mijn ervaringen

Als ik nu kijk naar hoe ik vóór deze cursus Sociale Media gebruik maakte van Social Network Sites, dan zit er wel een verschil in met nu. Eigenlijk had ik toen alleen mijn Hyves en Facebook account. Hyves heb ik nooit weggedaan, ik heb geen idee waarom want ik gebruik het nooit meer. Er was een periode dat ineens iedereen overging op Facebook, ik dus ook. Dus actief op Facebook was eigenlijk het enige waar ik me bezig mee hield. Ik kende wel wat mensen die Twitterden, maar ik zag er echt het nut niet van in. Ik dacht echt dat het onboeiend zou zijn.

Voor dit vak heb ik me moeten aanmelden voor verschillende SNS. Voor Google + en Delicious heb ik ook een account aangemaakt, maar daar heb ik daarna eigenlijk nooit meer iets mee gedaan, behalve één keer een felicitatie verstuurd naar een vriendin, gewoon om te proberen. Ook moest ik toch echt gaan geloven aan Twitter. Ik weet nog dat ik dacht: ‘daar heb ik helemaal niks mee, dus daar zal ik ook wel niks meer mee doen na deze cursus.’ Dat blijkt toch iets anders gelopen dan gedacht. Dit is wel te danken aan het feit dat we voor de opdrachten ook echt mensen en merken moesten gaan volgen. Zelf ken ik misschien vijf vrienden die zo nu en dan Twitteren, maar daarmee is het contact niet versterkt sinds ik het ook doe. Doordat we er echt toe werden gezet actief te worden op Twitter, ben ik er best veel mee gaan doen en eigenlijk is mijn mening ook totaal veranderd ten op zichte hiervan.

De bekende personen die we moesten volgen waren voor mij niet het omslagpunt van niet leuk naar leuk. Deze mensen vond ik niet echt interessant en mijn mening over hen is ook helemaal niet veranderd. Het enige wat ik wel grappig vond, is dat je soms een persoonlijke tweet leest van deze personen. Dan krijg je ook een heel klein beetje een idee van wat hen bezighoudt buiten hun beroemde bestaan. Maar dat gebeurt eigenlijk nauwelijks. Meestal hebben hun tweets betrekking op hun werk. De politici die we moesten gaan volgen waren ook oninteressant. Ik had gekozen voor Geert Wilders en hoewel hij soms best pittige uitspraken post, had ik verder geen zin om hem actief te blijven volgen. Wat mij wel echt blij verraste, was het volgen van merken. Ik had gekozen voor een bekend en een minder bekend merk. Het bekende merk was Coca-Cola. Wat ik jammer vond daarvan, is ik dat ik niet zeker wist of ik wel op de goede Twitter pagina zat, of dit account wel echt voortkwam uit Coca-Cola Nederland. Wel waren de posts erg leuk om te lezen. Veel dingen over acties, campagnes en ook links naar grappige filmpjes en weetjes. Ik heb dan ook best een tijdje op hun Twitter pagina gezeten om van alles en nog wat te lezen en te bekijken. Als minder bekend merk had ik gekozen voor Jacky Luxury, een kleding merk dat de laatste jaren steeds populairder is geworden in Nederland. Net als Coca-Cola een erg leuke Twitter pagina! Ook veel tweets over kortingsacties, die overigens niet op hun website te vinden zijn. Zo blijkt Twitter ook nog een erg handige sociale media te zijn op het gebied van kortingen. Sindsdien ben ik de twee merken dan ook blijven volgen en nog steeds worden er dagelijks leuke nieuwe dingen geplaatst.

Als ik naar mijzelf kijk en hoe ik mijzelf presenteer online, dan houd ik me best wel bezig met mijn privacy. Westin (2003) omschreef privacy als het recht van een individu om zelf te bepalen welke informatie over henzelf beschikbaar is bij anderen. Ik ben in dat opzicht gezien iemand die niet erg veel informatie deelt met mensen online. Zo heb ik mijn Facebook account voor iedereen die geen vriend is afgeschermd. Ook vrienden van vrienden kunnen mijn gegevens niet bekijken. Ik vind het niet nodig dat mensen die ik niet ken, wel mijn informatie kunnen zien. Mijn zelfpresentatie is ook niet erg open. Zo zou ik bijvoorbeeld nooit intieme of erg persoonlijke zaken online plaatsen. Soms lees ik wel is bij mensen dat ze bijvoorbeeld tot in details beschrijven hoe hun doktersbezoek was. Ik begrijp dat eerlijk gezegd niet erg goed. Je hebt toch ook vaak veel vrienden in je lijst die je eigenlijk nooit ziet of spreekt. Moeten die dat dan echt weten van jou? Dan bel ik persoonlijk liever een goede vriendin op om het te vertellen, of ik spreek met haar af. Het is niet zozeer dat ik de indruk die mensen van mij hebben wil controleren denk ik. Ik zou mij bijvoorbeeld niet ‘leuker’ voordoen dan ik ben. Ik vind meer gewoon dat sommige zaken niet openbaar hoeven te worden en die plaats ik dan niet online. Mijn self-disclosure op sociale media is dan niet erg groot. Wat dat betreft zou je kunnen zeggen dat mijn zelfpresentatie niet helemaal compleet is, maar ik vind hem wel realistisch (Back et al., 2010).

Ik vond deze cursus erg leuk en ik heb veel geleerd. Ik ben echt anders gaan kijken naar het gebruik van sociale media. Het is echt een studie op zich als je kijkt naar alle mogelijkheden en hoe mensen zichzelf weergeven tegenover anderen.

2 Comments on “mijn ervaringen”

  1. marloesmulders says:

    Oppeens gingen je vrienden van Hyves naar Facebook, en jij volgde! Heel herkenbaar, zelf heb ik zo ook een Facebook account aangemaakt.

  2. joyce279 says:

    Herkenbaar! Ik ben op dezelfde manier overgestapt van Hyves naar Facebook. Ook twitter ben ik door dit vak toch gaan waarderen. En de privacy, ook helemaal mee eens. Niet iedereen hoeft alles tot in detail te weten, vind ik. Toch wel leuk dat veel mensen redelijk hetzelfde schrijven. Heb je dat ook al gemerkt?


Leave a Reply

