Social Media Journal

De afgelopen 6 weken heb ik verschillende sites moeten bezoeken die ik zonder het vak Social Media niet had bezocht denk ik. We hebben natuurlijk gebruik moeten maken van Twitter, Delicious en ook heb ik Facebook aangemaakt voor dit vak.

Ik twijfelde altijd al of ik Facebook aan moest maken, want ik wou vorig jaar na wat vertraging van de studie een goed jaar hebben zonder afleiding. Aangezien ik er ook binnen een korte tijd achter ben gekomen dat Facebook inderdaad voor veel afleiding zorgt, ben ik achteraf ook heel blij dat ik zolang heb gewacht met mijn keus!  Ik heb er dus voor gekozen om met de komst van het vak Social Media een Facebook account aan te maken en daarnaast was ik ook van mening dat ik niet langer achter kon blijven. Facebook is inderdaad een makkelijke manier om contact te leggen met oude bekende, maar ook om bestaande vriendschappen te versterken. Mijn zelf presentatie is denk ik niet erg bijzonder. Ik heb een profielfoto en een aantal standaard gegevens zoals geboorteplaats, woonplaats, geboortedatum en op welke school ik heb gezeten en welke studie ik momenteel volg. Verder heb ik ook een aantal foto’s erop staan. Verder heb ik niet veel interesses ingevuld, maar dit heeft misschien te maken met het feit dat ik nog niet zo lang op Facebook zit. Goffman ziet zelfpresentatie als theatervoorstelling. En Hogan ziet zelfpresentatie als een tentoonstelling. De definitie van zelf presentatie is het proces van “performance” waarbij mensen proberen, de indruk, die andere mensen van ze hebben, te controleren. Mijn Facebookpagina ziet er naar mijn mening niet echt uit als een spectaculaire voorstelling van mijzelf(dat is namelijk waar ik aan denk bij woorden zoals theatervoorstelling). En ik plaats natuurlijk wel foto’s van mijzelf waarbij ik mezelf goed voel, maar de persoon die op die foto’s staat, daar lijk ik ook op. Het zijn geen gefoto-shopte foto’s. Natuurlijk zijn er ook foto’s waar ik ook op lijk en die minder leuk zijn als de andere foto’s. Misschien zal je op zo’n manier wel kunnen stellen dat ik de indruk die mensen van mij hebben probeer te controleren. Mijn “self-disclosure” is op mij Facebook pagina niet echt groot. Zoals ik zei heb ik weinig over mijzelf geplaatst op Facebook en alleen de standaardinformatie vermeld, hierdoor ga ik niet erg diep in op “self-disclosure”. Het publiek waarnaar mijn pagina  gericht is, is denk ik divers. “Vrienden” kunnen mijn pagina bekijken, maar er zullen vast geregeld mensen voorbij komen die niet in de lijst staan en die kunnen ook alleen maar mijn profiel foto bekijken.

Naast deze sites heb ik gebruik gemaakt van Nu.nl(trouwens ook voor dit vak voor de blog over nieuwssites) en van Google+(eigenlijk allerlei onderdelen van Google zoals Gmail, Google Scholar, Google translate etc.). Nou moet ik zeggen dat ik Nu.nl niet vaak bezoek, want ik haal mijn informatie meestal vanuit het nieuws op tv of uit een gratis krantje zoals de Metro. Verder is mijn gebruik van internet sites hetzelfde gebleven als voorheen. Ik ben geen fervente gebruiker van het internet. Als ik wat wil weten zoek ik het op en verder gebruik ik internet voor mijn studie en als tijdverdrijf.  Soms zoek ik een site op als ik opzoek ben naar iets, zoek ik een filmpje of muziek op via YouTube, zoek ik recensies van films.

Ik heb natuurlijk Twitter proberen te verkennen door middel van de opdrachten, maar echt gebruikt en verkent omdat ik het zelf zo interessant vond kan ik niet zeggen. Wel vind ik het fijn dat ik nu wat meer weet over Twitter en hoe het in zijn werking gaat. Tegenwoordig gaat namelijk veel via twitter en als communicatiewetenschap student vind ik ook wel dat ik er vanaf hoor te weten. Of ik Twitter voor mezelf ga gebruiken in de toekomst weet ik niet. Misschien als ik een smartphone heb(Nee, zelfs die heb ik nog niet!) zal ik er meer gebruik van maken omdat de drempel dan lager is om het telkens te bekijken en om zelf iets te twitteren.

Met de site van Delicious heb ik eigenlijk helemaal niets gedaan. Ik dacht eerlijk gezegd dat ik mij daarvoor had ingeschreven, maar het blijkt dat ik nog helemaal geen account had! Ik kan dus eigenlijk ook niet veel zeggen over deze site. Ik probeerde net even te kijken hoe het werkt, maar weet niet zo goed wat ik er eigenlijk op moet zetten. Ik krijg bij deze site een beetje een nutteloos gevoel. Zoals ik al zei weet ik niet zo goed wat ik erop moet zetten en snap ik ook nog niet helemaal het nut wat ik er momenteel op moet doen. Om wat te kunnen doen heb ik de neiging om onzin te plaatsen en eigenlijk “bookmarks” te plaatsen waar ik ook weer niet zo enthousiast over ben. Wellicht in de toekomst dat ik dit wel graag wil gebruiken, als ik bijvoorbeeld geen student meer ben of niet echt het gevoel heb dat het voor iets moet. Het is momenteel erg druk en heb eigenlijk het gevoel dat ik mijn tijd verkwist door helemaal uit te zoeken hoe het werkt en het leuke ervan te ontdekken. Want ik geloof wel dat het “goed” staat als mensen zien wat jij allemaal aanbeveelt.

One Comment on “Social Media Journal”

  1. midjavhulsen says:

    Wel leuk om te horen dat je nog echt bekend was met de wereld van facebook en twitter. Ik was ook nog niet bekend met twitter, maar wel met facebook. Haha en het kan inderdaad soms afleidend zijn, dus een verstandige keuze. Ik denk dat je het wel steeds leuker zal gaan vinden naarmate je meer vrienden hebt. Tenminste dat hoop ik! En anders kan je het altijd nog verwijderen natuurlijk;)


Leave a Reply

