DeliciousTwitterGoogle+FacebookHyves

(Als je geen zin hebt om het hele filmpje te kijken, spring dan even naar 2.00 mins;))

Zes weken lang heb ik diverse sociale media kunnen uittesten. Nu zijn de zes weken om. Wat nu?

Ik ben intussen, naast mijn Facebook en Hyves, een Google+, Twitter en een Delicious account rijker. Ik was al een fervent gebruiker van Facebook voordat ik aan deze minor begon. De rest (behalve Google+) kende ik al, maar gebruikte ik eigenlijk niet. Dit was dus de ideale gelegenheid om alles een keertje uit te testen.

Als eerste maakte ik een account aan bij Google+. Ik wist wel dat Google bezig was met een social network site, maar verder wist ik er niets van. Het aanmaken ging niet moeiteloos, aangezien Google vond dat de maximumcapaciteit bereikt was, dus mij gewoon keihard weigerde. Na een uitnodiging van een medestudent kon ik mij uiteindelijk toch uitleven op Google+. Helaas was dit maar van korte duur, omdat ik niet zoveel mensen kende die ook gebruik maakte van Google+. Uiteindelijk had ik vier mensen toegevoegd aan mijn Google+. Deze mensen had ik dan ook maar netjes toegevoegd aan een kringetje. Sindsdien is mijn account min of meer non-actief. Ik heb nog wel wat berichtjes gezet op Google+, maar ik heb de afgelopen vijf weken geen nieuwe vrienden mogen verwelkomen. Ik ga er voorlopig ook nog geen gebruik van maken, aangezien ik mijn Facebook vrienden niet heb kunnen overhalen tot de overstap op Google+. Google+, it was fun while it lasted.

Twitter klonk mij al een stuk bekender in de oren. In een ver verleden had ik blijkbaar al een account aangemaakt, dus die kon ik nu ten volle benutten. Ik had nooit echt een positief beeld van Twitter. Eerlijk gezegd vond ik Twitter een soort van dumpplaats voor mensen om de meest onzinnige dingen te zeggen. `Ik zit nu op de wc`. Dat wou ik echt weten. Toch moet ik mijn mening nu bijstellen. Ik gebruik Twitter nog steeds, ik volg nu wat mensen, wordt gevolgd door wat mensen, tweet wat, retweet wat. Ik zie de lol er eigenlijk wel van in. Misschien komt dit door het feit dat mijn vrienden er ook op zitten en dat die redelijk actief zijn op Twitter. Ik moet wel zeggen dat mijn tweets eigenlijk vaak ook nergens op slaan, maar dat terzijde.

Over Delicious kan ik heel kort zijn. Ik heb het aangemaakt, aangekeken en verlaten. Het idee is leuk, maar het is (voor nu) niets voor mij. Ik heb er simpelweg geen tijd voor om die `stacks` te maken en dat soort ongein. Misschien komt dat ooit nog wel, een account heb ik tenminste al.

Eigenlijk zit ik het meest op Facebook. Meer dan goed voor me is. Als ik me verveel klik ik even op Facebook, puur om te kijken wat mensen aan het uitspoken zijn. Ik weet niet wat het is, maar ik kijk er zo vaak op. Verslaving? Gewoonte? Verveling? Ik weet het niet… Nu Facebook die rare vernieuwingen heeft doorgevoerd, vind ik het wel een stuk minder. Je kan nu lezen wat IEDEREEN geschreven heeft bij zijn eigen vrienden. Ik vind dit eigenlijk veels te ver gaan. Ook bleek het zo te zijn dat Facebook je nog steeds volgt, ook al ben je uitgelogd. Ik zit nu in een dilemma, mijn Facebook account opzeggen of niet? De manier waarop Facebook met mijn gegevens omgaat bevalt me niet. Echter zitten bijna al mijn vrienden op Facebook en onderhoud ik contacten met mensen die ik niet zo vaak zie in het dagelijks leven. Dilemma, dilemma.

Ik heb nog even nagedacht hoe ik mezelf `presenteer` online. Eigenlijk ben ik gewoon hetzelfde als in het dagelijks leven. Het heeft toch geen nut om me anders voor te gaan doen online dan offline, aangezien de vrienden die ik online heb ook gewoon in het dagelijks leven zie. Ook gooi ik niet mijn hele priveleven online, dus wat dat betreft is mijn mate van self-disclosure online laag. In sommige oude studies kwam naar voren dat mensen online een hogere mate van self-disclosure hebben dan face-to-face. Dat is bij mij echter niet het geval, al helemaal niet op SNS. Ik ben opener naar mensen die ik face-to-face spreek (natuurlijk geen wildvreemden) dan naar mensen die in online spreek. Als ik dan even kijk naar de uitkomsten van het onderzoek van Utz, Tanis & Vermeulen (in press), dan kan ik me wel in enkele punten terugvinden. Ik zet bijvoorbeeld geen rare foto`s op mijn SNS. Strategische zelfpresentatie;).

Ik zet maar even een punt achter mijn blog. Het was leuk om de verschillende vormen van sociale media te bekijken en uit te testen. De een was een groter succes dan de ander. Google+ en Delicious: voorlopig niet. Facebook en Twitter: ja.

5 Comments on “DeliciousTwitterGoogle+FacebookHyves”

  1. tariq86 says:

    Hahahahaha, wat een geweldig filmpje..

    Btw: nice stukje..

  2. stefanboerlage says:

    Kan je die constante newsfeed van je vrienden niet uitzetten op de een of andere manier? Zonde om daarom je fb te verwijderen. Geloof dat er vast wel ergens opties voor zijn verborgen đŸ˜‰ En leuk filmpje inderdaad haha – jammer dat Foxnews verder zo zuigt ;p

  3. henkdegraaf90 says:

    De vernieuwingen op Facebook ben ik ook niet echt blij mee. Ik zal niet meteen naar een andere (Google+?) SNS gaan rennen maar ik hoop dat ze wel naar de kritieken van gebruikers luisteren.

  4. alexanderjoordens says:

    Of FB luistert naar kritiek van gebruikers vraag ik mij deels wel af, o.a. naar aanleiding van wat Jan van Dijk zei laatst.

    Waarom is het ‘zonde’ om je Facebook account te verwijderen dan Stefan?
    Jij ziet het echt als iets waardevols, maar blijkbaar is dat voor de TKLuong niet het geval.. Of het dan zonde is vraag ik me wel af. Je kunt op ieder moment weer meedoen op allerlei SNS mocht je dat dan later weer willen..

  5. kevin8rbrg says:

    Ik moet eerlijk zeggen dat ik facebook altijd vooral heb gebruikt waar ik nu whatsapp voor gebruik. Het is verder wel leuk om deel te nemen aan Facebook, maar ik geloof niet dat je er uiteindelijk veel aan mist als je het niet gebruikt.

    Wellicht binnenkort hoor je dan zelfs bij een speciale kleine (elite??) groep zonder facebook en afleidingen die nog eens dingen bereiken…..

    Of je hoort straks bij de 4e wereld (dat was het toch?)


Leave a Reply

