Lieve blackberry, ik haat je

Het zal onder veel van jullie inmiddels wel bekend zijn dat Blackberry een storing heeft. De problemen zijn al sinds maandag aanwezig en tot nu toe is er nog geen oplossing gevonden. Voor de ultieme blackberry freak is dit vergelijkbaar met een wereldramp: wat te doen zonder pingen, whatsappen, emailen of surfen? Hoe moet ik nu al mijn vrienden laten weten dat het goed met me gaat, dat ik nog leef en nog steeds ademhaal?

Ik maak veel gebruik van sociale netwerk sites. Toch kon ik voorheen altijd wel zeggen dat ik ook wel zonder kon. En natuurlijk, wanneer het niet anders kan dan leg ik me erbij neer, maar SNS zoals Facebook en Twitter zijn toch wel belangrijk voor me. Dat besef komt dan ook pas wanneer je zwarte besje jouw onthoudt van het internet. Dan realiseer je  je ineens dat je sms inbox toch wel erg leeg is en in je oproep logboek ook niets te zien valt.

De afgelopen weken heb ik vooral gebruik gemaakt van Facebook en Twitter. Ik had al een account op deze sites voordat ik aan het vak sociale media begon. Door sommige assignments is mijn gebruik op deze sites wel toegenomen, maar puur alleen voor de opdracht. Zo zou ik nooit uit mezelf een politici gaan volgen, laat staan hem of haar vragen stellen. Ook Google+ en Delicious hebben geen indruk op mij gemaakt. Dit komt misschien ook doordat het verplicht was om een account op deze sites aan te maken. Wanneer iets verplicht is kijk je er meestal toch anders naar dan wanneer je het zelf uit gaat zoeken. Althans, dat is bij mij wel het geval.

Omdat ik internet op mijn mobiel heb kan ik op elk moment van de dag Facebook en Twitter checken. Mijn gebruik is dus niet aan een bepaald moment verbonden. Als ik moet kiezen tussen een actieve of passieve gebruiker ben ik vooral een passieve. Ik kijk meer naar updates van anderen dan dat ik zelf mijn status update.

Ik heb ook nagedacht over mijn zelfpresentatie op Facebook en Twitter. Er zijn 2 soorten zelfpresentatie: impliciet en expliciet. Dit betekent echter niet dat je het een of het ander bent. Je kunt er ook tussen in zitten. Zhao, Grasmuck en Martin (2008) deden onderzoek naar de zelfpresentatie op SNS en concludeerden dat gebruikers vooral gebruik maken van impliciete zelfpresentatie. Dit komt ook overeen met mijn zelfpresentatie. Ik zal eerder een foto van mijzelf en mijn vrienden laten zien dan een heel verhaal over mezelf gaan schrijven. In de ”about me” optie van Facebook en Twitter hou ik het bescheiden, ik geef geen expliciete verhalen weer. Voor niet-vrienden is mijn profiel trouwens afgeschermd en ziet men alleen mijn foto en naam. Sibak (2009) deed onderzoek naar het gebruik van foto’s en verwachtingen van vrienden op SNS. Hieruit bleek dat vooral meisjes foto’s kiezen waar ze goed op uitzien. Dit klinkt best logisch want ik zou ook geen lelijke foto van mezelf op Facebook zetten. Je wilt toch een beetje leuk overkomen. Dit komt overeen met de resultaten uit college 3. Tijdens dit college werd geconcludeerd dat mensen zich realistisch presenteren, maar dat dit altijd een tikje positiever gebeurt dan in het echte leven. Vele studies tonen aan dat mensen vooral op het internet gebruik maken van self-disclosure. Dit zou onder andere komen door de anonimiteit van de omgeving. Ik hou er meer van om persoonlijke informatie face-to-face te uitten. Op het internet komt deze informatie toch vaker anders over dan in het echt.

Tijdens het volgen van dit vak ben ik mij wel bewuster geworden van het gebruik van SNS. Er zit veel meer achter dan men vaak denkt. Alle aspecten die tijdens de colleges aan bod zijn gekomen komen vaak ”bekend” voor, maar ik heb er nooit uitgebreid over nagedacht. Wanneer je dan de kans krijgt om erover na te denken en resultaten van verschillende studies ziet, merk je dat het heel belangrijk is om niet zomaar een profiel aan te maken. Je moet goed afwegen wat je wel of niet op het internet wilt zetten, zodat je later geen spijt krijgt van je beslissing.

 

 

 

4 Comments on “Lieve blackberry, ik haat je”

  1. annn89 says:

    Ik heb je blog met plezier gelezen! Ik vraag me vooral na jouw alinea over je blackberry gebruik af of je jezelf als “verslaafd” ziet? Ik heb zelf namelijk geen smartphone en de hoofdreden die ik vaak gebruik is omdat ik zie dat mensen echt constant in contact zijn met allerlei mensen(dat is natuurlijk wel leuk) en dat mensen ondanks dat ze er zelf volop gebruik van maken er zelfs soms ook wel een beetje gek van worden. Maar goed die telefoon blijft maar gaan dus je blijft maar bezig. Heb je niet nu zoiets van: “Goh, lekker die rust!”? Ook je laatste alinea over het meer bewust zijn van sociale media vond ik een goed punt. Ik ben door de cursus ook achter veel meer dingen gekomen, waar ik in de eerste instantie nooit zo over na had gedacht.

  2. Mannie says:

    @annn89 Bedankt voor je reactie. Nu laat je me wel een erg kritische vraag aan mezelf stellen haha. Of ik verslaafd ben? Ehm, ik kijk vaak op mijn mobiel, maar probeer wel zoveel mogelijk in contact te blijven met de mensen fysiek om mij heen. Ik probeer er dus wel echt op te letten dat ik tijdens een gesprek wel meepraat en niet mee ”knik”, alsof mijn telefoon belangrijker is.

  3. midjavhulsen says:

    Ja, dat is inderdaad een goede vraag. Ik vind dus ook dat meer mensen kritischer naar zichzelf moeten kijken( ik ook dus) en zich afvragen of ze nou echt om de minuut op hun mobiel moeten kijken. Wat minder kan echt geen kwaad.

  4. stephaniieu says:

    Ik kan me nu ook bijna niet meer voorstellen hoe het was om alleen nog maar te smsen en te bellen, hoewel ik pas een jaar een smartphone heb. Wat deed ik toen altijd als ik ergens lang moest wachten? Hoewel ik moet toegeven dat ik het wel lekker rustig vond zonder internet op mijn telefoon die drie dagen!


Leave a Reply

