Je kan niet meer om social media heen……………

Voordat ik begon aan dit vak begon was ik al niet weg te slaan van mijn mobiel. En het is alleen maar erger geworden. Ik heb non stop contact met vrienden en familie via mijn telefoon.

Zoals iedereen waarschijnlijk al weet was er een paar dagen geleden een storing van Blackberry, dit betekende geen internet, dus ook geen pingen of whatsappen!  In een woord dramatisch! In eerste instantie dacht ik dat het aan mijn telefoon lag en heb hem zelfs een paar keer op de grond gegooid. Toen ik via mijn laptop op Facebook zag dat er een Blackberry storing was en dat dit nog wel heel de dag kan duren, stortte mijn wereld even in! Een dag geen mails, nu.nl, geen pings, whatsapps, geen Facebook en ik was zelfs erg benieuwd hoe het ging met de personen die ik volg op Twitter.

Na een relativeer momentje maakte ik me erg zorgen en keek ik terug op mijn gebruik van social media van de afgelopen paar weken.

Voor het volgen van het vak wist ik niet wat Google+ en Delicious inhielden en kende ik Twitter alleen van horen en zeggen en was mijn mening al bij voorbaat negatief.
De social media sites Google+ en Delicious heb ik,  na een account te hebben aangemaakt, niet meer gebruikt. Wel weet ik wat de social netwerksites in houden en ben ik van mening dat ik Google+ in de toekomst zal gaan gebruiken doordat je je vrienden kan indelen in cirkels. Dit kan nu ook bij Facebook, maar het kost teveel tijd om dit te doen omdat je heel je lijst moet gaan indelen. Mijn favoriete site is nog steeds Facebook, maar ben ik wel veranderd in het gebruik ervan.

Tijdens hebt volgen van het vak heb ik gelijk mijn privacy instellingen veranderd naar een afgeschermd profiel. Ik bevond me namelijk in een ‘’nonymous environment’’ aangezien mijn echte naam, achternaam, woonplaats, wat en waar ik studeer en zelfs waar ik werk zichtbaar was voor iedereen op facebook.
Als ik kijk hoe ik mijzelf presenteer op Facebook, is dit een reëel beeld van mij, maar een tikje positiever dan in het echte leven.

Mijn ‘’vriendenlijst’’ is al in een paar jaar tijd sterk gestegen en bestaat niet alleen uit echte vrienden, maar een mengeling van vage bekenden, kennissen, studiegenoten, collega’s en waarschijnlijk een enkeling waarvan ik niet meer weet waar ik ze van ken.
Mijn publiek is erg groot en daarom zal ik ook proberen niet inhoud met sterke emoties, leugens en geheimen te posten. Ook zal ik nooit persoonlijke negatieve gebeurtenissen op de site posten en de foto’s en teksten die ik upload zijn vrolijk en grappig. Social netwerksites gebruik ik voornamelijk uit verveling, als ik naar een evenement ga of als ik iets leuks heb meegemaakt zoals een feestje, verjaardag etc.. zal ik direct mijn status veranderen of een foto uploaden.

Voordat mijn profiel niet was afgeschermd zullen personen uit mijn lijst, maar ook ‘’random mensen’’ mij al snel zien als een vrolijke meid die houdt van uitgaan, sporten en studeert aan de Vrije Universiteit aangezien ik niet snel iets negatiefs of persoonlijke teksten zal posten op Facebook.

Dit is in lijn met de theorie van Hogan (2011). Hij zegt dat de zelfpresentatie op social media net een tentoonstelling is in een museum. Je zult alleen de mooie schilderijen (artefacten) zien, dit zijn de representaties en je weet niet wat er backstage is, want dat is privé.

Natuurlijk mis ik soms de tijd dat een telefoon alleen kon bellen en sms-en en dat je telefoon in je broekzak zat in plaats van aan je hand geplakt. Dit kan je niet meer terugdraaien.
Social media begint steeds meer een deel uit te maken van ons dagelijks leven en ik vind dat we dit moeten omarmen. Social media zijn onze nieuwsbronnen, een manier om in contact te blijven met iedereen die een deel van ons uitmaakt en binnen een paar seconde kan je op de hoogte zijn van nieuwe gebeurtenissen in de wereld.

Mijn gebruik is in een paar maanden tijd ook hevig toegenomen en als ik mijzelf de vraag stel of ik dit erg vind? Zeg ik zonder twijfel NEE! Ik vind het heerlijk om een kijkje te nemen in de bezigheden van beroemdheden, vrienden, kennissen, vage bekende en politici op facebook en twitter. Dagelijks wakker worden met het nieuws op http://www.nu.nl en e-mails binnen handbereik, i just love it!

 

 

 

2 Comments on “Je kan niet meer om social media heen……………”

  1. leongrevink says:

    Snake op de 3310! Priceless!!! You addict 😉

  2. aakrekel says:

    Wat leuk dat je zo positief tegenover social media staat en je overmatige gebruik hier van. Ik vind het vooral interessant dat je zegt dat je het leuk vindt om te kijken waar politici zich mee bezig houden. Welke politici volg je dan vooral en met welke reden en wat vind je van hun social mediagebruik?

    Groetjes, Annefleur


Leave a Reply

