Gewoontedier

Al sinds ik tien ben zit ik frequent op het internet, maar mijn internetgebruik is door de jaren heen vrij veel veranderd. En ik denk dat dat deels aan het opgroeien ligt, deels aan mijn tijdsindeling maar ook grotendeels aan de veranderingen die op het internet zelf zijn ontstaan. Toen ik net om de hoek kwam kijken waren de spelletjes op de radio 538 site ontzettend hip om te doen, evenals de chatboxen. Die chatboxen en spelletjes zijn een heel aantal jaar in steeds iets andere vorm terug blijven komen en waren op dat moment voor “de jeugd” social media sites zoals hyves en facebook nu zijn. Tegenwoordig zit ik eigenlijk nooit meer in een chatbox en ook MSN messenger staat bijna nooit meer aan. Wel surf ik iets meer op internet maar ook dat blijft nog steeds beperkt.

Als het gaat om gebruik van websites dan is bij mij het rijtje tegenwoordig vrij beperkt. Op nummer 1 staat met verre voorsprong Facebook. In keren weet ik het niet zo goed uit te drukken want als ik thuis ben staat die site sowieso open en daarnaast check ik hem ook nog vrij vaak op mijn telefoon, dus een keer of tien zal wel in de buurt komen. Bij facebook gaat het er meestal om dat ik me verveel en dan maar een beetje door die pagina’s scroll, en soms door een flauw heen en weer gesprek te voeren met een vriendin. Na die gesprekken zit ik altijd te grinniken en meestal ben ik na facebook kijken nog steeds in dezelfde verveelstatus, alleen weer een uur later..

Mijn facebook pagina is een redelijke afspiegeling van hoe ik in real life ben. Ik post vaak nieuwe foto’s omdat het leuk is om die momenten te delen met de mensen die er bij waren. Mijn publiek is voor mijn gevoel dan ook voornamelijk mijn vriendengroep maar ik realiseer me heel goed dat de andere twee honderd “vrienden” op mijn facebook het grootste deel ook kunnen lezen en zien. Tegenwoordig hebben we met het dispuut onze eigen groepspagina op facebook waar we dus meer privé berichtjes kunnen posten zodat niet de hele wereld weet waar we mee bezig zijn en er dus meer genante dingen kunnen worden gepost of grappen kunnen worden gemaakt. Social Media heeft me, ondanks dat ik daar uit mezelf al redelijk secuur op was, wel bewuster gemaakt te letten op privacy en me doen laten nadenken wie precies mijn publiek is.  

Een andere grote favoriet is een streaming site. Ook daar kijk ik vrij vaak op, ik denk een keer of zes per week. Meestal ben ik dan moe of heb ik een momentje vrij en dan kijk ik graag of mijn series al weer een nieuwe episode online hebben. Heel soms, als ik in tentamentijd zit, wens ik wel eens dat die site er niet zou zijn want het is de beste manier om te lang afgeleid t blijven van het boek wat je eigenlijk voor je tentamen zou moeten lezen. Maar als die site er niet was zou ik waarschijnlijk doelloos tv gaan kijken dus uiteindelijk maakt dat ook niet heel veel uit.

Nu.nl begin ik de laatste tijd vaker te bezoeken, dit is omdat mijn nieuws blog me wel heeft doen realiseren dat ik het nieuws misschien iets te veel ontwijk en daardoor probeer ik er nu extra op te letten. In het begin voelde ik me een soort van verplicht die pagina te bekijken maar naarmate ik het vaker doe voel ik me er wel beter door.

Al met al geen extreem bijzondere uitschieters of leuke weetjes. Ik ben een redelijk doorsnee internetgebruiker qua inhoud en dat vind ik helemaal prima.

Leave a Reply

