Facebook? Wat is dat?

Ja, dat was het eerste wat ik zei toen iemand vroeg of ik facebook wilde aanmaken zodat we contact konden houden. Ik was op vakantie op Tenerife en was bevriend geraakt met een wat ouder meisje. Toen ze uitlegde wat het was, snapte ik het meteen. Oh, het is een soort hyves! Facebook was toen nog helemaal niet bekend. Dit was ongeveer in 2005/2006. Eenmaal in Nederland had ik meteen facebook aangemaakt. Maar zo makkelijk ging dat nog niet hoor! Ik moest eigenlijk 18 jaar zijn, dus had ik gelogen, en ook moest je kiezen op welke universiteit je zat, toen had ik ook maar wat verzonnen. Kortom, ik heb al heel lang facebook, maar pas de laatste jaren heel actief.

Naast facebook had ik ook al heel lang hyves. Voor dit vak heb ik twitter en google+ aangemaakt. Als ik  kijk naar deze vier SNS, dan zit ik toch echt het meest op facebook. Zeker wel elke dag en ook meerdere keren per dag. Dit komt natuurlijk ook door de app op mijn mobiel. Je hoeft alleen even op de app te klikken en je checkt even snel je facebook. Als ik facebook gebruik heb ik het gevoel dat ik weet waar iedereen mee bezig is. Je ziet wat mensen aan het doen zijn, wat ze gaan doen of wat er is gebeurd die dag. Je kan foto’s bekijken van feestjes en vakanties. Je weet wie er jarig is en wat voor leuke evenementen er op komst zijn. Kortom, het sociale leven staat op facebook. Ik vindt het leuk om te weten wat mijn familieleden aan het doen zijn. Vooral omdat ze over de hele wereld wonen. Zo heb je contact met ze en weet je waar iedereen mee bezig is en dat geeft dus een goed gevoel. Ook de statusupdates en foto’s van goede vrienden vind ik leuk om te bekijken. Maar vooral de foto’s en statusupdates van kennissen, oude klasgenootjes en alle andere  ‘vrienden’ op facebook zijn interessant. Zo heb je toch een beetje het idee dat je de mensen kent en weet waar ze mee bezig zijn. Als ik facebook afsluit heb ik niet per se een bijzonder gevoel. Vaak vergeet je de meeste dingen. En als je echt iets hebt gezien wat je interesseert dan chat je met diegene of neem je op een andere manier contact op met meestal je goede vriend. Kortom, de informatie is maar tijdelijk en vooral snel vergeten. Alleen foto’s kan je natuurlijk terug kijken.

Zelf gebruik ik facebook om foto’s erop te zetten, te chatten met vrienden, soms een statusupdate, pagina’s te ‘liken’ en vooral dus om te kijken waar andere mee bezig zijn. Ik denk dat ik op facebook wel m’n ‘actual self’ ben, maar niet mijn ‘true self’. Alle uitspraken en reacties zijn echt zoals ik zelf ben en ook door de foto’s denk ik dat je wel een goed beeld krijgt van wie ik ben. Maar om iemand echt te leren kennen, moet je diegene natuurlijk ook in het dagelijks leven spreken. Dus de ‘true self’ leer je pas kennen als je iemand persoonlijk kent en ook vaker in het dagelijks leven spreekt. Ondere andere dankzij dit college ben ik meer gaan letten op m’n privacy instellingen. Ik was altijd al heel voorzichtig, maar nu let ik nog meer op. Mijn profiel is prive en alleen zichtbaar voor vrienden. Ook geef ik niet teveel informatie weg over mezelf. Ik heb bijvoorbeeld niet staan waar ik woon. Je weet nooit wie je ‘audience’ is en veel mensen kunnen het bekijken. Ik gebruik facebook als ik me verveel, maar ook als ik contact zoek met vrienden. Als het niet zou bestaan zou ik het waarschijnlijk niet heel erg vinden, maar wel jammer. Het is gewoon leuk om te weten waar je familie en vrienden mee bezig zijn, of hoe ze er op dat moment uitzien. Ook heb je dankzij facebook contact met mensen die je waarschijnlijk normaal niet zou spreken. Dus ja, ik denk dat het zeker jammer zou zijn als het niet bestond.

