Mijn sociaal media gebruik? Pijlsnel de lucht in!

Sociale media hebben de laatste jaren een steeds belangrijkere rol voor mij gespeeld. Mijn leven staat nu praktisch ‘verwoord en afgebeeld’ op sociale platformen zoals Facebook, dus ik kan niet ontkennen dat ze niet actief worden in mijn leven….

Om mijn sociaal media dagboek te analyseren, moet ik rekening houden met twee aspecten die mijn gebruik sterk beïnvloed hebben. Ik ben sinds eind augustus op Erasmus hier in Amsterdam én ik volg het vak sociale media (dus je kan het al raden: extra activiteit!). Door deze twee factoren is mijn gebruik denk ik verdrievoudigd, misschien zelfs meer!

Wat gebruik ik vooral? Wel, doordat ik op afstand zit van mijn familie en vrienden in België, heb ik een blog aangemaakt. Roosinamsterdam.blogspot.com, voor degenen die geïnteresseerd zijn. Hier probeer ik toch wel een paar keer per week een blog te posten om zo mijn geliefden op de hoogte te houden van mijn avonturen. Ik zit hier vooral ‘s avonds / ‘s nachts op, aangezien er overdag te veel drukte is. Dan kan ik me rustig in mijn bed zitten en een uitgebreide blog mét foto’s posten. Heerlijk vind ik dat! Ik kan ook via statistieken volgen hoeveel mensen mijn blogs bekijken, hun reacties, … Het doet me erg veel deugd om het interactiegevoel te ervaren, ook al ben ik niet bij hen! De andere blog die we voor het vak sociale media moesten gebruiken, volgde ik minder actief als mijn eigen blog maar mijn kennis van web logs is wel extra toegenomen door deze ervaring met WordPress. Het is een andere vorm van bloggen, aangezien er verschillende mensen op het platform zitten. Daardoor geeft het een ander gevoel aan het bloggen. Het is niet een eigen ‘ontwerp’, maar een geheel van verhalen van verschillende mensen.

Vervolgens staat Facebook op de tweede plaats, ook mede doordat ik op Erasmus zit. Ik zat in België ook al actief op Facebook maar doordat ik nu in de week en weekend hier in mijn kamer terecht, kom zit ik er vaker op. Het is een routine, dagritme en automatisme geworden. Ik zit er elke dag enkele uren op, de ene keer actiever dan de andere. Hier volg ik welke activiteiten er in Amsterdam/Uilenstede te doen zijn en bekijk ik de foto’s waarop ik getagt word. Het is ook een erg leuke manier om op de hoogte te blijven van wat er in mijn thuisland gebeurd, zoals een geboorte, een groot feest, verjaardagsfeest,… Ik zou niet meer zonder kunnen! Of jawel, misschien wel, maar dan moet Facebook me toch even de tijd gunnen om al mijn getagde foto’s te downloaden zodat ik ze ook op een harde schijf heb staan, in plaats van ergens in een ‘cloud’ van informatie!

Skype is het derde belangrijkste medium die ik gebruik. Ik skype elke dag, met 1 tot 3 mensen per dag. Vaak zijn dit mijn ouders, vriendje en vriendinnen. Ik hou van skype! Als dat er niet was, dan had ik het veel moeilijker gehad om het thuisfront te missen. Als je achter de webcam zit te praten, heb je echt het gevoel dat je bij hen in de woonkamer zit. Ook gebruik ik het om in contact te staan met andere vriendinnen die op Eramus zijn, zoals in Barcelona, Montpellier of Madrid. Dit had anders nooit gekund, dus skype blijft voor altijd in mijn leven denk ik!

Naast mijn top drie, gebruik ik ook Twitter, Delicious, Youtube en Slingbox.

Twitter gebruik ik vooral op een passief niveau. Wel zou ik doodgraag al in het stadium willen zitten waarbij ik 150 à 200 volgers heb, waardoor je op een nuttigere en leukere manier Facebook kan gebruiken. Op dit moment is dat helemaal niet zo, ik heb amper vrienden die op Twitter zitten. Die site gaat dus nog even op non-actief blijven, vrees ik. Ik ben wel sterk aan het overwegen om een smartphone aan te schaffen. Ik heb nu een gewone gsm zonder internettoegang, maar door het gebruik van smartphones tijdens lesopdrachten en het enthousiasme van enkele gastsprekers (over geweldige applicaties en leuke voordelen van actief media gebruik) wil ik me er een aanschaffen! Dus wie weet wat gaat Twitter nog voor me betekenen in de toekomst!

