Dear Diary

Hier zijn we alweer beland aan het einde van het vak Sociale Media. Tijdens het vak hebben wij kennis gemaakt met verschillende soorten van Sociale Media, ook media waar wij nog niet bekend mee waren. Het was de bedoeling om voor de verschillende opdrachten verschillende media te gebruiken en te ondervinden hoe deze werkt.

Het vak bestond uit 6 weken, dus mijn participatie op sociale media is in deze periode wel anders geweest dan normaal. Ik ben actief geweest op sociale media waar ik vroeger het bestaan niet van af wist. Ik ben zelf al actief op Hyves en Facebook. Hyves valt tegenwoordig nogal buiten de boot als het om sociale media gaat. Ik heb daarom nog wel een account maar doe er eigenlijk niks mee. Op Facebook ben ik wel actief. Ik ben niet heel actief met het plaatsen van dingen op mijn eigen pagina, zoals foto’s en posts, maar ik check wel meerdere malen per dag Facebook op mijn Blackberry. Niet op de computer, omdat ik het op mijn telefoon veel overzichtelijker en fijner vind. Zo blijf je toch op de hoogte wat iedereen doet, zonder dat je mensen persoonlijk spreekt. Aangezien de Blackberry server en nu al voor een paar dagen uitleg (ja mensen, de wereld vergaat!), merk ik dat ik toch op de computer ga om even op Facebook te zien wat iedereen uitspookt. Als ik wel dingen op mijn Facebook plaatst, zijn dit vooral bezigheden als feestjes, verjaardagen en leuke dingen die je niet dagelijks doet. Mijn zelfpresentatie, volgens Goffmann als theathervoorstelling en volgens Hogan als een tentoonstelling, vind ik wel belangrijk. Hoe je jezelf presenteert op Facebook is toch een visitekaartje naar de buitenwereld. Ik vind het belangrijk om mezelf niet anders voor te doen op Facebook dan ik in het echt ben, en ook alleen dingen te plaatsen waar ik achter sta en het mee eens ben. Mijn gevoel tegenover Facebook is niet verandert door dit vak. Ik vind het een interessant en handig medium om sociaal in contact te blijven met mensen, zowel verre kennissen als je beste vrienden.

2 andere sociale media waar ik gebruikt van heb gemaakt de afgelopen 6 weken zijn Google+ en Twitter, beide in opdracht voor school. Al na het aanmaken van Google+ wist ik dat dit niets voor mij was. Vooral omdat het onder mijn vrienden en kennissen niet gebruikt wordt, waardoor ik er al weinig mee kan. Het indelen van kringen vind ik ook niet noodzakelijk en mis ik niet bij bijvoorbeeld Facebook. Ik heb mijn account hiervan dan ook onmiddellijk na het afronden van de opdracht weer gesloten. Niks voor mij. Twitter gaat tegen mijn principes in. Ik snap het idee niet van een online pagina waar je allerlei persoonlijke dingen deelt, continue. Tenzij je een bekend persoon bent of een artiest en elke mogelijke weg, om zo je fans en of andere geïnteresseerde op de hoogte te houden. Ik zie het nut er niet van in om iedereen te vertellen dat ik nu boodschappen aan het doen ben, of dat mijn vriendin zojuist van de bank is gevallen, of dat mijn hond erg blij was met zijn nieuwe tennisbal.. Als ik dat soort dingen aan iemand wil vertellen dan doe ik dat wel gericht aan diegene. Ik heb mijn account van Twitter nog wel. Dit omdat 2 vriendinnen van mij wel redelijk actief zijn op Twitter en ik hun discussies op Twitter smakelijk tijdverdrijf vind. Maar zelf doe ik er niks mee. Ik kijk dus niet anders naar Twitter. Dat mensen wel graag allerlei dingen willen delen, prima. Voor mij hoeft het niet.

Voor de rest heb ik een aantal niewspagina’s bezocht zoals nu.nl, telegraaf.nl en dailymail.co.uk (dit is eigenlijk geen nieuws, alleen maar showbizz maar oh zo heerlijk om te lezen). Ik ben niet heel actief op internet. Ik check mijn mail en doe mijn dagelijkse dingen en voor de rest gebruik ik het om films en serieus te downloaden en dingen op te zoeken waar ik geïnteresseerd in ben of nodig heb voor mijn studie.

2 Comments on “Dear Diary”

  1. marloesmulders says:

    Ik heb juist andersom! Als ik Facebook op een telefoon zie vind ik het veel onoverzichtelijker dan op de computer. Haha, ik heb ook nog een hyves profiel waar ik niets mee doet, volgens mij heeft de meerderheid dat nog 🙂

    • henkdegraaf90 says:

      Zelfpresentatie op Facebook doe ik op dezelfde manier als jij; ik gebruik statusupdates alleen maar om dingen openbaar te maken die ik normaal niet zoveel zou doen. Zoals inderdaad een feestje of een andere bijzondere activiteit. Hetzelfde eigenlijk met foto’s. Ik vind anderen (en mezelf) niet zo interessant dat ik constant moet weten wanneer iemand z’n tanden poetst of een Donald Duck zit te lezen.


Leave a Reply