Twitter moest ik aanmaken voor dit vak. Ik heb nu ook de app op mijn mobiel, maar toch kijk ik niet heel vaak op twitter. In het begin wel elke dag, maar nu niet meer. Ik dacht dat twitter alleen was om de wereld maar te laten weten waar je mee bezig bent. Maar na een paar gastcolleges heb ik geleerd dat het veel meer is dan dat. Voor veel mensen is het gewoon een hulpmiddel voor hun werk, het is een middel om mensen te bereiken en te informeren. Ik had mijn privacy instellingen dus ook altijd staan op prive, maar sinds de gastcolleges heb ik toch gekozen voor een openbaar profiel. Misschien heb ik er later wel profijt van als ik ga werken. Als ik twitter gebruik dan is het vooral om te melden hoe ik me voel of om te laten weten dat ik net iets bijzonders heb gezien. Ik lees de twitter hoofdpagina meestal een beetje snel door. Alleen de tweets van mijn vrienden en familieleden bekijk ik wat beter. Ik gebruik twitter dus alleen op momenten als ik  denk van oh, dit is misschien wel leuk om te tweeten. Ik vergeet ook vaak wat mensen hebben getweet tenzij het heel grappig of schokkend is. Dus mijn gevoel na het gebruik van twitter is neutraal. Als twitter niet zou bestaan zou ik het een stuk minder erg vinden.

Van hyves was ik een grote fan vroeger. Het is leuk om je eigen pagina te versieren(personaliseren) met foto’s en met youtube filmpjes die jij leuk vond. Je vriendinnen leuke krabbels sturen en foto’s bekijken vrienden. Tot een paar jaar geleden zat ik nog veel op hyves. Nu kijk ik er maximaal 1 keer per twee weken op. Ik merk dat vooral de jongere kinderen, waaronder mijn broertjes, zusje, nichtjes en neefjes erg actief zijn op hyves. Daarom vind ik het nog leuk om op hyves te kijken, dan weet ik ook waar zij mee bezig zijn. Kortom, dan heb ik het gevoel dat ik ook nog betrokken ben bij wat zij doen en dat is leuk. Als het niet meer zou bestaan zou ik het niet erg vinden. Ik gebruik het toch niet meer en ik heb nu facebook. Maar voor de jongere kinderen zou ik het wel jammer vinden, want  hyves is als een soort facebook voor ons.

Eerlijk gezegd heb ik nu wel google+ maar heb ik er niet meer naar gekeken. Een paar keer voor de opdracht, maar daarna niet meer. Ik was het helemaal vergeten en omdat je al facebook hebt en nul vrienden op google+ is dat natuurlijk niet interessant.

Ach ja, waar zouden we zijn zonder SNS. Nou, ik denk dat dat dus wel meevalt. Ik vind SNS heel leuk omdat je foto’s kan bekijken, je kan zien waar iedereen mee bezig is maar zonder zou ik het ook wel overleven. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik nog geen negatieve ervaring heb met SNS. Soms als jij hard moet leren of veel te doen hebt en je ziet dat andere mensen allemaal leuke dingen aan het doen zijn, dan baal je wel even. Maar dan is het gewoon een kwestie van mobiel wegdoen en je computer uit en aan de slag maar! Als ik het druk heb of op vakantie ben dan kijk ik ook niet elke dag op facebook en dat vind ik helemaal prima. Sterker nog na een paar dagen op vakantie ben je het helemaal vergeten en geniet je volop van je vrienden en familie om je heen. Want dat is uiteindelijk veel belangrijker natuurlijk! Want waar ik me soms wel aan stoor in deze tijden, is dat iedereen maar met z’n mobieltje bezig is. Op facebook en twitter kijken wat andere mensen aan het doen zijn. Kijk wat meer om je heen! Doe zelf leuke dingen en check later maar een keer wat andere hebben gedaan. Kortom, besteedt meer aandacht aan de mensen en vrienden om je heen. Want echt, fysieke contact met je vrienden is toch veel leuker!

4 Comments on “Facebook? Wat is dat?”

  1. carinaprudondecastro says:

    Leuke blog heb je geschreven;). Leuk dat je zo voor het eerst in contact kwam met facebook!

  2. fleurw says:

    Ik ben het helemaal met je laatste zinnen eens! Ik kan me mateloos irriteren aan mensen die de hele tijd met hun telefoon zitten als je bijvoorbeeld ergens gezellig met elkaar zit. Je kan het als sociaal zien; diegene volgt vaak meerdere gesprekken (inclusief met jou) tegelijk. Maar ik zie het vooral als asociaal!

  3. stephaniieu says:

    Is het nog steeds zo dat je 18 moet zijn of Facebook te gebruiken? Ik vind het opzich wel een goede regeling.

  4. rens1234 says:

    Een leuk geschreven blog. Ik vind het ook altijd erg storend dat mensen constand met hun mobieltje zitten als ze in gezelschap zijn. Onze studentenvereniging heeft zelf een verbod op het aanstaan van je mobieltje tijdens het borrelen.


Leave a Reply