Delicious, als sociaal bookmarking, vind ik een fantastisch handige site. Voordat ik deze site leerde kennen, sloeg ik leuke of interessante sites op bij mijn favorieten. Het nadeel is, dat je niet met tags of stacks (groeperingen) kan werken én je kan je favorieten enkel via je eigen computer raadplegen! Dit alles vond ik wel perfect terug bij Delicious! Ik heb tot nu toe 32 links opgeslagen, 40 verschillende tags en drie verschillende stacks! Wat voor sites zijn het? Wel interessante sites voor mijn studies, voor later, activiteiten in Amsterdam, grappige filmpjes en sites,… Het is erg uiteenlopend, net daarom zijn de tags handig om een site terug te vinden. Ook via stacks werken is erg overzichtelijk, zo staat alles van Amsterdam in 1 mapje. Een week geleden was ik met een vriendin aan het skypen. Toen ik haar een grappige site doorstuurde zei ze ‘Oh, die ga ik opslaan bij mijn favorieten!’. Ik heb haar toen kennis leren maken met Delicious en ook zij is er weg van. Bedankt voor de tip uit de lessen sociale media!

En last but not least, gebruik in Youtube en Slingbox. Youtube is een ideale bron van entertainment, om filmpjes van vrienden te zien, series te bekijken, …. Je kan je een breuk lachen en je uren amuseren als je op de juiste filmpjes klikt! Een andere vorm van entertainment is Slingbox. Het is een online televisieplatform, om het zo te noemen. Je maakt een betaalabonnement aan, je logt in en vervolgens kan je alle zenders uit België of een ander geselecteerd land bekijken. Hier maak ik de laatste tijd gebruik van, aangezien ik maar 2 zenders uit België kan ontvangen op mijn televisie hier. Zo kan ik meekijken naar de match België-Duitsland bijvoorbeeld, of kan ik mijn favoriete series actief volgen. Ideaal dus!

Zo, dat was mijn sociaal media dagboek. Het zijn vooral deze media die ik gebruik in mijn dagdagelijks leven. Ik zou me geen leven kunnen inbeelden zonder deze sites, want ze vergemakkelijken je leven en je connecties enorm!

4 Comments on “Mijn sociaal media gebruik? Pijlsnel de lucht in!”

  1. Mannie says:

    Wat een goed geschreven blog. Je maakt een helder onderscheid tussen alle sociale netwerk sites. Opvallend is dat jouw blog op nummer 1 staat. Logisch natuurlijk, omdat je graag contact wilt onderhouden met familie en vrienden. Maar waarom kies jij er niet voor om blogs op Facebook te onderhouden?

    • roosaerts says:

      Dankjewel voor je positieve evaluatie! Ik heb een aparte blog om het overzichtelijk te houden, maar telkens ik iets blog dan klik ik op het Facebook-symbool onderaan mijn blog om die zo weer te geven om Facebook. Mijn vrienden zien dan via een post dat ik een nieuwe blog geschreven heb 😉

  2. leongrevink says:

    Wat handig dat je delicious ook bent gaan gebruiken. Ik zie het nut er wel van in, maar het triggert me nog niet genoeg om het te gaan gebruiken. Duidelijk weergegeven hoe en waarom je welke social media gebruikt. Heb je al je vrienden al ingedeeld op je facebook-account?

    • roosaerts says:

      Dankjewel! Nochtans is het super makkelijk om Delicious te gebruiken aangezien er een symbool wordt geplaatst bovenaan je webbrowser zodanig dat je snel en eenvoudig de site waarop je zit kan opslaan! Ik heb mijn vrienden niet ingedeeld in groepen, ik heb het gewoon gelaten hoe het was, omdat ik geen behoefte voel om verschil te maken in vrienden, kennis,…


Leave a Reply

