Een dagboek met social media gebruik

Voor de blog van deze week moeten we gaan bekijken hoe we onze sociale media van de afgelopen 6 weken hebben gebruikt. Voor het vak heb ik Twitter en Google + aangemaakt, en uiteraard had ik zelf al Facebook. Ik heb Twitter vooral gebruikt voor het volgen van bekende mensen voor opdrachten van de blogs, en ik heb het gevoel gekregen dat Twitter daar ook voornamelijk voor gebruikt wordt. Als podium voor artiesten, politici en merken om hun boodschap (reclame) te verkopen aan het publiek. Vooral nadat ik de Tweets bekeek van Dion Graus en Geert Wilders (politici van de PVV) voelde ik me een soort poppetje dat ze probeerden te beinvloeden om mijn stem te krijgen.
Wat me wel positief verraste aan Twitter is dat veel bedrijven het mogelijk maken om op Twitter een klacht te plaatsen en daar zeer snel op gereageerd wordt. Ik vind dit een positieve ontwikkeling die het voor veel klanten makkelijker en toegankelijker maakt om klachten te plaatsen.

Wat Facebook betreft is mijn gevoel door dit vak niet erg anders geworden qua gebruik, wel ben ik me gaan realiseren dat de theorie van Goffman (we spelen allemaal theater) wel hout snijdt. Natuurlijk vindt iedereen dat hij/zij authentieke dingen plaatst op Facebook, maar is het niet zo dat we allemaal exact op Facebook plaatsen wat mensen van ons verlangen dat we er op zetten. Ik denk van wel…..
Als ik me slecht voel en geen zin heb in school ga ik dat niet op Facebook plaatsen, maar wanneer ik naar een leuk feest ben geweest en heb gelachen met mijn vrienden zet ik dat er wel weer op.  Dit zijn ook gelijk de momenten dat ik wel gebruik wil maken van sociale media. Op het moment dat ik iets leuks aan het doen ben met mijn vrienden of iets vermakelijks mee maak. Er zijn echter ook momenten dat ik wou dat het niet bestond; als ik slecht op foto´s sta of als ik eigenlijk op school zou moeten zijn en dat vergeet en een status update plaats dat ik lekker in het Vondelpark ben.

Net als de subjecten in het onderzoek van 2006 is mijn perceptie van mijn publiek (audience) op Facebook de afgelopen jaren ook flink veranderd. Eerst dacht ik altijd dat alleen mijn goede vrienden mijn Facebook bekeken en plaatste ik ook zeer informele dingen die voor hun interessant waren. Maar de laatste jaren, en eigenlijk vooral door de laatste 6 weken ben ik me gaan realiseren dat letterlijk iedereen met een Internet verbinding kan zien wat ik op Facebook plaats. Ik ben dus iets minder informele status updates gaan doen en hoe het iets zakelijker.

Twitter en Google+ heb ik zelf niet tot nauwelijks gebruikt om te posten, maar meer om te lezen hoe andere mensen postten. Facebook heb ik veelvuldig gebruikt, ook al was het niet altijd voor dit vak.

One Comment on “Een dagboek met social media gebruik”

  1. charissaserena says:

    Je weet dat je je profiel voor bepaalde mensen (of mensen die je niet kent) niet zichtbaar kan maken he 😉 Dus als je wil kan je jan en allemaal blokken en lekker alles posten wat je wil


Leave a Reply

