Lief dagboek

Lief dagboek,

Ik zal je vandaag wat vertellen over mijn sociale media gebruik. De afgelopen zes weken heb ik er privé veelvuldig gebruik van gemaakt, maar daarnaast heb ik het ook voor de studie moeten gebruiken. Ik zal je vertellen hoe mijn gebruik er uit ziet, of mijn gebruik veranderd is en of ik er anders tegenaan ben gaan kijken.

Allereerst is mijn grote vriend – naast jou natuurlijk – Facebook. Eigenlijk lijken jullie wel een beetje op elkaar: Ik kan bij jullie beiden kwijt wat ik heb meegemaakt, wat me dwars zit etc. Het grote verschil is dat Facebook (althans de mensen die erop zitten) terugpraat en dat doe jij niet – al kan dat soms ook best prettig zijn. Verder heeft Facebook een publiek en jij – voor zover ik weet – niet. Ook bekijk ik Facebook een stuk vaker dan dat ik jou bekijk. Vooral door het hebben van een Smartphone is het zeer verleidelijk om bij elk moment van verveling even te kijken of er nog updates zijn.

Facebook gebruik ik al langer dan zes weken, dus ik heb niet speciaal voor het vak sociale media een profiel aan moeten maken. Mijn Facebook-gebruik is voornamelijk gericht op het lezen van andermans berichten, in plaats van op het zelf plaatsen van berichten. Als ik zelf berichten plaats, probeer ik dat berichten te laten zijn die voor anderen leuk zijn om te lezen. Berichten over dat ik op school zit en vanavond moet werken krijgen bij mij dus geen kans en vind ik ook een stuk minder leuk om te lezen bij anderen. Humor is daarom voor mij wel een belangrijk punt, wat ook naar voren kwam in het onderzoek van Barash, Duncheaut, Isaacs en Bellotti (2010) over statusupdates. Wat overeenkomt met een onderzoek van Utz (in press) is dat mijn statusupdates weinig echt sensitieve informatie bevatten en dat de meeste updates positief zijn, al is dat laatste niet altijd het geval.

Goffman had het er al over dat we als het ware een soort toneel spelen. We laten ons ideale zelf zien. En ergens is dat ook wel zo; foto’s waar ik niet al te charmant op sta verdienen meestal geen plekje en ik probeer door middel van mijn berichtjes toch wel op een leuke manier over te komen.
Zoals Zhao, Grasmuck en Martin (2008) ook vonden, is mijn zelfpresentatie vooral impliciet, door middel van foto’s etc., en weinig expliciet.

Het feit dat Facebook een publiek heeft, heeft ook invloed op mijn zelfpresentatie op de sociale netwerksite en misschien dat ik daar de afgelopen zes weken zelfs wel iets bewuster van ben geworden. Onder het publiek vallen in principe al mijn vrienden op Facebook, maar natuurlijk zullen sommige – bijvoorbeeld mijn betere vrienden – mijn berichten sneller lezen en misschien beter begrijpen wat ik ermee bedoel. Daarnaast zitten er in het publiek natuurlijk ook mensen waar je wat minder snel alles mee wilt delen zoals familie of de buurman, waar ik toch wel rekening mee houd bij het plaatsen van berichten.

Het volgende waar ik het een en ander over kwijt wil aan je is Twitter. Twitter is –gelukkig voor jou- nog niet zo’n hele grote vriend van me. Ik maakte eerst nog geen gebruik van Twitter en heb het dan ook alleen aangemaakt voor het vak sociale media. De afgelopen zes weken ben ik in gaan zien dat Twitter een hoop voordelen kent. Voor celebraties, politici en bedrijven is het een stuk makkelijker geworden om in contact te komen met hun fans, stemmers en consumenten en om te zien wat er speelt onder deze mensen. Ikzelf, ben nog niet helemaal overtuigd van het voordeel dat het mij zal opleveren, dus ik zal Twitter net zo veel gaan gebruiken als voorheen: niet.

Dit kan echter over een tijdje weer anders zijn. Een ding waar ik de laatste tijd zeker achter ben gekomen is dat het gebruik van sociale media sterk bepaald wordt door de sociale omgeving. Ik ben nog niet zo heel lang een Facebook-gebruiker en bleef in eerste instantie volhouden dat ik het niet zal gaan gebruiken. Ik bleef trouw aan Hyves – wat toen nog wel iets populairder was dan nu, maar al langzaam ten onder ging. Totdat de meeste mensen uit mijn sociale omgeving overgingen op Facebook en het er met elkaar over hadden of ze dit en dat hadden gelezen op Facebook. Ik ging mijzelf bijna buitengesloten voelen en toen ze ook nog begonnen te grappen dat ik er niet meer bij hoorde, omdat ik geen Facebook had, wist ik dat het toch echt zover was: Ik moest aan de Facebook. Ditzelfde zal natuurlijk over een tijdje kunnen gaan gelden voor Twitter: als ineens iedereen op Twitter zit en Facebook langzamerhand niet meer gaat gebruiken, zal dezelfde situatie zich weer voordoen. Sociaal mediagebruik wordt dus sterk bepaald door de sociale omgeving van mensen.

De laatste concurrent van jou, die ik in de laatste zes weken ben tegengekomen is Google+. Ook dit gebruikte ik niet voorheen en heeft mij net als Twitter nog niet sterk overtuigd. Zeker niet, nu het ook op Facebook mogelijk is om vrienden in te delen in verschillende groepen of ‘kringen’.

Ik ben zeker blij met de komst van sociale netwerken. Het is makkelijk om vrienden te bereiken en om te zien wat men bezighoud, wat bovendien ook leuk is. Mijn gebruik van sociale media is in de afgelopen zes weken niet sterk veranderd, behalve het feit dat ik wat heb geëxperimenteerd met verschillende andere netwerksites. Ik ben hier echter niet door overtuigd, dus de komende tijd zal mijn sociaal media gebruik niet sterk veranderen.

Ik zou wel eens willen dat ik mijn duim iets meer in bedwang kan houden, en niet de hele dag Facebook check of aan het pingen ben om mijn Smartphone (BlackBerry biedt mij momenteel al een helpende hand met de storing). Maar als ik om mij heen kijk ben ik niet de enige met dit probleem en val ik vergeleken met sommige anderen nog enigszins mee. Ik kan mij er erg aan irriteren als mensen in gezelschap van anderen alleen maar aandacht voor hun telefoon hebben en waarschijnlijk niet eens horen wat er tegen hen gezegd word. Er zitten dus ook enige nadelen aan de populariteit van sociale netwerksites. Zo af en toe is het dus best prettig om je hart anoniem te luchten in een dagboek zoals jij, in plaats van publiekelijk op bijvoorbeeld Facebook. Ik zal je dan ook zeker niet wegdoen en wil je bedanken voor je luisterend oor (en het houden van je mond).

Liefs Fleur

Leave a Reply

