coca-Cola als enige heel actief persoonlijk contact hield met actieve followers, ondanks dat ze waarschijnlijk geen flauw idee zullen hebben wie de tweets naar Coca-Cola hebben gestuurd, behalve dat het mensen zijn die zeer waarschijnlijk regelmatig Coca-Cola drinken. In mijn ogen is Coca-Cola ook degene die het meest succesvol gebruik weet te maken van de Social Network Sites. Want het is wel leuk van Piet en Dries dat ze hun fans op de hoogte houden van hun activiteiten, maar als ze te beroerd zijn om even wat terug te sturen wanneer je daadwerkelijk met ze in contact probeert te komen is voor mij de lol er al snel af.

Drie verschillende opdrachten, drie verschillende ervaringen. Dat is een beetje waar het op neerkomt. Social Media kunnen dus heel bevorderlijk zijn voor je mening over mensen/merken die je niet persoonlijk kent, maar waar je wel binding mee hebt, zo maakt Coca-Cola wel duidelijk. Maar je moet er wel op de juiste manier gebruik van maken. En misschien ligt daar nog een knelpunt, want blijkbaar snapt nog niet iedereen hoe je zo effectief mogelijk gebruik kunt maken van Twitter.

 

NickyTantoe

One Comment on “De laatste loodjes..”

  1. Thank you for this interesting article, helped me much.


Leave a Reply

