Social Media diary

 

 

 

 

 

 

 

Toen we met dit vak begonnen was ik al lid van Facebook en Hyves. Ik was nog niet lid van Google+, Twitter en Delicious, dus daar moest ik mij voor gaan aanmelden.

Ik was al redelijk actief op Facebook, dus mijn gebruik daarvan is niet veranderd. Op mijn Blackberry heb ik de Facebook applicatie waar gemakkelijk altijd even een kijkje kan nemen wat er voor nieuws afspeelt. Dit doe ik dan ook een aantal keer per dag. Doordat ik mij heb aangemeld voor de andere 3 sociale media sites, is mijn gebruik van Facebook niet verminderd of meer geworden. Op Hyves was ik een aantal jaar geleden actief, maar omdat de meeste van mijn vrienden ook Facebook hebben, gebruik ik Hyves nu bijna nooit meer. Ik heb zelfs een aantal keer geprobeerd om mijn account te deleten, maar dat wilt steeds helaas niet lukken, omdat ik nooit de bevestigings mail van Hyves heb ontvangen.

Omdat we voor deze cursus ons verplicht moesten aanmelden voor Google, Twitter en Delicious, ben ik deze sociale media sites steeds meer gaan gebruiken. Op Google+ heb ik haast geen vrienden. Daardoor is het voor mij nutteloos om dit nog na deze cursus te gaan gebruiken. Bijna al mijn vrienden zitten op Facebook, dus het is eigenlijk een beetje dubbel op. Delicious is daarentegen wel een site die ik erg handig vind. Het is over het algemeen wel een beetje gecompliceerd dus ik moet er wel wat meer tijd in gaan steken om alle opties van deze site uit te vinden. Google+ en delicious check ik ongeveer 1 a 2 keer in de week. Dat doe ik dan ook alleen omdat het verplicht is voor deze cursus.

Ik vond Twitter altijd maar een beetje onzinnig en snapte niet echt waarom mensen daar altijd zo enthousiast over waren. Mijn mening daarover is daar inmiddels wel veranderd. Ik ben nu sinds het begin van de cursus actief en ik merk dat ik steeds meer mensen ben gaan volgen gedurende de weken. Het leuke aan Twitter is dat je bepaalde leuke-grappige berichten van andere personen weer kan door tweeten. Om eerlijk te zijn zet ik zelf nooit wat in mijn status, maar vind ik het wel leuk om berichten van anderen te lezen. Wat ik ook wel interessant van Twitter is dat het belangrijk voor wetenschappelijk onderzoek kan zijn. Dit wist ik voor het gastcollege nog niet, dus is mijn kijk op Twitter een stuk positiever geworden. Ik denk wel dat ik na deze cursus de politici weer ga `ontvolgen`. Ik heb niet de behoefte om nog vragen e.d. aan hun te stellen.

Over het algemeen gebruik ik Social Media om in contact en op de hoogte te blijven hoe het met vrienden en familie in het buitenland gaat. De vrienden die ik op Facebook heb, zijn allemaal bekenden. Ik voeg ook geen mensen toe die ik niet ken.De manier hoe ik mij op Facebook presenteer, komt bijna geheel overeen met hoe ik in de werkelijkheid ben. Ik doe me online niet anders voor dan in het echt. Ik ken bovendien al mijn vrienden op de SNS, dus dat is ook nergens voor nodig. Goffmans werk over zelf presentatie expliceert de manier waarop een individu zich kan bezig houden met strategische activiteiten ‘om een bepaalde indruk te maken op anderen, die in zijn belang zijn’. Dit is voor mij niet relevant, ik heb niet de behoefte om een bepaalde indruk te maken op vrienden op Facebook en al helemaal niet omdat ik er een bepaald belang bij heb. Tenslotte vond ik het wel leuk om deze verschillende soicale media sites te gebruiken. Door dit vak ben ik ook wel een stuk actiever online geworden, met name op Twitter!

 

4 Comments on “Social Media diary”

  1. joyce279 says:

    Ik kan me aardig vinden in jou blog. Twitter ben ik positiever tegen over gaan staan na de afgelopen 6 weken. Het volgen vind ik wel leuk, maar aan m’n eigen status verander ik niet veel. Google hetzelfde verhaal als jij. Maar ik denk dat veel anderen dit wel hebben. Leuke blog en erg herkenbaar.

  2. rvs650 says:

    Een vriendin van mij probeerde ook een jaar geleden haar Hyves account te verwijderen en bij haar lukte het eerst ook niet. Omdat ze er echt vanaf wilde heeft ze contact gezocht met iemand van Hyves en daardoor is het uiteindelijk gelukt. Bizar dat het zo lastig gaat!

  3. philippine89 says:

    Ik ben het inderdaad ook eens met je stukje! twitter vind ik zelf ook leuker dan gedacht, vind je het niet leuk/interessant om politici te blijven volgen voor hun mening op bepaalde zaken?

  4. rens1234 says:

    Ik kan het helemaal vinden in je verhaal over zelfpresentatie op facebook. Mijn facebook bestaat ook alleen uit vrienden en bekenden die weten hoe ik ben, dus er is geen enkele reden voor mij om me anders voor te doen op facebook dan in real-life. De theorie van goffman gaat inderdaad voor mij ook niet op..


Leave a Reply

